در بحث درباره بلیت سینما، به طور خلاصه میتوان به متغیری ساده با عنوان «کشش قیمتی» اشاره کرد که رابطه میان افزایش قیمت یک کالا و کاهش مصرف آن را توضیح میدهد؛ به این معنا که هرچه قیمت بالا برود، چقدر مصرف کم میشود؟
به گزارش سینماسینما، فرهیختگان نوشت: در شرایطی که تنها یک هفته تا آغاز نمایش عمومی فیلمهای نوروزی ۱۴۰۴ باقی مانده، این روزها بار دیگر زمزمهها درباره افزایش قیمت بلیت سینماها بالا گرفته و احتمال میرود پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای افزایش بهای بلیت به ۱۰۰ هزار تومان که به سازمان سینمایی ارائه شده، تا پیش از شروع اکران سال جدید مورد موافقت قرار گرفته و اجرایی شود؛ اتفاقی که تبعات جدیدی را بر سینمای ایران تحمیل خواهد کرد.
در شرایطی که تنها یک هفته تا آغاز نمایش عمومی فیلمهای نوروزی ۱۴۰۴ باقی مانده، این روزها بار دیگر زمزمهها درباره افزایش قیمت بلیت سینماها بالا گرفته و احتمال میرود پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای افزایش بهای بلیت به ۱۰۰ هزار تومان که به سازمان سینمایی ارائه شده، تا پیش از شروع اکران سال جدید مورد موافقت قرار گرفته و اجرایی شود؛ اتفاقی که تبعات جدیدی را بر سینمای ایران تحمیل خواهد کرد.
بیتوجهی به کشش قیمتی بلیت
از سوی دیگر، کاربرد علم اقتصاد، اثبات دیگری بر خطای تصمیمگیری اصناف سینمایی درباره بهای بلیت ارائه میکند. در بحث درباره بلیت سینما، به طور خلاصه میتوان به متغیری ساده با عنوان «کشش قیمتی» اشاره کرد که رابطه میان افزایش قیمت یک کالا و کاهش مصرف آن را توضیح میدهد؛ به این معنا که هرچه قیمت بالا برود، چقدر مصرف کم میشود؟ به طور مثال، هرچه قیمت بعضی کالاها مثل نان، بنزین یا حتی نمک که اصطلاحاً «کمکشش» هستند، بالاتر برود، مصرفشان کاهش جدی نمییابد، اما در مقابل، اغلب محصولات فرهنگی در دسته کالاهای «پرکشش» قرار میگیرند و با افزایش قیمت، به سرعت با کاهش مصرف مواجه میشوند.
به همین دلیل است که افزایش قیمت اینگونه کالاها مثل بلیت سینما، اقدامی خطرناک است و میبایست با دقت و حساسیت زیادی انجام شود؛ نه آنکه هر سال به راحتی ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت تجربه کنند. در چنین شرایطی است که بسیاری از خانوادهها -که همین حالا با بلیت ۸۰ هزار تومانی نیز به سختی سینما میروند- بعد از افزایش قیمت بلیت سینما به ۱۰۰ هزار تومان، آن را بیش از گذشته از سبد مصرفی خود حذف میکنند و با این تصمیم، عملاً این سینمای ایران است که متضرر خواهد شد.
یک تجربه مهم
فارغ از همه این موارد، مرور یک تجربه خاص در تاریخ سینمای ایران، جالب توجه و البته درسآموز است. اهالی سینما به خاطر دارند که در اوج ناآرامیهای اجتماعی پاییز ۱۴۰۱ -که گیشه را به شدت زمین زده بود- مدیران وقت سازمان سینمایی، تصمیم گرفتند برای مدت دو هفته، بلیت سینماهای سراسر کشور را نیمبها عرضه کنند تا با تغییر در شمار تماشاگر و میزان فروش، وضعیت کمی بهتر از گذشته شود. بنابر این تجربه، در آن زمان با وجود نصف شدن بهای بلیت، نهتنها سینمای ایران با کاهش فروش مواجه نشد، بلکه با افزایش چشمگیر یک و نیم برابری شمار مخاطبان سینما، رقم گیشه سینما به رقم بدون بلیت نیمبها نزدیک شد. این در حالی بود که در آن ایام، شبکههای سیما تبلیغات چندانی برای سینما انجام ندادند و اینستاگرام نیز فیلتر شده بود و امکان اطلاعرسانی این مسئله برای اهالی سینما وجود نداشت.