به گزارش سینماسینما، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به ضرورت پیوند فضای مجازی و کسب و کارهای سینمایی گفت: در یک دهه اخیر به دلیل بالا رفتن سرعت رشد اینترنت و پدید آمدن سرویسهای برخط و جدیتر شدن بحث فرامکانی و فرازمانی دادهها، شاهد حضور بیش از پیش خدمات آنلاین در فضای مجازی هستیم که کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست.
وی غفلت دست اندرکاران سینما از خدمات اینترنتی را باعث عقب افتادگی صنعت سینما برشمرد و اضافه کرد: از جایی که قلمرو فعالیتهای تخصصی حوزه سینما در پایگاههای اینترنتی فارسی زبان بسیار کم رنگ است، یا توسعه و گسترش یافتگی در آنها به ندرت اتفاق میافتد به مرور زمان، فقدان اطلاعات روشمند، اثربخشی آنها را از بین خواهد برد.
تابش با اشاره به نبود شناخت و هدفگذاری صحیح در عرصه سینما به منظور بهرهمندی در فضای مجازی، تاکید کرد: نبود شناخت به مرور زمان باعث شده است تا منابع موجود رو به افول گذاشته و دسترسی مخاطبان و فعالان حوزه سینما به داراییهای ارزشمند این صنعت سختتر و یا با دشواریهایی رو به رو شود.
تابش با اشاره به تدوین طرح جامع سینما گفت: بنیاد سینمای فارابی در دوره جدید فعالیتهای خود و با تاکید بر گسترش نهضت تولید محتوا در کشور بر آن شده است تا به منظور تحقق این راهبرد در سینمای کشور از ظرفیتهای موجود ملی در راستای حمایت از خدمات و تولیدات محتوایی بومی در فضای مجازی، ماموریت جدیدی را آغاز کند که نقش اصلی بنیاد در این عرصه «توانمندسازی و تسهیلگری کسبوکارهای نوپا و حمایت از متخصصان این حوزه و صاحبان ایدههای خلاقانه» است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: تلاش این مجموعه، تسهیل روند ایجاد، فراهم آوردن شرایط رشد و توسعه فعالیتهای مرتبط با صنعت سینما در زیست بوم مجازی است.
وی شفافیت در صنعت سینما و استانداردسازی فعالیتها را با اهمیت دانست و ادامه داد: مجموعه این عوامل سبب خواهد شد تا شفافیت در محیط کسب و کارهای سینمایی، بازاری امن و پر رونق را پدیدار کند و اشخاص حقیقی و حقوقی در چارچوب استانداردها به سرمایه گذارای در تولید فیلم و زیرساختهای سینمایی و تسهیل در معرفی و فروش داخلی و خارجی محصولات سینمایی تشویق و ترغیب شوند.
تابش با اشاره به تدوین راهبردهای طرح حمایت از کسب و کارهای مجازی در سینما گفت: راهبردهای اساسی در این مسیر، مشتمل بر بینشها و نگرشها، به چهار حوزه کلانِ بین الملل، آموزش و پژوهش، رسانه و تبلیغات و تجارت الکترونیک تقسیم میشوند.
وی با اشاره به راهبرد اخذ سهم بیشتر از بازارهای جهانی گفت: هدف اصلی در این حوزه تقویت و گسترش آثار سینمای ایران برای کشورهای منطقه و جهان خواهد بود.
تابش با ضروری دانستن تقویت حوزه آموزش و پژوهش در سینما گفت: اهداف اصلی در این حوزه، توسعه و تعمیق پژوهشهای کاربردی و بین رشتهای در حوزه سینما و فضای مجازی و همچنین افزایش سهم محتوای تخصصی در حوزه سینما و ترویج آموزههای کاربردی در فرمتهای دیجیتال به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص در عرصه فعالیتهای هنری و سینمایی است.
وی حوزه رسانه و تبلیغات را در صنعت سینما بسیار با اهمیت دانست و افزود : اهداف اصلی در این حوزه، اطلاع رسانی فراگیر درباره فعالیتهای سینمایی با استفاده از ابزارهای نوین و ارتقای سواد رسانهای میباشد.
تابش سینمای امروز را فاقد برنامه ریزی بازار دانست و گفت: اهداف اصلی حوزه تجارت الکترونیک، رویکردهای بازارگردی، بازارگردانی، بازارسنجی و بازارشناسی در عرصه سینما ایران و جهان است.
تابش در پایان با اشاره به ضرورت پیوند دایمی سینما با فناوری و دانش روز گفت: نسبت سینما و فضای مجازی و ظرفیتهای موجود در این عرصه، مقولهای است که باید توجه ویژهای به آن داشت و در شرایط حاضر پیشرفت آن در گرو همدلی و مشارکت نهادهای متولی و فعالان عرصه سینما است.
منبع: مهر