زنانگی کارگردان در پلانهای فیلم «نفس» تنیده میشود.
سینماسینما، علی ایمانی:
چقدر احتمال میدادید که فیلم بعدی کارگردان «شیار۱۴۳» – که خیلی تحسین شد، حتی بیشتر از لیاقتش- با صحنه بالشبازی چند کودک غوطهور در پر شروع شود؟ کی فکرش را میکرد که شخصیت اول فیلم جدیدش دختربچهای باشد که ویژگیاش موهای پریشان و لباسهای کثیف و کفشهای پاره است و نام مستعارش بین بچههای دیگر «شلخته». شگفتانگیز است که نرگس آبیار برای فیلم سومش داستانی شبه اتوبیوگرافیک از خودش را دستمایه قرار داده و گام بلندی در فیلمسازی برداشته است.
فیلم قصه بهار است. بهار ماجراهای ۶ تا ۹ سالگیاش را تعریف میکند که میشود سالهای ۵۷ تا ۶۰، یعنی سالهای انقلاب و بعدش شروع جنگ. برای اولین بار داریم وقایع تاریخی این دوره را از دید دخترانه یک کودک میبینم و این به ظرافت و جذابیت فیلم اضافه کرده. نگاه کنید به قسمتهای انیمیشنی «نفس» که- با وجود اینکه در برخی صحنهها یادآور «پرسپولیس» مرجان ساتراپی است- توهمات رویاپردازانه بهار را به زیبایی نشان داده و برخی لحظاتش یادآور کتابهای شل سیلوراستاین شده. تلخی فقر و جنگ و حاشیهنشینی و نظام آموزشی خشن از چشم مثبتبین و ذهن قصهپرداز بهار تبدیل شده به داستانهای شیرین و پرواز با سیمرغ و شعرهای کودکانه. حدیث نفس کارگردان از دوران کودکی همراه شده با بازی نفسگیر نقش بهار- ساره موسوی- و بازیگر نقش ننه آقا پانتهآ پناهیها که ابتدا با گریم سنگین نمیشناسیمش، اما وقتی از مجری تلویزیون رو میگیرد، یاد مادربزرگ خودمان میافتیم. کم نیستند مخاطبانی که در دوران خردسالی مانند بهار، با هر شیء و موجودی در اطراف خود-مثل شامپو تخممرغی و نقش و نگار دیوار گچی- داستانپردازی و رویاسازی کردهاند.
چنین است که نمایش سنتهای عزاداری محرم بین بلوچها و یزدیها، سواری بر موتور سهچرخه، آداب تماشای فیلم و مرور آواز هندی، معلمی که برای بهار چکمههای قرمز میخرد- و بعدا در صحنهای کوتاه شوهرش را به جبهه روانه میکند- و معلمی دیگر که ترکه بر دستش میزند، زود الفبا یاد گرفتن بهار و یواشکی کتاب خواندنش در خانه و مدرسه، و تعبیر ننه آقا و باور بهار که چون زیاد کتاب خوانده دیوانه شده، همه و همه بر گوشه ای از ذهن مخاطب زخمه میزنند.
زنانگی کارگردان در پلانهای فیلم تنیده میشود وقتی که بهار موهای پرچینوشکنش را- که برادرها باغ پنبهاش میخوانند و پدر میگوید اگر مرتبشان کنی، من خوب میشوم- ناگزیر میپوشاند. اما جایی که دل کندن از نمایش یک به یک خاطرات شخصی، مرور تمام کتابهای خوانده در کودکی و ورود افراد بیتاثیر در داستان -نظیر پدربزرگ- برای کارگردان سخت میشود، فیلم هم از ریتم میافتد، کشدار میشود و لطمه میبیند. حتی تنگی نفس پدر که بهانه خیالبافی بهار برای دکتر شدن- و انتخاب نام فیلم- است، به تناوب در داستان کمرنگ و پررنگ میشود.
تماشاگری که با فیلم ارتباط برقرار کند، دنیای زیبای کودکانهای را خواهد دید که در سینمای ایران بینظیر است و پس از صحنه بیرحمانه آخر، غم رویاهای به بار ننشسته بچههای سرزمینش را که قربانی جبر زمانه شدند، با خود به بیرون سینما خواهد برد.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
- «نشان ویژه کارگردان موفق» جشنواره ترکیه به نرگس آبیار رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
آخرین ها
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود