معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی: فهرست و آمار منتشرشده از متقاضیان انحلال سینماها صحیح نیست

متقاضیان بالقوه انحلال عمدتا سینماهای تعطیل و متروک هستند و فهرست و آمار منتشرشده به عنوان متقاضیان انحلال سینماها به هیچ وجه صحیح نیست.

به گزارش سینماسینما به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان امور سینمایی، قادر آشنا درباره دستورالعمل انحلال سالن‌های نمایش بدون کاربرد، گفت: موضوع انحلال سینماهایی که به دلایل موجه قادر به ادامه فعالیت نیستند در آیین نامه جدید سالن‌های نمایش فیلم در نظر گرفته شده است. این مصوب اسفند ۱۳۹۹ در هیئت وزیران پیش‌بینی شده و به موجب آن دستورالعملی توسط سازمان سینمایی وقت تنظیم و سپس با تایید و ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به اجرا گذاشته شده است.
وی ادامه داد: به موجب این دستورالعمل صرفا مالکان سینماهایی که حداقل مشمول یکی از سه شرط پیش بینی شده در دستورالعمل هستند، درخواست کتبی خود را به سازمان سینمایی ارائه می‌دهند.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی گفت: درخواست‌های ارائه شده در سازمان سینمایی و سایر دستگاه‌های مسئول بررسی و کارشناسی می‌شود. این درخواست در شورایی طرح و در صورت تطبیق تقاضا با نظر کارشناسان موضوع انحلال مورد موافقت قرار می‌گیرد و به منظور انجام سایر مراحل به مالک ابلاغ می‌شود.

آشنا گفت: تایید این شورا به معنی تغییر کاربری آن فضا نیست و برای تغییر کاربری مراحل قانونی باید خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی شود. در بسیاری موارد، املاک مربوط به سینماها شرایط این تغییرات را ندارند و پس از انحلال سینما صرفا می‌توانند پس از اخذ مجوز لازم در سایر کاربری‌های فرهنگی ادامه فعالیت دهند.

وی اظهار داشت: سینماهای متعلق به بخش دولتی یا عمومی و یا مجموعه‌هایی که زمین آن‌ها توسط منابع دولتی یا عمومی تامین شده قابلیت انحلال ندارند و صرفا قابل تبدیل و توسعه به سینمای با ظرفیت یکسان یا بیشتر هستند.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در خصوص مطالب نقل شده از جانب اعضای یک تشکل متعلق به سینماداران، توضیح داد: در شورای تشکیل شده در نیمه سال ۱۴۰۰ به موجب دستورالعمل ابلاغی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نماینده تشکل مورد اشاره به‌عنوان نماینده صنف سینماداران جهت حضور و مشارکت در بررسی تقاضاها دعوت شد. لیکن به رغم محتوای مصاحبه مورد اشاره، هیچ تشکل صنفی در جایگاه دریافت تقاضا و موافقت یا مخالفت با آن‌ها قرار ندارد و کلیه درخواست‌ها مستقیما توسط سازمان سینمایی و سمعی بصری دریافت می‌شود.
آشنا تاکید کرد: فهرست منتشرشده به عنوان متقاضیان انحلال به هیچ وجه صحیح نیست و متقاضیان بالقوه انحلال عمدتا سینماهای تعطیل و متروک هستند که اغلب به دلیل مشکلات مربوط به انحصار وراثت و ابهام در مالکیت یا عدم دسترسی به کلیه شرکای ملک، تا کنون موفق به ثبت درخواست در سازمان سینمایی نشده‌اند.

وی اظهار کرد: تقاضای قانونی سینمادارانی که کلیه شرایط مورد نظر را لحاظ و مدارک خود را ارائه کرده‌اند پس از تکمیل مراحل کارشناسی بررسی شده، نتیجه در صورت موافقت شورا اطلاع‌رسانی عمومی خواهد شد.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی گفت: تاکنون شورا فقط با انحلال و خاتمه فعالیت سه سینمای اروپا (واقع در خیابان جمهوری)، استیل (واقع در جوادیه) و عصر جدید (واقع در خیابان طالقانی) موافقت کرده که قبلا نیز در زمان تصویب پس از ابلاغ به مالکین اطلاع‌رسانی عمومی شده و خبر جدیدی نیست. هر سه سینمای مورد اشاره متعلق به بخش خصوصی بوده و شرایط مندرج در ضوابط مصوب را داشته‌اند.

آشنا گفت: مقررات مربوط به انحلال سینماها با هدف احترام به حقوق مالکانه صاحبان سینماها و تاکید بر امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت سالن‌های نمایش فیلم است. در بسیاری از موارد و تقاضاهای ثبت شده نیز انحلال بخشی از فرآیند توسعه و اصلاح سالن‌های نمایش است. به عنوان مثال در یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی، با همکاری کلیه دستگاه‌های مسئول در شهر، استان و سازمان سینمایی با انحلال دو سینمای متروکه تک سالن غیر قابل استفاده، مجموعه‌ای روزآمد با ۹ سالن نمایش و امکانات جانبی بسیار مناسب جهت تامین نیازهای شهری فاقد سینمای فعال در حال انجام است.

وی تشریح کرد: تعداد پروژه‌های ساخت و توسعه سالن‌های نمایش فیلم در کشور به بیش از ۱۰۰ مورد رسیده است و بیش از ۲۰۰ مورد با احتساب طرح‌های در حال مطالعه در حال پیگیری است که در مقایسه با تعداد سینماهای فعال (حدود ۳۶۰ مجموعه در کل کشور) نرخ رشد قابل ملاحظه‌ای است.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی گفت: تعداد تک رقمی درخواست‌های انحلال هم با توجه به عمر بالای برخی سالن‌های سینما و تغییر بافت شهری در برخی مناطق و تغییر انتخاب و ذائقه مخاطبان سینما کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

آشنا گفت: البته سازمان سینمایی در خصوص مجموعه‌هایی که به نحوی مورد تعلق خاطر مردم و اهالی سینما هستند یا جایگاه فرهنگی ویژه‌ای دارند بی‌تفاوت نخواهد بود اما در خصوص سالن‌های خصوصی در نهایت مالکان آن‌ها هستند که باید به تصمیم برسند و این سازمان به موجب قانون حقوق آنها را محترم خواهد شمرد.

وی تاکید کرد: از عموم فعالان حوزه اکران دعوت می‌شود از طرح موضوع انحلال سینماها به عنوان ابزار تبلیغاتی و جلب توجه به مشکلات سینماها خودداری کنند.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی بیان کرد: تاثیر دوره همه‌گیری کرونا بر کلیه مشاغل و اصناف قابل مشاهده است و سینماها نیز مانند بسیاری دیگر از کسب و کارها متحمل خسارات و زیان‌های عمده شده‌اند، اما برای عموم روشن است که تبدیل یک سینما به کاربری صنفی دیگر به معنای خروج آن از مشکلات ناشی از کرونا نیست و چه بسا هزینه‌های بیشتری هم به مالک تحمیل کند.

آشنا در پایان اظهار کرد: تشکل‌های صنفی نیز می‌توانند با هم افزایی و تعامل، راه‌های کاهش خسارات و بازگشت سینماها به شرایط رونق در دوران پس از همه‌گیری را هموار کنند و انتشار مطالب نادرست و فضاسازی خلاف واقع با واقعیات حاکی از رشد چشمگیر در سرمایه‌گذاری و ساخت سالن‌های نمایش فیلم سازگاری ندارد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 174908 و در روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت 15:48:57
2024 copyright.