با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و فصل تابستان بلیت نیم بها برای دو روز در هفته در بعضی از سینماها اجرا می شود.
به گزارش سینماسینما، سینمادارها برای افزایش مخاطبان خود و همچنین تشویق آنها برای تماشای فیلمهای روی پرده با هدف اصلی کمک به اقشار مختلف جامعه در شرایط سخت اقتصادی، بلیت سینماها را به صورت نیمبها در روزهای سهشنبه به مخاطبان ارایه میدادند و تجربه سالیان متمادی هم نشان داده که بلیت نیمبها به مذاق مخاطبان خوش میآید. خصوصا دانشجویان و هنرجویان سینمایی که باید فیلمهای روز را بر پرده سینماها ببینند، طبیعتا از این طرح استقبال بیشتری میکنند و همین استقبال باعث شد تا بعضی سینماها تعداد روزهای بلیت نیمبها را به دو روز در هفته افزایش دهند.اما در هفتههای اخیر با توجه به شرایط اقتصادی پیچیده این روزهای جامعه بحث ارزانتر شدن بلیت سینماها خصوصا در فصل تابستان و اوقات فراغت بیشتری که مردم در اختیار دارند، چشمگیر شد و از طرفی سینماهای بیشتری از طرح بلیت نیمبها دو روز در هفته استقبال کردند. در این طرح و بنا بر آنچه سایت سینما تیکت اعلام کرده پردیس سینمایی باغ کتاب، شهرک، تماشا و زندگی همچنین سینما ماندانا، ناهید و سمرقند علاوه بر سهشنبه، شنبهها به مخاطبان بلیت نیمبها ارایه میدهند و پردیس سینمایی مگامال هر روز تا ساعت ۱۳ به انضمام شنبهها و سهشنبهها، پردیس سینمایی هویزه مشهد هر روز تا ساعت ۱۷ علاوه بر سهشنبهها، پردیس سینمایی اطلس مشهد هر روز تا ساعت ۱۷ به جز جمعهها با در نظر گرفتن سهشنبهها، پیروزی مشهد: هر روز تا ساعت ۱۹ و سهشنبهها برنامههای جدید سینماهاست که قرار است بلیت نیمبها به مخاطبان ارایه دهند ظاهرا تعداد سینماهای ارایهدهنده بلیت نیمبها در حال افزایش هم هست. به نظر میرسد اگر این طرح گسترش پیدا کند و تعداد سینماهای بیشتری دو روز در هفته به مخاطبان بلیت نیمبها ارایه دهند (فارغ از تاثیرپذیری آن در جذب مخاطب) حرکت قابل تقدیری صورت گرفته چون در این صورت سلیقههای مختلف و طیفهای متفاوت جامعه درگیر فیلم دیدن میشوند و سینما در سبد فرهنگی مردم جای باز میکند همان طور که میبینیم وقتی روز ملی سینما تماشای فیلمها در سینماها برای مردم رایگان است مردم با هجوم وصفنشدنی به سینماها از فیلمها روی پرده دیدن میکنند.
سینما ماندانا پیشرو در ارایه بلیت نیمبها
سینمادارها میتوانند با اطلاع به شورای صنفی نرخ بلیت فیلمها را در بعضی روزها کاهش دهند، خبری که محمد قاصد اشرفی، رییس انجمن سینماداران و مدیر سینما ماندانا با «اعتماد» در میان میگذارد و میگوید: «بحث بلیت نیمبها به غیر از سهشنبهها در شورای صنفی نمایش مطرح شده و مورد پذیرش قرار گرفته است.»
او میگوید: «واقعیتش را بخواهید احساس کردیم مردم از نظر مالی در شرایط کنونی اقتصادی در مضیقه هستند و سینمادارها با توجه به موقعیت و جغرافیایی که در آن قرار گرفتهاند میتوانند به مخاطبین خود سرویسهایی را ارایه دهند.» چنین تصمیمی قطعا در جهت جذب مخاطبان بیشتر و حفظ تماشاگران قدیمی سینما موثر واقع میشود و به نظر میرسد باید دست مدیران سینمایی در ارایه چنین تسهیلاتی به مردم باز باشد تا در صورت لزوم و با در جریان قرار دادن شورای صنفی به مخاطبان همیشگی خود شرایط ویژه در نظر بگیرند: «نزدیک به ۱۵ سال است که من شنبهها هم بلیت نیمبها به مخاطبان ارایه میدهم، هرچند بعضی از مراجعین سینمای ماندانا به نیمبها بودن بلیت توجهی ندارند و آنها روزهای پنجشنبه و جمعه را برای تماشای فیلمها در سینما ماندانا انتخاب میکنند اما به هر جهت من به احترام مخاطبین که سالهاست برای تماشای فیلمها به سینما ماندانا میآیند و یکدسته از آنها که در مضیقه مالی هستند امکاناتی را در نظر گرفتم.»
از رییس انجمن سینماداران میپرسیم در شرایط کنونی تصمیمی برای ارزانتر شدن بلیت سینما گرفته نشده که او میگوید: «فعلا خیر چراکه ۵۰ درصد بلیت سینماها به صاحبان فیلم مربوط میشود و آنها هم باید موافق ارزانتر شدن بلیت فیلمها باشند.»
اما مشکلی که این روزها گریبان سینما را گرفته قطعی مداوم برق است، با وجود اینکه سینمای ماندانا مجهز به موتور برق است اما این قطع و وصل شدن برق به سیستمها آسیب میزند و خسارت به بار میآورد؛ نکتهای که قاصد اشرفی تاکید بر آن دارد.
بلیت نیمبها و بحث رقابت بین سینماها
بحث رقابتی بودن و افزایش مخاطبان هم در این طرح از اهمیت بالایی برخوردار است که غلامرضا فرجی، مسوول سینماهای حوزه هنری و سخنگوی شورای صنفی نمایش هم این نکته را تایید میکند: «سینماها و پردیس سینمایی یک روز غیر از سهشنبهها میتوانند بلیت سینماهایشان را به مخاطبان نیمبها ارایه دهند به شرط آنکه شورای صنفی نمایش را در جریان قرار دهند که تعدادی از سینماها درخواست داده و مجوز لازم را دریافت کردهاند.»
سینما ملتی که مخاطبین خاص دارد
در این میان بعضی سینماهای پرمخاطبی همچون پردیس سینماگالری ملت که زیر مجموعه موسسه تصویر شهر است اقدامی بر ارایه بلیت نیمبها در روزهای شنبه به مخاطبان نکرده که دکتر مریم جلالی، مدیر پردیس سینماگالری ملت با اعلام اینکه سینما ملت زیر مجموعه موسسه تصویر شهر است و اقدام سینما ملت تابع تصمیماتی است که موسسه تصویر شهر اتخاذ میکند، میگوید: «اگر از من به عنوان کارشناس بپرسید، میگویم کاهش قیمت بلیت سینما یکی از متغیرهای جذب مشتری است با بازی قیمتها فقط مسکن کوتاهمدتی برای جذب مخاطب وارد میکنید، ضمن اینکه پردیس سینمایی ملت در سال ۹۷با افزایش قیمت بلیت تاثیرمحسوسی در ریزش مخاطب نداشت چون مخاطبان ما با مخاطبان دیگر سینماها متفاوت هستند.»
همه میدانیم قیمت بلیت سینماها برای طبقه متوسط رو به پایین واقعا به صرفه نیست بارها گفته شده خانوادهای پنج نفره با قیمت بلیت ۱۵ هزار تومان برای تماشای یک فیلم بدون در نظر گرفتن هزینههای جنبی (تنقلات) ۷۵ هزار تومان باید بپردازند آن هم در شرایطی که وضعیت اقتصادی اکثریت افراد جامعه نرمال نیست. با این حال اما دکتر جلالی معتقد است بلیت نیمبها چندان تاثیری نمیتواند در جذب مخاطب سینما داشته باشد: «به نظر من سینماها باید بر اساس نوع مخاطب، هویتشان و موقعیت اجتماعیای که دارند برنامهریزی خاص مبتکرانه خود را انجام دهند، اینکه همه سینماها بر اساس یک قانون از پیش نوشته شده با مخاطبان برخورد میکنند اشتباه است چراکه موقعیتهای جغرافیایی و نوع مخاطب پردیسهای سینمایی راگا، ملت یا کوروش با هم کاملا متفاوت است.» مدیر پردیس ملت با اشاره به اینکه مخاطبان سینما ملت تماشاگران گذری نیستند و عموما در خانه و از طریق اینترنت فیلمها را انتخاب میکنند این نکته را هم متذکر میشود که وقتی کاهش قیمت بلیت داشته باشیم اما فیلم خوب در سینماها نمایش داده نشود فایدهای ندارد. ما باید در ارتقای سواد جامعه بیش از پیش بکوشیم تا سینما در سبد فرهنگی خانواده جا بگیرد. خیلی از خانوادهها هستند که طبقه متوسط رو به پایین هستند اما تماشای فیلمهای روز جامعه از ملزومات زندگی آنها به حساب میآید، کتاب خواندن از تفریحات جدی آنها است. در این میان بحث پرکردن اوقات فراغت مردم هم آن هم در فصل تابستان نمود بیشتری پیدا میکند که جلالی میگوید: «فقط سینماها مسئول پر کردن اوقات فراغت مردم نیستند و دستگاههای متولی دیگر هم باید این وظیفه را بر دوش بگیرند.»
منبع: اعتماد