تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۱۱/۰۵ - ۲۳:۴۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 168337

سینماسینما، فرزانه متین

سریال هجوم که جدیدترین سریال شبکه اینترنتی اپل تی وی پلاس است، از جمله سریال‌هایی بود که در سال گذشته نقدهای منفی و مثبتی را از خود به جای گذاشت. این سریال اقتباسی از از رمانی به نام هجوم (۱۹۹۷) اثر رابین کوک است.
داستان سریال در ژانر علمی تخیلی است و همان داستان همیشگی ورود موجودات فضایی به زمین و نابودی سیاره زمین و انسان‌هاست که به عکس العمل‌های مردم در نقاط مختف زمین می‌پردازد. سریال در چند شهر نیویورک، اوکلاهاما، لندن، کابل و توکیو به نمایش در آمده و به بازخورد افراد ساکن در این شهرها می‌پردازد. هر کدام از این افراد و اتفاقاتی که برایشان پیش می‌آید به صورت موازی نشان داده می‌شود. رییس جمهور آمریکا درباره حملات سخنرانی می‌کند و از ارتش کمک می‌طلبد اما از عمق فاجعه نمی‌کاهد. تا اپیزود ۴،۵ مخاطب هنوز خبری قطعی از هجوم موجودات فضایی که در سریال به آن موجودات بیگانه می‌گویند، ندارد فقط می‌داند که اتفاقات نامعقول و غیر طبیعی در حال رخ دادن است که خارج از اراده بشر صورت گرفته است. به تدریج از اپیزودهای بعدی سر و کله موجودات بیگانه پیدا می‌شود. اطلاعات در فیلم به طرز عجیبی قطره چکانی به مخاطب ارائه می‌شود تا جایی که برخی بعد از تماشای دو سه اپیزود اول، دست از ادامه‌ دیدن آن برداشته‌اند چرا که فیلم بیشتر از آنکه هیجانی و دلهره آور باشد به شخصیت پردازی اهمیت بیشتری داده است و همذات پنداری را در مخاطبان بیدار نگه داشته است.
در این سریال ما با ۵ شخصیت روبه رو هستیم، کلانتر اوکلاهاما که نخستین شخصی بود که به غیر واقعی بودن اتفاقات رخ داده شده، پی برد و در همان اپیزود اول توسط بیگانگان کشته شد، آنیشا با بازی ضعیف گلشیفته فراهانی که در همان شب هجوم، زندگی زناشویی‌اش از هم می‌پاشد، فرمانده ارتش آمریکایی در افغانستان که با حمله موجودات بیگانه، همرزمانش را از دست می‌دهد و در نهایت کاسپر، نوجوان لندنی که دچار بیماری صرع است و با اتوبوسی که که باسایر نوجوانان راهی پیک نیک بودند با هجوم روبه رو و به دره پرت می‌شوند. از سوی دیگر با میتسوکی،یکی از کارمندان جاسا در توکیو روبه رو هستیم که عزیزترین فرد زندگی‌اش در طی یک ماموریت فضایی با هجوم بیگانگان از دست داده است و در صدد کشف حقیقیت است.
موجودات فضایی یک محرک است و این شخصیت‌های قوی سریال هستند که با دست و پنجه نرم کردن با مشکلات خود در صدد مقاومت و فرار از از موجودات فضایی هستند. با این که بیگانگان به دلایل نامعلوم و چرا حمله کرده‌اند که از نقاط ضعف فیلم است، هنوز هم انسان‌هایی هستند تنها به فکر نجات خودشان نیستند و با دیگران همدردی می‌کنند، کمک می‌کنند. سریال به ما می‌خواهد بگوید بدون فداکاری شخصیت‌های اصلی فیلم که نماینده‌ای از افراد زمین هستند مانند سپر بلاشدن شوهر آنیشا، شوک‌های الکتریکی کاسپر، مهربانی و فداکاری سرباز ارتش و تشکیلات فضایی ساجا قادر به از میان بردن موجودات بیگانه نبودند و این روابط انسانی است که زمین را نجات می‌دهد نه ارتش؛ نه پهبادها؛ نه جنگنده‌ها و نه بمب اتم. سریال هجوم از این منظر یک شاهکار محسوب می‌شود اما متاسفانه نقاط ضعف فیلم بسیار زیاد است از این رو امتیاز این سریال پایین است.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها