یک‌ونیم میلیارد تومان بیلبورد تبلیغاتی در اختیار جشنواره فجر / شهر به رنگ جشنواره در می‌آید

جشنواره فیلم فجررییس مؤسسه‌ی توسعه‌ی هنرهای معاصر از واگذاری بلیت‌فروشی جشنواره‌ی موسیقی فجر به یک شرکت خصوصی خبر داد و گفت: این شرکت در ازای دریافت ۴ درصد از فروش، یک و نیم میلیارد تومان بیلبورد تبلیغاتی در اختیار جشنواره قرار می‌دهد و همچنین ۳۰ درصد از مبلغ پیش‌بینی برای فروش را قبل از فروش، تضمین و پرداخت می‌کند.

به گزارش سینماسینما، مهدی افضلی – مدیر موسسه‌ی توسعه‌ی هنرهای معاصر – ، درباره‌ی نقش و وظیفه‌ی این موسسه در فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توضیح داد: فصل ۵، اعتباری تخصیصی است که وزارت ارشاد جهت حمایت از هنر و فعالیت‌های هنری پرداخت می‌کند. موسسه‌ی توسعه هنرهای معاصر به عنوان موسسه‌ی مورد اعتماد در این زمینه که در ساختار اداری کاملا خصوصی است، مورد توجه این وزارت‌خانه است و بودجه‌ی فصل ۵ را جذب می‌کند.

افضلی ادامه داد: معاونت هنری وزارت ارشاد به‌عنوان مرجع سیاستگذار و موسسه‌ی توسعه‌ به عنوان بازوی اجرایی سعی می‌کند از هنر و جامعه‌ی هنری حمایت کند. موسسه یا سیاست‌های معاونت هنری را اجرا و یا به انجمن‌های مربوطه واسپاری می‌کند. درواقع در دو بخش مستقیم یا غیرمستقیم عمل می‌کنیم. از لحاظ قانونی امکان اجرای مستقیم برنامه‌های هنری توسط موسسه وجود دارد.

او در پاسخ به اینکه چرا بودجه مستقیما به مجموعه‌ها توزیع نمی‌شود، اظهار کرد: باید گفت، تعریف فصل ۵، قانون حمایت از فعالیت‌های هنری است. در سال ۹۴، ۲۵ میلیارد تومان بودجه به معاونت هنری ارشاد تخصیص داده شده است که در سال‌های قبل رقم‌های متفاوتی مانند ۱۸ میلیارد یا ۲۰ میلیارد تومان بوده است. البته بودجه‌ی تحقق یافته تا امروز ۹ میلیارد تومان است.

افضلی در ادامه‌ی سخنانش مطرح کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای، دستگاه دولتی ناظر بر عملکرد ماست و نمی‌توانیم خلاف شیوه‌نامه‌ی تعریف‌شده بودجه را هزینه کنیم. نظارت‌های دستگاه‌های قضایی مانند سازمان بازرسی هم بر فعالیت‌های موسسه‌ی توسعه هنرهای معاصر وجود دارد.

وی درباره‌ی تفاوت عملکرد موسسه‌ی توسعه‌ی هنرهای معاصر در دو دولت قبل و فعلی توضیح داد: در این‌باره تفاوتی احساس نمی‌شود. شاید در ابتدا نیاز به شناخته شدن و جلب اعتماد مدیران جدید بود اما الان بعد از دوسال این اعتماد وجود دارد. در حال حاضر حتی از دوره‌های قبل نیز اعتماد بیشتری به موسسه‌ی توسعه هنرهای معاصر در وزارت ارشاد وجود دارد. ما از دولت قبل بدهی نداشتیم. اگر این بدهی‌ها مربوط به انجمن‌ها بوده‌ یا موسسه‌های تابعه که من در جریان نیستم و ارتباطی با ما ندارد.

افضلی درباره‌ی برخی شایعه‌ها مبنی بر توزیع‌نشدن بودجه‌های تخصیصی در زمان جذب و استفاده از رسوب پول در این مدت، گفت: معمولا تقسیم بودجه چند روزی بیشتر طول نمی‌کشد؛ چون دوستان متوجه زمان دریافت وجوه نمی‌شوند، ممکن است این شائبه ایجاد شود که پول دیر داده شده و می‌خواهیم از رسوب پول استفاده کنیم. تلاش می‌کنیم در اولین فرصت با مدیریت، برای هزینه‌کرد شفاف، منابع به مجموعه‌های اصلی خود برسد. این‌قدر رقم پول‌های دریافتی ناچیز است که در تاخیر پرداخت این پول‌ها سودی نصیب مجموعه نخواهد شد که بخواهیم با این‌کار بدبینی و بی‌اعتمادی برای مجموعه ایجاد کند.

رییس توسعه‌ی هنرهای معاصر درباره‌ی نقش مجموعه‌ی متبوعش در شکل‌گیری جشنواره‌ها، اظهار کرد: در برخی جشنواره‌ها بر امور اجرایی نظارت مستقیم داریم و در برخی دیگر نیز فقط حمایت‌کننده هستیم. مثلا در جشنواره‌ی تئاتر سال گذشته کار اجرایی انجام دادیم اما برگزاری جشنواره‌ی تئاتر امسال مستقیما بر عهده‌ی خودشان است؛ فقط آن‌ها برآوردی می‌کنند و ما هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: سی و یکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر مستقیما در موسسه اجرا می‌شود. در این دوره نوآوری در بحث سیاست‌های کلان وزارت ارشاد تحت عنوان برون‌سپاری پیش بینی شد و قرار شد، جشنواره به شرکت‌های خصوصی واگذار شود. امسال این شیوه امتحان خواهد شد. یک شرکت خصوصی بخش‌هایی از اجرا را برعهده می‌گیرد که به غیر از موضوع فروش است. فروش به صورت مستقل در شبه مناقصه‌ برگزار شده، از بین سامانه‌های فروش «ققنوس» بهترین پیشنهاد را داد. در مذاکرات اولیه قرار بود، موضوع فروش بلیت را نیز شرکت مشارکت‌کننده بر عهده بگیرد که به علت شبهه‌ناک بودن موضوع فروش بلیت به شرکت‌های مربوط واگذار شد. این شرکت فعالیت‌های اجرایی را انجام می‌دهد. شرکت به ازای دریافت ۴ درصد از فروش، یک و نیم میلیارد تومان بیلبورد تبلیغاتی در اختیار جشنواره قرار می‌دهد و همچنین ۳۰ درصد از مبلغ پیش‌بینی برای فروش را قبل از فروش تضمین و پرداخت می‌کند.

افضلی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم از محل بلیت‌فروشی جشنواره‌ی موسیقی فجر دو میلیارد تومان کسب شود که این رقم در سال قبل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود. بودجه‌ی اختصاصی هم یک میلیارد تومان خواهد بود. این در حالی است که بودجه‌ی سال گذشته یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود.

او درباره‌ی جشنواره‌ی مد و لباس نیز گفت: برای جشنواره‌ی مد و لباس تخصیص اعتباری تا به امروز نداشته‌ایم و صرفا به عنوان فعالیت هنری از آن حمایت می‌کنیم. این دوره جشنواره بعد از مذاکرات متعدد با اصناف برگزار شد که می‌توانند هم افزایی کنند و به هدف کارگروه مد و لباس بهتر دسترسی پیدا کنند. هزینه‌ی جشنواره قرار است توسط اصناف پرداخت شود.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 9080 و در روز سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت 18:13:20
2024 copyright.