تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۷/۲۱ - ۱۵:۴۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 98160

 مرتضی گل پور در ایران نوشت :

برنامه «زاویه» که چهارشنبه شب از شبکه چهار سیما  با حضور عباس عبدی و حسین کچویان درباره خطر فروپاشی پخش شد، بازتاب های بسیاری داشت.  در این باره با سید بشیر حسینی، سرپرست  گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار   گفت وگو کردیم که می خوانید.

 این قسمت از برنامه «زاویه» با حضور آقای عبدی و کچویان برگزار شد، بسیار بازخورد داشت. دلیل اتخاذ رویکرد تازه در شبکه برای دعوت از چهره های تازه چیست؟

شبکه چهار تصمیم گرفته است مسائل انقلاب و نظام را جدی تر پیگیری کند. اگر قرار است شبکه ای، شبکه دانایی باشد و نسبت به انقلاب و نظام حساسیت داشته باشد، نمی تواند سراغ موضوعات بی خاصیت، غیرضروری و غیرفوری برود. از این رو بنا شد مطالبات و مشکلات حقیقی مردم را از خود مردم استخراج کرده و به سمت کسانی ببریم تا در مقام عمل یا نظر پاسخگوی نیاز مردم باشند و در مرحله بعد، پاسخ ها را برای مردم پخش کنیم. قرار است شبکه چهار برای مردم باشد، البته با ویژگی هایی که مختص این شبکه است. برای ما مهم است که بتوانیم نیازهای ۴۰ سالگی انقلاب و حتی مطالبات مردمی را پوشش دهیم، بحث ها را جدی تر کنیم، وارد مسائل حقیقی شویم و شجاعانه تر در میدان حاضر باشیم و در نهایت به جای رویکرد انفعال، رویکرد فعال داشته باشیم. از این رو به جای اینکه بسیاری موضوعات حساسیت برانگیز را به رسانه های دیگر واگذار کنیم که یکسویه و غیرمنصفانه به آن بپردازند و عملا به مواضع اندیشمندان داخلی بی توجهی شود، می خواهیم خودمان جسورانه تر به سراغ آنها برویم، از جمله این تلاش ها فضای برنامه زاویه است که چند قسمت اخیر آن محسوس بوده و ما این روند، بویژه موضوع انگاره فروپاشی را در هفته آینده هم ادامه خواهیم داد. برای اولین بار در شبکه چهار به حوزه بین الملل هم جدی تر توجه خواهیم کرد تا اندیشمندان جهان اسلام و بین الملل حضور و ظهور بیشتری داشته باشند.

 اعتراضات دی ماه ۹۶ واقعیت شکاف رسانه ای و تزلزل مرجعیت رسانه ای را بیش از گذشته نشان داد. آیا این ضعف ها و نواقص هم در دعوت از صدای منتقدان هم مؤثر بود؟

فارغ از صحت و سقم این ادعا، نکته اصلی رویکردی است که با تاکید رهبر معظم انقلاب در جوانگرایی در حال اتفاق افتادن است. وقتی جوان ها به صورت جدی تر در حوزه های مدیریتی ورود پیدا می کنند، خود به خود نگاه محافظه کارانه و منفعلانه جای خود را به نگاه شجاعانه می دهد که البته ممکن است مشکلاتی هم داشته باشد که قطعا در کلیت، رویکرد مبارکی است.

 حتی آقای عبدی هم چنین برنامه هایی را بیشتر ناشی از حضور نیروهای جوان تر با رویکرد جدید در مدیریت سازمان می دانند، ولو اینکه اصولگرا باشند.

به باور من هم مساله جوانگرایی مهم تر از اتفاقاتی مانند اعتراضات دی ماه و مسائل مربوط به سیاست داخلی یا خارجی است. به باور من، هر جا که مانند اوایل انقلاب به جوانان اعتماد شد، برایند مثبت بوده است. قطعا مدیران سابق هم رویکردهای انقلابی داشتند، اما حیطه سن و سال، آنان را به سمت احتیاط و محافظه کاری پیش می برد، اما مدیران جوان دوست دارند جدی تر، صریح تر و سریع تر به مسائل عکس العمل نشان داده شود و این جدیت را به نفع انقلاب می دانند. امثال مهندس عبدی و چهره های دیگری که در برنامه های بعدی در خدمت شان خواهیم بود، کسانی هستند که سال ها به تلویزیون نیامده اند یا اگر آمده اند، در برنامه های غیرزنده بوده است که صحبت هایشان کامل پخش نشده است. اما این بار با تدبیر و تدریج می خواهیم افکار مختلف را پوشش دهیم و معتقدیم چتر انقلاب اینقدر با ثبات و وسیع است که هیچ جای نگرانی نیست و مرجعیت رسانه ای و بسیاری از بحث ها را دوباره به فضای درون انقلاب باز می گرداند.

 بازخورد برنامه چطور بود؟

بازخورد بسیار چالشی و البته مثبتی داشت. هرچند طیف های مختلف سیاسی برنده مناظره را معمولا طیف متبوع خود دیدند، اما ما معتقدیم برنده اصلی شبکه چهار و رسانه ملی بود. رسانه ملی باید بستری فراهم کند تا اقوال و رویکردهای مختلف ذیل نظام در آن مطرح شوند. در همان صحنه غذاخوردن مهندس عبدی و آقای کچویان، آقای عبدی گفت برخی فکر می کنند وقتی از یک تهدید صحبت می کنیم، خود ما مبلغ و مشوق تهدید هستیم، درصورتی که هشدار می دهیم و برای این نظام و ساختار زحمت کشیدیم.

 یعنی از هر دو طیف سیاسی نسبت به  برنامه واکنش تند نشان دادند؟ و آیا این تنها فشاری بود که به شبکه وارد شد؟

مساله من جناحی نیست. واقعیت داستان، فشارهای نامتعارفی است که همواره مدیران را محافظه کار کرده است و اگر هم مشابه این کارها را انجام دادند، این فشارها باعث شده دیگر به آن سمت و سو حرکت نکنند. چه بسا مواضعی که کار را از موضع اعتدال، به سمت دعواهای بسیار رادیکال و خطی برده و از مدار حقیقی خود خارج کرده است، یعنی به جای اینکه ثمره بحث ها، بازشدن فضا باشد، بسته شدن فضا، زیاد شدن ابهامات، حساسیت های نهادهای مختلف را به دنبال داشته است.

 آقای عبدی گفت که شما برای ایشان محدودیت و شرطی نداشتید. مطابق این چقدر شما می خواهید مسائل را صریح تر مطرح کنید و صداهای منتقد را بشنوید؟

ببینید دکترا و تخصص من حوزه رسانه ها است و اگر بحث از مدیران جوان مطرح می شود، لازمه آن تخصص و شجاعت توامان است. ما و دوستان چون با مشورت و اتاق فکر و تامل کافی حرکت کرده و بازخوردها را سنجیده و دائما خودمان و رسانه را رشد می دهیم، با سرعت مطمئن و نه شتاب بیش از حد پیش می رویم و می دانیم ظرفیت نسبت به آنچه تاکنون بوده، بسیار بیشتر است. البته اگر بخواهیم بگوییم ظرفیت کاملا باز است، اغراق کرده ایم و خودمان هم بی تدبیر جلو رفته ایم و طبعا نمی توانیم این را استمرار دهیم، اما معتقدیم باید همه حرف های امثال مهندس عبدی و دیگرانی که ذیل نظام جمهوری اسلامی تعریف می شوند و فعالیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارند، به طور کامل شنیده شود، بدون قید و شرط هم باید بیایند. زیرا از یک طرف به استحکام و سعه صدر نظام ایمان داریم و از طرف دیگر خود این بزرگواران را اینقدر عاقل و صاحب تجربه می دانیم که در اغلب موارد ملاحظات را تشخیص دهند و رعایت کنند.

 غیر از فشارها در فضای مجازی، آیا فشارهای ساختاری هم تجربه کردید ؟

در این برنامه مانند فضای مجازی، بیشتر با اعجاب سازمانی مواجه بودیم، تا فشار سازمانی. یعنی برخی از مسئولان بخش های مختلف سازمان متعجب شده بودند. مقداری نگرانی هم بود که نمی شود کنترل کرد، اما خروجی برنامه برای آنان مایه دلگرمی بود اما اگر جوانان نشان بدهند که با دلسوزی و با دقت عمل می کنند و بزرگ تر ها هم سعه صدری که داشتند را با آرامش بیشتری پی بگیرند، به نظرم اتفاقات مبارکی خواهد افتاد. از سازمان تحت فشار نبودیم، مقداری تذکر و ملاحظاتی داشتیم که پس از پخش برنامه آن تذکرات هم با بازخوردهای مثبتی مواجه شد و عمده بازخوردها تقدیر و تشکر از برنامه بود و برخی تذکرها و دقت ها هم بود که بسیاری درست بود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها