خود به خود وقتی شما با بازیگران خارجی کار می کنید، گاهی شیطنت هایی می شود و دردسرهایی به وجود می آید. با آن تیتری که کیهان زد، دردسرهای ما هم شروع شد، هرچند آقای داروغه زاده – معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی- در مصاحبه ای که اخیرا با فارس داشت، توضیح کامل داد و گفت فیلم هایی در ایران ساخته شده است مثل ۳۳ روز، به وقت شام، کتاب قانون و… که برخی بازیگران خارجی آن بدون مساله نبوده اند به ویژه در صفحات شخصی شان در فضای مجازی. ما هم در این مورد استثنا نبودیم و به خصوص در سینمای بالیوود، رقص و آواز وجود دارد که همین هم کمی برای ما باعث دردسر شد.
همه بازیگران هند این مساله را دارند. ما در فیلم قبلی درباره خانم دیا میرزا (بازیگر خانم فیلم سلام بمبئی) هم همین مشکل را داشتیم و می گفتند در فلان فیلم رقصیده است و عکس های بی حجاب دارد. اگر نمی خواستیم از این بازیگران استفاده کنیم باید می رفتیم سراغ چهره های جدید که امکانش نبود.
چرا، بعد از دردسرهایی که موقع اکران سلام بمبئی داشتم، احتمال می دادم این مشکلات برای دختر شیطان هم به وجود بیاید.
دو سال پیش که فیلم سلام بمبئی در فستیوال نروژ حضور داشت و من هم به آنجا رفته بودم، فیلمی هندی به نام «پادشاهان» را دیدم که ایشا گوپتا در آن بازی می کرد. بعدها که برای ساخت دختر شیطان به هند رفتم، شبی مرا به یک مراسم دعوت کردند که خانم گوپتا در آنجا تبلیغ لباس می کرد. من ایشان را برای بازی در نقش دیگری درنظر گرفته بودم (همان زن همسایه) و نقش دختر شیطان را هم قرار بود کاریشما کاپور بازی کند. اما بعد چون خانم کاپور حدود ۴۵ سال داشت، با تهیه کننده هندی به این نتیجه رسیدم ایشا گوپتا این نقش را بازی کند.
به نظرم غیرممکن است و نمی توان بحث حضور بازیگران حرفه ای خارجی را در فیلم های ایرانی ضابطه مند کرد. موقع اکران آن فیلم ها کسی روی این مساله زوم نکرد، اما موقع اکران دختر شیطان این مساله را مطرح کردند. واکنش برخی رسانه ها نسبت به فیلم هم باعث شد همه خبرنگاران بروند جست وجو کنند و ببینند که این خانم بازیگر کیست و احیانا اگر چند عکس ناجور هم داشت، روی آن تمرکز کردند.
ارشاد قم اعلام کردند که ارشاد تهران باید پروانه نمایش فیلم را صادر کند و این کار را نکرده است. چطور می شود ارشاد تهران همه پروانه ها را صادر کند و فقط پروانه نمایش دختر شیطان را صادر نکند؟ ارشاد قم در ادامه، حرف های دوگانه زده و گفته اگر پروانه نمایش فیلم هم صادر شود، ما در ارشاد قم فیلم را می بینیم و تصمیم نهایی می گیریم که آیا دختر شیطان در این شهر اکران شود یا نه. این نشان می دهد آنها نظرات تهران را قبول ندارند. اما من خبر دارم که فیلم از روز اول در سینماهای قم نمایش داشت و سینماتیکت، فیلم ما را برای فروش بلیت در آنجا باز کرده است. فیلم یک شب دیده شد اما بعد از آن مانع ادامه نمایش آن شدند.
به هیچ عنوان، چون فیلم ما یک فیلم دینی، مذهبی و معنوی است و راجع به قیامت، خدا، شیطان، نور و رستگاری انسان حرف می زند. فکر می کنم اگر ارشاد قم نگذاشت فیلم در آن شهر اکران شود، درک صحیحی از فیلم نداشت.
دختر شیطان، یک فیلم معنوی است.
چه بخواهیم یا نخواهیم، این فیلم قصه ای معنوی دارد. اما به هرحال همه فیلم ها نواقصی هم دارند. این یک گونه جدید در سینمای ایران است که من آن را تجربه کردم. خب، خیلی ها به این سمت نرفتند.
فرهاد اصلا تا آخر فیلم با صحبت های لوبینی متحول نمی شود و تنها زمانی که دارد در دریا غرق می شود، دوست دارد مهلتی به او داده شود.
حرفهای لوبینی هیچ تاثیری روی فرهاد ندارد! فقط یک لحظه است و ممکن است هرکسی در یک لحظه تحت تاثیر قرار بگیرد. حتما آن قصه راهزن معروف را شنیدید که وقتی آیه قرآن را می شنود – که آیا زمان آن نیست که متوجه شوید- متحول می شود.
تحول فرهاد ربطی به چک ندارد و تحول او از زمانی شروع می شود که مرگ را تجربه می کند و خداوند به او مهلت می دهد. در آن کلیپ است که فرهاد یک قدم برمی دارد. ضمن اینکه فرهاد، پاک ترین آدم روی زمین نمی شود، هدف ما این است که ای بشر ای انسان اگر توبه کنی، پاک ترین آدم روی زمین می شوی و قابل سجده ای. به فرمایش قرآن کسانی که توبه می کنند، پاک و مطهر می شوند.
چرا، فیلم پر از لحظات طنز بود اما آن چیزی که می خواستم نشد. خصوصا صحنه هایی که شخصیت ادموند در آن حضور دارد که چون بازی اول این دوست عزیزمان بود، صحنه ها آن طور که باید نشد. حالا اگر هم صحنه های طنزی هست، در بخش های آقای فرخ نژاد اتفاق می افتد.
بله، قبول دارم آن صحنه رقص فیلم زیاد بود.
من از روز اول با آقای سیدهادی اسلامی، مسئول جلوه های ویژه طی کردم که پلان های سخت را به کمپانی شاهرخ خان در هند بسپاریم. ایشان هم قبول کرد اما ناگهان دلار ۳۸۰۰ تومانی رسید به حدود ۲۰ هزار تومان و عملا دیگر امکان اینکه پلان های سخت را هندی ها کار کنند وجود نداشت.
البته به نظر من دیده نمی شود! ما پلان های مهم تری داریم که جلوه های ویژه خودش را نشان می دهد.
چون آقای فرخ نژاد به زبان انگلیسی مسلط نبود که بخواهد سرصحنه انگلیسی حرف بزند و بازی کند. برای همین به زبان فارسی بازی کردند و بعدا صدای ایشان را برای صحنه هایی که نیاز بود، با حضور خودشان انگلیسی دوبله کردیم.
فیلم یک محصول مشترک است و یک تهیه کننده هندی هم دارد. ما فیلم را به هند فرستادیم تا برای اکران آن اقدام شود. اینکه در اکران موفق شود یا نه، اطلاعی ندارم. البته اخیرا فیلم جدید آقایان سلمان خان و شاهرخ خان با شکست در گیشه مواجه شد. این طوری نیست که همیشه فیلمهای ستاره های آنجا موفق باشد.
شناخت زیادی ندارم، اما هند ۲۳۰ میلیون نفر مسلمان دارد و تصورم این است که آنها با این فیلم ارتباط برقرار کنند.
اگر فیلم در ایران ساخته می شد، من باید دختر شیطان را با حجاب کامل و روسری می گرفتم که در آن صورت باورپذیری قصه سخت می شد و شاید تماشاگران فیلم را مسخره می کردند و به آن می خندیدند. اما در هند دست من باز بود که یک دختر شیطان بی حجاب بگیرم که به باورپذیری آن کمک می کرد.
شش و نیم میلیارد تومان.
دختر شیطان هم به فیلم اولم زبان مادری برمی گردد و یک فیلم تجاری صرف نیست و پر از معنا و مفهوم و حرف های خوب است. فیلم تجاری نیست هرچند تلاش کردم تماشاگران راضی از سالن سینما بیرون بیایند.
باید همان هفته اول این کار را می کردیم اما اشتباه کردم این کار را انجام ندادم. اولین اشتباه این بود که فیلم را نباید این زمان اکران می کردیم، چون فیلم ظرفیت یک فروش عجیب و غریب را در زمانی دیگر داشت. اشتباه دیگرم این بود که وقتی روز دوم، همه سئانس های فیلمم را گرفتند، باید فیلم را از اکران پایین می کشیدم.
بله، در سینمای ایران چنین چیزی وجود دارد و نمی دانم هم چه کسانی پشت این قضیه هستند. به هرحال این ربات را طراحی کردند و آن فیلم هایی را بالا بردند که می خواستند.
بله اما وقتی ظرف نیم ساعت، هزاران پیام منفی روی فیلم شما ثبت شود، معلوم است ربات است و ربطی به کاربران عادی ندارد.
منبع :جام جم