پس از دعوت آکادمی داوری از ۵۲۹ هنرمند؛ نادر ساعی‌ور عضویت در آکادمی اسکار را نپذیرفت

پس از اعلام اسامی ۵۲۹ نفر برای عضویت در آکادمی اسکار، نادر ساعی‌ور آن را نپذیرفت و انصراف داد.

به گزارش سینماسینما، ساعی‌ور در یادداشتی که استوری اینستاگرامش نوشت: « از تمام دوستانی که دعوت آکادمی اسکار از بنده را تبریک گفتند ممنونم. اما با اطلاعات امروز خودم از ساز و کار این نهاد مالی، از حضور در آکادمی انصراف می‌دهم و ترجیح می‌دهم جزوی از این شوی تجاری و تبلیغاتی نباشم. برای من روشن است که چه فیلم‌هایی اسکار می‌گیرند و چرا! تکلیف جایزه اسکار با کمپین‌های میلیون دلاری مشخص می‌شود نه با ارزش‌های سینمایی آثار! هرچند این سخن به این معنی نیست که هر فیلمی اسکار می‌گیرد، فاقد ارزش‌های هنری است! من اصولاً با هر مسابقه‌ای برای آثار هنری مخالفم! اگر روزی آنقدر پول داشته باشم که بتوانم با هزینه‌ی خودم فیلم بسازم، آن را در هیچ فستیوالی شرکت نخواهم داد! هرچند همین متن هم می‌تواند به سادگی بخشی از شو من در این جهان متظاهر به نظر برسد، اما هیچ راه دیگری برای بیان انصراف خودم پیدا نکردم. قبلاً به همین دلیل، از انتشار متون انصراف خودم از برخی جشنواره‌ها (حیفا، مسکو، هاینیان چین و …) پرهیز کردم تا شائبه‌ی قهرمان بازی و شو تبلیغاتی برای خودم ایجاد نشود. اما این بار تصمیم گرفتم با صراحت و شاید شجاعت بیشتری حرف بزنم. ای‌کاش روزی بتوانیم بدون همه‌ی این مجسمه‌های طلایی و برنزی که چیزی جز بار اضافی بر دوش هنرمند نیست، کنار هم در آرامش بنشینیم و از ذات سینما لذت ببریم.

از یادداشت‌های یک ذهن زنگ زده و عقب مانده و فسیل و چپ زده بیسواد»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 216161 و در روز جمعه ۵ تیر ۱۴۰۵ ساعت 17:03:12
2026 copyright.