سینماسینما، علی پاکزاد – ابراهیم مختاری کارگردان سینما گفت: «سنیمای تجربی رکنی از سینمای ایران است. توجه به این سینما و کوششهایی در مورد البته همیشه وجود داشته اما به اشکال دیگری و که امروزه به شکل «هنر و تجربه» درآمده است.»
به گزارش سینماسینما، ابراهیم مختاری کارگردان سینما این روزها فیلم «برگ جان» را در سینماهای هنر و تجربه اکران دارد. این فیلم درباره «زعفران» و کشت آن در روستاهای جنوبی استان خراسان دارد. در این مستند داستانی، سعیدپورصمیمی، مهدی احمدی، مریم مقدم ،سجاد تابش، سحر سلحشور، محمدرضا فرزاد، محمدحسین ناصری، علی گل صباحی، جواد گنجی، مجتبی سعادت، زینب زیرک به نقش آفرینی میپردازند.
ابراهیم مختاری درباره «برگ جان» گفت: «این فیلم از یک داستان واقعی الهام گرفته شده و علاوه بر بخش روایی که کاملاً داستانی و قصهگوست، یک فضای مستندگونه هم دارد. شاید این تنها روشی بود که میشد این قصه را روایت کرد و به تصویر کشید.»
او ادامه داد: «صحنههای آن در خراسان و در شهرستان بجستان فیلمبرداری شده است. اتفاقهایی که پشت صحنه مستند زعفران (که حدود ۲۰ سال پیش ساختم) رخ داد، بر اساس آن «برگ جان» ساخته شد.»
این کارگردان گفت: «من به شوخی و جدی میگویم این فیلم، تماشاگر را در صندلی میخکوب نمیکند چون در آن صحنههای اکشن و کشت و کشتکار وجود ندارد، اما میکوشد تامل تماشاگر را برانگیزد. اتفاقی که برای من افتاد و نتوانستم فراموش کنم من را دچار تأمل کرد و من هم تمام سعیام را کردم تا آن تأثیری که آن اتفاق بر من گذاشت در فیلم «برگ جان» متبلور کنم. آرزوی من این است که فیلم بتواند روی تماشاگر هم چنین تأثیری بگذارد که اگر این اتفاق نیفتد از ناتوانی من بوده است.»
کارگردان فیلم «برگ جان» درباره سینمای هنر و تجربه معتقد است: «سینمای تجربی رکنی از سینمای ایران است که به این صورت جایش همیشه خالی بوده است. این توجه و کوشش البته همیشه وجود داشته، اما به اشکال دیگری که امروزه به شکل «هنر و تجربه» درآمده است. موضوع این است که چطور بدون اینکه بخواهیم بخشهایی از سینمای بدنه را اشغال کنیم یا به آن آسیب بزنیم، نقشی که هنر و تجربه ایفا میکند را پررنگتر کنیم؟ این اتفاق بر میگردد به سیاستهای فرهنگی دولت؛ باید به سیاستی رسید که بتواند جواب این نیاز سینما را در حد و اندازه مخاطبش بدهد که به نظرم با سالنهای کوچک در شهرستانهای مختلف میتوان آن را گسترش داد تا همیشه در کنار سینمای تجاری وجود داشته باشد.»
این کارگردان که معتقد است علت وجودی سینمای هنر و تجربه به مخاطب برمیگردد، گفت: «وقتی مخاطبی دارید که دنبال سینمای تجاری نیست یا اگر هست تمام نیازهایش را برآورده نمیکند و دنبال سینمای میگردد که آن را در سینمای هنروتجربه پیدامی کند، پس سینمای هنر و تجربه باید وجود داشته باشد. البته این نوع سینما در همه جای دنیا و این نوع توجه در تمام رشتهها وجود دارد و مختص کشور ما نیست. ما باید بتوانیم راهی پیدا کنیم تا این سینما بتواند پایدار باشد و پایداری آن هم در تداوم ارتباط با مخاطب و در سطح گسترده کشور امکانپذیر است. اگر نقدهایی هم به این سینما هست که هست به سیاستهای مدیریت آن است و به بهانه آن نباید اصل وجودی چنین نقشی را در سینما از میان برد.»
مختاری درباره نحوه اکران فیلمش در هنروتجربه گفت: «به نظرم کمی زمان میبرد که هنروتجربه جا بیفتد و نظم و نظامی پیدا کند که بتواند به صورت منطقی به توقعات پاسخ دهد. راجع به این موضوع باید جداگانه و در فرصت مناسب صحبت کرد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش فیلم «چیغ» در نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- پرسش بیپاسخ چهل ساله سینمای ایران
- دریغا و درد/ در سوگ کیومرث پوراحمد
- ابراهیم مختاری اظهارات محمدعلی نجفی را اصلاح کرد
- «برگ جان» بهترین فیلم شانزدهمین جشنواره توسعه سبز شد
- نمایش چهار فیلم از ابراهیم مختاری در فرانسه
- یک فیلم کاملا تجربی/ نگاهی به فیلم «تو مشغول مردنت بودی»
- مراسم نکوداشت ۲ مستندساز باسابقه برگزار شد
- مراسم نکوداشت ابراهیم مختاری و محمد تهامینژاد برگزار میشود
- واکنش مجددفرخ نژاد به حواشی خانم یایا:برای دیدن فیلمهای متفاوت و تجربه گرایانه،جایی مثل هنروتجربه مناسب تر است
- نگاهی به فیلم «برگ جان» ساخته ابراهیم مختاری/ تکههای جامانده از دیروز
- نگاهی به «برگ جان»/ صدای رویش جانها!
- نمایش «برگ جان» در افتتاحیه جشنواره فیلمهای آسیایی وزول
- ابراهیم مختاری: به دلیل دفاع از صنف در دولت قبل اجازه ساخت فیلم نداشتم
- اکران «برگ جان» در هنر و تجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
آخرین ها
- واکنش پژمان بازغی به گلایه اکبر عبدی از حقوق بازنشستگی
- شیون فومنی به روایت کاوه بهرامی مقدم/ «دره پروانهها»؛ شاعرانگی یک زندگی
- سوینا منتشر میکند؛ قسمت پانزدهم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- لیام نیسون زمان بازنشستگی از فیلم اکشن را اعلام کرد/ ۷۲ ساله هستم
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- معرفی بازیگران نمایشی به تهیهکنندگی سعید روستایی
- تشریح جزییات پوستر جشنواره «دیدار»
- افزایش تعداد اپراتورهای میزبان بستههای رومینگ دور دنیای همراه اول
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- فیلم ایناریتو با بازی تام کروز در بریتانیا ساخته میشود
- «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»؛ گفتوشنود با شبحی از گذشته که خیال رفتن ندارد
- پرویز ربیعی و فیلم سینمایی «شبکه» در بیست و پنجمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- در آستانه برگزاری آیین اختتامیه؛ نامزدهای جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- فراخوان عمومی تامینکنندگان تجهیزات تولید داخل
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- دبیر پنجمین جشنواره فیلم کوتاه موج انتخاب شد
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید معاون فراجا از غرفه همراه اول در نخستین روز نمایشگاه ایپاس
- «آبی روشن» در جستجوی هویت ایرانی
- یک تقدیر از فیلمساز مجارستانی/ بلا تار از جشنواره توکیو جایزه دستاورد میگیرد
- پوستر جشنواره «دیدار» رونمایی شد
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در ایپاس ۲۰۲۴ با ارائه سرویسهای نوین ارتباطی
- «پایان خوش» برای بازنشستگی/ برنده ۲ نخل طلا و یک اسکار دیگر فیلم نمیسازد