کتاب «درآمدی بر تحلیل تصویر» نوشتۀ مارتین ژولی، نویسنده فرانسوی و پژوهشگر هنراست که با ترجمه و تالیف مینو خانی و مصطفی گودرزی روانه بازار نشر ایران شده است.
به گزارش سینماسینما، این کتاب که شامل چهار فصل است، در فصل اول، ابتدا به تعریف تصویر شامل تصویر رسانهای، تصویرسازی علمی، خاطرات تصاویر و … میپردازد و سپس به ریشههای علم نشانهشناسی، نشانهشناسی از منظر سوسور و پیرس، پدران نشانهشناسی اشاره کرده و انواع مختلف نشانه را طبقهبندی و تعریف میکند.
در فصل دوم، که تجزیه و تحلیل تصویر نام دارد، ابتدا به تعریف اصول تحلیل عملکردهای تصویر، اهداف و روششناسی تجزیه و تحلیل با تاکید بر نگاه رولان بارت، نشانهشناس فرانسوی و کشف پیام ضمنی تصویر پرداخته و به انتظارات مخاطب، با تاکید بر نظریۀ افق انتظار اچ. آر. یائوس، نشانهشناس آلمانی میپردازد و سه اثر از نقاشان مهم غرب (کاراواجو، اُوچلو و داوینچی) را تحلیل و تفسیر میکند.
در فصل سوم، به تصاویر تبلیغاتی، انواع مختلف پیام، سخنوری تصویر و … می پردازد و یک تصویر تبلیغاتی (تبلیغ لباس مردانه برند مالبرو) را بر اساس نظرات نشانهشناسی مطرح شده در فصل دوم، توصیف کرده و از منظر پیام تجسمی، پیام شمایلی و پیام زبانشناسی تجزیه و تحلیل میکند.
در فصل چهارم، در خصوص برخی پیشذهنیتها در مواجه با تصویر، تعامل و تکامل تصویر با تاکید بر سمبل و قدرتهای تصاویر دربارۀ یک عکس یا بهتر «رمان عبور از افق انتظار» نوشته آنتوان تابوچی میپردازد و به یکی از آثار پل سزان، «کوههای سنت ویکتوار» اشاره کرده و آن را از منظر مخاطب مورد بررسی قرار میدهد.
این کتاب از سوی نشر همای هنر در ۱۵۰ صفحه و به قیمت ۴۰ هزار تومان منتشر شده است.