مروری برکارنامه رسول ملاقلی پور /افق

افق

افق محصول ۱۳۶۶ از دیگر ساخته های رسول ملاقلی پور است . افق دومین فیلم پرفروش ایران در سال ۶۸ بود که یک میلیون نفر آن را تماشا کردند.
به گزارش سینما سینما ،سال گذشته ، به بهانه آوردن اجساد شهدای غواص به کشور، این فیلم از تلویزیون، بازپخش شد.«افق»برای همه‌ کسانی که فیلم‌های قبلی ملاقلی‌پور را روایتی صادقانه از جبهه‌های جنگ ایران می‌دانستند، یک اثر غیرقابل انتظار و دور از باور بود.ناصر صفاریان منتقد سینما درباره این فیلم در ماهنامه فیلم نوشته است: باورش سخت بود که سازنده‌ «پرواز در شب» چنین فیلمی ساخته باشد. چرا که حتی سیاه‌مشق‌های اولیه‌ ملاقلی‌پور مانند «سقای تشنه‌لب» و «نینوا » هم اشکال شان در ضعف ساختار بود، نه در فاصله گرفتن از واقعیت. حتی در «بلمی به سوی ساحل» که نخستین تجربه‌ ملاقلی‌پور در زمینه‌ حادثه‌پردازی سینمای جنگ بود، وجه حادثه‌ای اثر، مانع پرداختن به روحیات رزمندگان نمی‌شد. اما حالا در« افق» ، تصویرهایی به نمایش در می‌آمد که نه تنها با حال و هوای جبهه‌های جنگ ایران، که با آثار قبلی همین فیلمساز هم بیگانه بود.

تقلیدی از سینمای جنگی حادثه پرداز غربی

« افق» ، تقلیدی از سینمای جنگی حادثه‌پرداز غربی ست. الگوی شخصیت‌پردازی و تأکید فیلمساز بر قهرمان‌پروری و جنبه‌های ظاهری حرکت شجاعانه قهرمانش در رؤیارویی با دشمن، آن قدر با فضای جنگ ایران و رزمندگان این جا فاصله دارد که بیش از هر چیز فیلم‌های سینمایی کشورهای دیگر – و به ویژه آمریکا- را به یاد می‌آورد. طوری که اگر صحنه‌های مربوط به دعای شب حمله را از فیلم حذف کنیم، تنها نشانی که« افق» را به جنگ ایران ارتباط می‌دهد، نام شخصیت‌هاست؛ و حتی طراحی صحنه و لباس‌ها هم فضای واقعی جنگ ما را به تصویر نمی‌‌کشد.

ملاقلی پور :افق را دوست دارم

خود رسول ملاقلی پوردرباره افق گفته است : افق را دوست دارم چون تمام تلاشم را کردم که موفق شود و مخاطب داشته باشد و فکر می کنم که موفق هم شد. افق برای سینمای ما و در عرصه فیلمسازی یک اتفاق بودو حکم صعودبه مرحله ای بالاتر را داشت.وقتی می خواستیم صحنه های زیر آب را فیلمبرداری کنیم، همه اکیپ خوشحال بودند که من شنا بلد نیستم و زیر آب حضور ندارم که سرشان داد بزنم. قرار شد جسد را زیر آب بگذاریم، توی هفت هشت متری بود که لباش غواصی پوشیدم و پریدم زیر آب. هرچی بچه ها اصرار کردند که ما رفتیم دیدیم خیالت راحت باشه راضی نشدم، زیر آب دست و پا می زدم و یکی از بچه ها می گفتالان همه جانورهای دریایی دارند به شنا کردن تو قهقهه می زنند…

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 47790 و در روز جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۱:۲۷
2024 copyright.