کیارستمی، محبوب ترین فیلمساز ایرانی برای سینماگران جهان است

عباس کیارستمینظرسنجی اخیر یک وب‌سایت سینمایی فرانسوی حاکی از آن است که عباس کیارستمی همچنان محبوب‌ترین چهره سینمای ایران در میان کارگردانان معاصر سینمای جهان است. 

وب‌سایت سینمایی «La Cinetek» در کشور فرانسه از ۲۶ کارگردان برجسته معاصر سینمای جهان درباره برترین فیلم‌های تاریخ سینما نظرسنجی کرده است که فهرست‌ها نام فیلم‌هایی از عباس کیارستمی نیز در میان فیلم‌های برگزیده این کارگردانان دیده می‌شود.

در این نظرسنجی که از گروهی از موفق‌ترین کارگردانان حال حاضر سینمای انجام شده است، چهره‌هایی چون «الیویر آسایاس»، «ژاک اودیار»، «برتنارد بونلو»، «بونگ جون-هو»، «لورن کانته»، «کاستا گاوراس»، «آرناد دسپلچین»، «ژاک دوالین»، «پاسکال فران»، «کریستفو گانز»، «جیمز گری»، «مایکل هازاناویسیوس»، «هیروکازو کوریدا»، «لوک موله»، «کریستین مونگیو»، «لین رامزی»، «ایرا ساش»، «برتنارد تاورنیه»، «آنیس وردا» و «آپیچاتپونگ ویراستاکول» شرکت کرده‌اند.

«آپیچاتپونگ ویراستاکول»، کارگردان تایلندی برنده نخل که همواره خود را وامدار سینمای ایران می‌داند فیلم «مشق شب» ساخته عباس کیارستمی را به عنوان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌هایش انتخاب کرده است.

فیلم «خانه سیاه است» از فروغ فرخزاد نیز یکی دیگر از انتخاب‌های «ویراستاکول» است. این کارگردان سرشناس تایلندی که در سال ۲۰۱۰ با فیلم «عمو بونمی که می‌تونه خاطرات زندگی‌ گذشته‌اش را به یاد بیاره» موفق به کسب جایزه ارزشمند نخل طلا از جشنواره کن شد.

«آنیس واردا» کارگردان صاحب نام فرانسوی نیز که امسال جایزه نخل افتخاری جشنواره کن را دریافت کرد، فیلم «طعم گیلاس» کیارستمی را به عنوان یکی از فیلم‌های مورد علاقه‌اش انتخاب کرده است.

این کارگردان زن مستقل فرانسوی از کارگردانان اصلی موج نوی سینمای فرانسه و یکی از بازماندگان این مکتب، در سال ۱۹۶۴ جایزه سینمایی «لوئی دلوک» را کسب کرد، در سال ۱۹۹۲ نامزد نخل طلای کن بود، در سال ۱۹۸۵ شیر طلای ونیز را برد و در سال ۱۹۶۵ خرس نقره‌ای جشنواره برلین را به‌دست‌ آورده است.

«لورن کانته» کارگردان شناخته شده فرانسوی نیز فیلم «زیر درختان زیتون» را در فهرست خود از محبوب‌ترین فیلم‌های سینمای جهان گنجانده است.

در میان برترین فیلم های سینمای جهان به انتخاب «برتران بونلو» دیگر کارگردان معاصر و تحسین شده فرانسوی نیز نام دو فیلم ایرانی به چشم می‌خورد، فیلم «کلوزآپ» ساخته عباس کیارستمی و «خانه سیاه است» از فروغ فرخزاد.

فیلم «کلوزآپ» در میان انتخاب‌های کارگردانان دیگری چون «کریستین مونگیو» و «ایرا ساش» نیز دیده می‌شود.

«لوک موله» منتقد و کارگردان فرانسوی نیز فیلم «خانه دوست کجاست» را به عنوان یکی از فیلم‌های محبوب خود انتخاب کرده است، فیلمی که در فهرست فیلم‌های انتخابی «کریستین رود» کارگردان و نویسنده فرانسوی نیز دیده می‌شود.

در این نظرسنجی ۲۵ کارگردان حال حاضر سینمای جهان فهرستی از ۵۰ فیلم مورد علاقه‌شان را انتخاب کرده‌اند.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 5456 و در روز چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۸:۲۷
2024 copyright.