ابراهیم مختاری در گفت‌وگو با سینماسینما/ سینمای تجربی رکنی از سینمای ایران است

سینماسینما، علی پاکزاد – ابراهیم مختاری کارگردان سینما گفت: «سنیمای تجربی رکنی از سینمای ایران است. توجه به این سینما و کوشش‌هایی در مورد  البته همیشه وجود داشته اما به اشکال دیگری و که امروزه به شکل «هنر و تجربه» درآمده است.»

به گزارش سینماسینما، ابراهیم مختاری کارگردان سینما این روزها فیلم «برگ جان» را در سینماهای هنر و تجربه اکران دارد. این فیلم درباره «زعفران» و کشت آن در روستاهای جنوبی استان خراسان دارد. در این مستند داستانی، سعیدپورصمیمی، مهدی احمدی، مریم مقدم ،سجاد تابش، سحر سلحشور، محمدرضا فرزاد، محمدحسین ناصری، علی گل صباحی، جواد گنجی، مجتبی سعادت، زینب زیرک به نقش آفرینی می‌پردازند.

ابراهیم مختاری درباره «برگ جان» گفت: «این فیلم از یک داستان واقعی الهام گرفته شده و علاوه بر بخش روایی که کاملاً داستانی و قصه‌گوست، یک فضای مستندگونه هم دارد. شاید این تنها روشی بود که می‌شد این قصه را روایت کرد و به تصویر کشید.»

او ادامه داد: «صحنه‌های آن در خراسان و در شهرستان بجستان فیلمبرداری شده است. اتفاق‌هایی که پشت صحنه مستند زعفران (که حدود ۲۰ سال پیش ساختم) رخ داد، بر اساس آن «برگ جان» ساخته شد.»

این کارگردان گفت: «من به شوخی و جدی می‌گویم این فیلم، تماشاگر را در صندلی میخکوب نمی‌کند چون در آن صحنه‌های اکشن و کشت و کشتکار وجود ندارد، اما می‌کوشد تامل تماشاگر را برانگیزد. اتفاقی که برای من افتاد و نتوانستم فراموش کنم من را دچار تأمل کرد و من هم تمام سعی‌ام را کردم تا آن تأثیری که آن اتفاق بر من گذاشت در فیلم «برگ جان» متبلور کنم. آرزوی من این است که فیلم بتواند روی تماشاگر هم چنین تأثیری بگذارد که اگر این اتفاق نیفتد از ناتوانی من بوده است.»

کارگردان فیلم «برگ جان» درباره سینمای هنر و تجربه معتقد است: «سینمای تجربی رکنی از سینمای ایران است که به این صورت جایش همیشه خالی بوده است. این توجه و کوشش البته همیشه وجود داشته، اما به اشکال دیگری که امروزه به شکل «هنر و تجربه» درآمده است. موضوع این است که چطور بدون این‌که بخواهیم بخش‌هایی از سینمای بدنه را اشغال کنیم یا به آن آسیب بزنیم، نقشی که هنر و تجربه ایفا می‌کند را پررنگ‌تر کنیم؟ این اتفاق بر می‌گردد به سیاست‌های فرهنگی دولت؛ باید به سیاستی رسید که بتواند جواب این نیاز سینما را در حد و اندازه مخاطبش بدهد که به نظرم با سالن‌های کوچک در شهرستان‌های مختلف می‌توان آن را گسترش داد تا همیشه در کنار سینمای تجاری وجود داشته باشد.»

این کارگردان که معتقد است علت وجودی سینمای هنر و تجربه به مخاطب برمی‌گردد، گفت: «وقتی مخاطبی دارید که دنبال سینمای تجاری نیست یا اگر هست تمام نیازهایش را برآورده نمی‌کند و دنبال سینمای می‌گردد که آن را در سینمای هنروتجربه پیدامی کند، پس سینمای هنر و تجربه باید وجود داشته باشد. البته این نوع سینما در همه جای دنیا و این نوع توجه در تمام رشته‌ها وجود دارد و مختص کشور ما نیست. ما باید بتوانیم راهی پیدا کنیم تا این سینما بتواند پایدار باشد و پایداری آن هم در تداوم ارتباط با مخاطب و در سطح گسترده کشور امکان‌پذیر است. اگر نقدهایی هم به این سینما هست که هست به سیاست‌های مدیریت آن است و به بهانه آن نباید اصل وجودی چنین نقشی را در سینما از میان برد.»

مختاری درباره نحوه اکران فیلمش در هنروتجربه گفت: «به نظرم کمی زمان می‌برد که هنروتجربه جا بیفتد و نظم و نظامی پیدا کند که بتواند به صورت منطقی به توقعات پاسخ دهد. راجع به این موضوع باید جداگانه و در فرصت مناسب صحبت کرد.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 73855 و در روز یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۲:۲۳
2024 copyright.