حقایقی درباره عزت الله انتظامی/ انتظامی شون کانری سینمای ایران!

محمد تاجیک :عزت‌الله انتظامی (زاده ۳۱ خرداد ۱۳۰۳ در سنگلج تهران) بازیگر پر سابقهٔ تئاتر و سینما، مشهور به «آقای بازیگر»سینمای ایران است.

به گزارش سینماسینما ،آقای انتظامی بازیگری است که جایگاه بی نظیری در سینمای ایران پیدا کرده و بازی در فیلمی را قبول نمی کند و هر زمان که بازی در فیلمی را قبول کند، دیگر می توان اطمینان پیدا کرد که این فیلم، فیلم خوبی خواهد شد. خود او در مصاحبه ای گفته: «اگر از گرسنگی بمیرم فیلم بد بازی نمی کنم».

من فقط عزت الله انتظامی ام

بین بسیاری از اهالی مطبوعات، آقای انتظامی به عنوان آقای بازیگر شناخته شده. اما گویا خودش چندان از این عنوان راضی نیست. به خاطر همین زمانی در واکنش به چنین عنوانی گفته بود: «دوستان مطبوعاتی خیلی لطف کرده اند که این لقب را به من داده اند، ولی راستش را بخواهید من خیلی آقا نیستم. من فقط عزت الله انتظامی ام».

عزت الله انتظامی شون کانری سینمای ایران

اما بد نیست که یک فیلمساز انگلیسی (مارک کازینز) سالها قبل  مستندی درباره سینمای ایران با عنوان «سینمای ایران» ساخته بود که در آن از انتظامی به عنوان شون کانری سینمای ایران نام برده بود.

این ساخته مارک کازینز از جمله فیلم هایی بود که در جشنواره فیلم های ایرانی در سان فرانسیسکو به نمایش درآمد. در بخش هایی از این فیلم، دوربین کارینز به ایران رفته و همراه با داریوش مهرجویی و عزت الله انتظامی که فیلمساز او را شون کانری ایران معرفی می کند، به روستایی می رود که مهرجویی حدود ۴۰ سال پیش فیلم مشهور گاو را در آنجا ساخته است.

ماجرای نه گفتن به ریچارد هریسون

اما چند سال  قبل استاد انتظامی در یادداشتی که منتشر کرد، روایت جالبی از نه گفتن به ریچارد هریسون برای حضور یافتن در سینمای ایتالیا بازگو کرد. ماجرا از این قرار بود که آقای انتظامی در زمان فیلم حاجی واشنگتن با ریچارد هریسون همبازی بوده و بعد از اینکه فیلمبرداری فیلم تمام می شود ریچارد هریسون از انتظامی دعوت می کند تا به ایتالیا برود و در آنجا ماندگار شود.

آن طور که آقای انتظامی تعریف کرده، ریچاردهریسون به او گفته که دست زن و بچه ات را بگیر و بیا اینجا و همه جور امکاناتی را برایت فراهم می کنیم. اما انتظامی بعد از چند روز فکر کردن به این نتیجه می رسد که ایتالیا به درد او نمی خورد. هریسون به استاد انتظامی گفته بود که آنجا نقش برای تو زیاد است ولی خود آقای انتظامی می دانست که میان ایتالیایی ها و امریکایی های قد بلند یا باید رل طیاره دزدها را بازی می کرد یا رل آدمکش ها. به همین خاطر محکم و قاطع دعوتش را رد می کند. به اعتقاد آقای انتظامی اگر آن روز این دعوت را پذیرفته بود، الان یادش از ذهن مردم ایران پاک شده بود.

آرزو نداشتم آل پاچینو یا مارلون براندو باشم

این بازیگر پیشکسوت در ادامه گفته بود که من هیچ وقت آرزو نداشته ام که مارلو براندو یا آل پاچینو باشم و حسرت رل هایی که این استادان مسلم بازیگری به تصویر کشیده اند، به دل ندارم. گرچه همیشه تحسینشان کرده ام. گاهی فکر می کنم مقایسه سینمای ما با آنها صحیح نیست.

بازیگر که تبلیغات ۹۰ میلیونی را نپذیرفت

عزت الله انتظامی از جمله هنرمندانی بوده که همیشه نگران جایگاه و شأن خود در سینما بوده. او تنها به ایتالیایی ها نه نگفته بلکه همیشه در زمینه مسائل تجاری و اقتصادی نیز سعی داشته شأن و جایگاه خود را حفظ کند. به همین خاطر است که چندی پیش خود او در مصاحبه ای عنوان کرد پیشنهادات میلیونی چند بانک را برای تبلیغ نپذیرفته است.

بازیگر فیلم های «روسری آبی» و «کمال الملک» در آن مصاحبه گفته بود، «برای تبلیغ ماکارونی روی بیلبوردها، یکی از همکاران من ۵۰ میلیون تومان گرفت. برای من از طرف بانک ملی، بانک صادرات و مسکن ۹۰ میلیون تومان پیشنهاد شد که فقط عکسم را بگذارند که من در این بانک ها سرمایه گذاری کنم که نکردم».

این هنرمند بزرگ که آثاری همچون فیلم سینمایی «گاو» و «آقای هالو» تا چهل سالگی را در کارنامه خود دارد، گفت: «یک نفر به من گفت به تو یک فرش می دهیم که در عوض عکست را کار کنیم که قبول نکردم».

دلم نمی خواهد خرید و فروش شوم

استاد انتظامی در مصاحبه دیگری حرف های جالبتر دیگری می زند. او می گوید: «پیشنهادات زیادی شد تا عکسم را روی بیلبورد بزنند و یا عکسم را فرش ببافند و بفروشند، اما قبول نکردم. دلم نمی خواهد خرید و فروش بشوم».

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 58594 و در روز سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۶:۲۸
2024 copyright.