سینمای ایران نیازمند شفافیت و پول‌های تمیز

سینماسینما، کیوان کثیریان:

 

یکی از اتفاقات خوب جشنواره، شفاف‌سازی عوامل سازنده فیلم “تختی” درباره هزینه‌ها، شرکاء، سهامداران و منابع تامین سرمایه فیلمشان بود. کاری که به گمانم از ضروری‌ترین و مفیدترین اقدامات برای اصلاح روند غیرشفافی است که در سینمای ما حاکم شده‌است. این کار همچنین می‌تواند کم‌کم بساط سوءتفاهم‌ها، اتهام زنی‌ها و حاشیه سازی‌ها را جمع کند.
طبیعتا حضور پول‌های نامشخص و مشکل‌دار در سینما به شدت مضر است و باید هرچه سریع‌تر سینما از شرّ این آسیب رها شود. اما ادامه فضای غیرشفاف و مه‌آلود فعلی این خطر را به همراه خواهد داشت که سرمایه‌گذاران خصوصی وحشت کنند و قید ورود به حوزه سینما را بزنند. سینما هنرِ گرانی است و به حامیان مالی خصوصی نیاز دارد. اگر همه سرمایه‌گذاران خصوصی را دزد بدانیم و صاحبان پول کثیف بنامیم و همه‌شان را با یک چوب برانیم، دیگر کدام سرمایه‌گذار جرات و تمایل ورود به سینما را خواهد داشت؟
خود من هم درباره پولشویی در سینما و خطر سرمایه‌های مشکوک نوشته‌ام اما معتقدم اکثر هموطنان متمول ما پول‌هایشان کثیف نیست. پس تفاوت پول‌های تمیز و کثیف  را از کجا می‌شود فهمید؟ به گمانم وجود یک مرجع رسمی و قانونی برای تشخیص سلامت پول‌ها لازم است تا فیلمساز و تهیه کننده و البته هنرمندان و اهل رسانه نیز تکلیفشان را در این میانه بدانند.
اگر تمامی پروژه‌ها هزینه ها و منابع خود را – به شرط درستی و صحت- رسما اعلام کنند، می‌توان امیدوار بود به‌تدریج تکلیف پولهای نامشخص که در سینما حضور دارند روشن شود و بحران پولهای کثیف در سینما جای خود را به امنیت سرمایه‌گذاری بدهد.

روزنامه صبا. ۱۸ بهمن

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 106185 و در روز شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۲۹:۲۳
2024 copyright.