اختصاصی سینماسینما/ واکنش ساداتیان به تحریم اکران فیلم‌ها از سوی حوزه هنری

سیدجمال ساداتیانسینماسینما، علی پاکزاد – جمال ساداتیان تهیه‌کننده٬ با انتقاد از نبود صراحت در عملکرد حوزه هنری در زمینه اکران فیلم‌ها٬ تحریم فیلم‌ها از سوی این نهاد را اقدامی در جهت ایجاد هرج و مرج در اکران دانست.

به گزارش سینماسینما، «مادر قلب اتمی» بنا به تصمیم مسئولان سالن‌های سینمای حوزه هنری اجازه اکران در سالن‌های این سازمان را به دست نیاورده است. خبرها حکایت از آن دارد «اکسیدان» ساخته حامد محمدی و به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی نیز با چنین مساله‌ای مواجه خواهد شد.

این رویه‌ای که است که حوزه هنری بعد از سال ۱۳۹۰ در پیش گرفته و هر سال تعدادی فیلم را از داشتن امکان اکران در سینماهای این سازمان محروم می‌کند.

جمال ساداتیان نیز به عنوان یکی از تهیه‌کنندگانی که آثار او از جمله «برف روی کاج‌ها» و «انتهای خیابان هشتم» در جریان اکران با مشکل تحریم حوزه هنری روبرو شده‌اند٬ درباره عملکرد حوزه هنری در جریان اکران فیلم‌ها گفت: «معضل تحریم فیلم و سینما را می‌توان از چند منظر بررسی کرد. تهیه‌کنندگان جوان و کارگردانان بعد از ساخت فیلم‌شان منتظر می‌مانند تا بازخورهای احتمالی مخاطب را در جریان اکران دریافت کنند. توقع این است یک فیلم با ظرفیتی که دارد خوب دیده شود. برای دیده شدن این ظرفیت‌ها نیاز به سالن سینماست. سالن ‌های سینمایی که در اختیار حوزه هنری قرار دارد اموال عمومی و برای مردم است. این سالن‌ها باید در اختیار همگان قرار بگیرد.»

او ادامه داد: «‌سالن‌های سینما هم مانند دیگر اموال عمومی است که باید در اختیار مردم باشد. مثل پارک، تاکسی و اتوبوس این‌ها جزو اموال عمومی است و مردم باید درباره آنها تصمیم بگیرند. وقتی یک فیلم تمام مجوزهای قانونی را کسب می‌کند دیگر نیازی نیست افردی با اعمال سلیقه شخصی درباره فیلم مورد نظر تصمیم بگیرند. این نوع رفتارها با شاکله سیاسی و اخلاقی موجود در کشور نمی‌خواند.»

او با اشاره به اینکه خودش هم درگیر برخوردهای سلیقه‌ای حوزه هنری بوده٬‌ گفت: «به شخصه درگیر این موضوعات بوده‌ام. این نوع رفتار از سوی حوزه هنری باعث بروز هرج و مرج می‌شود و باعث به وجود آمدن بحران‌های اجتماعی می‌شود و این اتفاقات انسجام جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

تهیه‌کننده فیلم «برف روی کاج‌ها» درباره وظیفه حوزه هنری گفت: «حوزه هنری بیش از بخش خصوصی باید در خدمت مردم باشد. تمام مردم نسبت به اموالی مشابه آنچه در اختیار حوزه هنری قرار دارد٬ محق هستند و باید از آن بهره‌مند شوند. در مجموع باید بگویم سینماهایی که دست حوزه هنری است به نفع مردم عمل نمی‌کند.»

او در مورد عملکرد حوزه هنری در مواجهه با فیلم‌هایی که موافق اکران آن‌ها نیست٬ گفت: «با وجود آنکه بارها اهالی سینمای ایران درباره معضل سالن‌های سینمای حوزه صحبت کرده‌اند٬ اما هیچ‌کسی در این میان پاسخگو نیست. مسئولان حوزه هنری تا این حد جرات هم ندارند که بگویند فلان فیلم را توقیف کرده‌ایم. با کلمات بازی کردن دیگر فایده ندارد. چرا استدلال درباره عملکردی که دارید ارائه نمی‌دهید. اگر منطق داشته باشید قطعا مورد اقبال مردم هم قرار می‌گیرید.»

ساداتیان در پایان اضافه کرد:«حوزه هنری باید خسارت های وارد شده را بپردازد.از لحاظ روحی و اقتصادی باید این تامین خسارت انجام شود. حوزه هنری چه کاره است که به جای مردم تصمیم بگیرد. من با فیلم‌های «انتهای خیابان هشتم» و «برف روی کاج‌ها» تجربه تحریم فیلم از سوی حوزه هنری را از سر گذرانده‌ام٬ هرچند قرار بود دیگر شاهد این اتفاقات و این شیوه برخورد حوزه نباشیم٬ اما باز هم با جسارت تمام این رویه را ادامه می‌دهند.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 58354 و در روز دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۴:۳۳
2024 copyright.