سینماسینما، محمدرضا بیاتی*
میخواهم بروم پیش رئیس جدید صدا و سیما و بگویم آقای جبلی! گربه سگ نیست که برای تلویزیون مشکل شرعی درست کند، همه جای ایران پُر از گربه است! … این بخشی از جملات کیانوش عیاری است، نقل به مضمون، درباره سریال جدیدش برای تلویزیون. در جواب، مدیر فرهنگی محترم رسانه ملی هم مثل یک مسئول پاسخگو فرمودهاند خیر! برخلاف ادعای آقای عیاری ما با نمایش عادی گربه و پرندگان مشکلی نداریم بلکه نمایش تکراری، نابجا و غیرضروری گربهها محل اِشکال است! … بنظرم اگر سبک و نگرشی که پشت این گفتگوست را مبنای شکلگیری یک جهان داستانی بگذاریم میتوان از آن یک کمدی عمیق و متفکرانه ساخت؛ چیزی شبیه ماندراگولا اثر ماندگار نیکولو ماکیاولی. اصلاً نپرسید چرا رسانهای که قرار بوده دانشگاه باشد باید دغدغهاش شمردن گربههای یک سریال باشد چون سالها و بارها پرسیدهاند و جوابی نگرفتهاند. مرغ ظاهرگرایی یک پا دارد و به هیچ صراطی مستقیم نیست. اما اگر فکر میکنید در چنین مواردی فقط پای مغزهای خشک در میان است اشتباه میکنید! تصور هم نکنید اینجا مجادله بر سر دیدگاههای متفاوت درباره احکام شرعی در باب حیوانات است؛ اگر بود در درون همان سنت دینی به اندازه کافی امکان و استعداد انعطافپذیری هست که کار به این سخافت نکشد. داستان به زبان ساده این است که برای اقلیتی کوچک این خط قرمزها پرچم یک گفتمان است و -حتی بیشتر- برای بعضی این تحجر در ظواهر، دفاع از یک تمدن است! که باید تحت هر شرایطی از آن حراست کرد. البته نمیدانم چگونه میتوان به آنها فهماند که تمدن با امر و نهی به وجود نمیآید. تمدن، جلوه تشخصیافته و بیرونی یک فرهنگ است، ثمره درختی است که برای شکوفایی، زمین حاصلخیز، بذر سالم، آب ناآلوده و آفتاب و باغبان خردمند میخواهد. تمدن، یونیفرم نیست که به زور بپوشانی بهوجود بیاید و سفت به آن بچسبی و تنبیه کُنی که کسی آن را از تن در نیاورد. در واقع با این دیدگاه، دعوا بر سر گربه و سگ نیست یک جنگ گفتمانی نیابتی است که معتقدان به آن فکر میکنند که کیانوش عیاری میخواهد سبک زندگی با گربهها را جا بیندازد و این یعنی تهدید! اما معتقدان به تمدن متحجران و تحمیل سبک زندگی نمیدانند وقتی که جنگ نیابتی راه بیفتد آن طرف دعوا هم بیکار نمینشیند و از خود دفاع میکند؛ مهمترین دفاع کسانی که احساس میکنند اختیارِ آنها نادیده گرفته شده و تحت تحمیل هستند چیست؟ نافرمانی! در تمام اَشکال مستقیم و غیرمستقیمِ آن؛ نافرمانی برای بازپسگیری اختیار یعنی آنچه که در برخی تفاسیر دینی از آفرینش همان امانت الهی به انسان -و عامل تمایز او از دیگر مخلوقات- دانسته میشود. بنابراین درحالی که نگهبانان تمدن ظاهرگرا تلاش میکنند گفتمان خود را تثبیت کنند جامعه در لایههای درونی و بیرونی خود -با نافرمانی- مسیر معکوس ناخواسته آنها را میرود. شاید این هویت وارونه همیشه پیش چشم شما نباشد اما یکباره شما را غافلگیر خواهد کرد. حالا شما به خبرنگار تلویزیون بگو به دلیل مزاحمت برای اهالی آمدهایم حیوانات را جمع کنیم، به دلیل آماده نبودن زیرساختها زنان را به ورزشگاه راه نمیدهیم، کنسرتها به دلیل فلان لغو میکنیم … حتی اگر در مواردی حق با شما باشد بازهم کسی باور نمیکند؛ همه معتقدند که این تحمیل سبک زندگی است در یک جنگ نیابتی گفتمانی.
در روزهای گذشته ایرج پزشکزاد درگذشت. نویسنده رمان جاودانه دائیجان ناپلئون. اثری که میتواند الگوی کاملی از یک اثری هنری برای همه ما باشد. جدا از همه ویژگیهای برجستهاش، این رمان مصداق دقیق سیاسی بودن بدون سیاسی بودن است. نکتهای که نگارنده در یادداشت آیا هنرمند نباید سیاسی باشد سعی کردم به آن اشاره کنم؛ سیاسیِ غیرسیاسی، ویژگی خاصی است که بنظرم در تفاوت بین سیاست و جامعهشناسی سیاسیِ در یک اثر هنری قابل فهم میشود که در داییجان در اوج خود تحقق پیدا کرده است.
در مستندی که از ایرج پزشکراد ساخته شده، گفته میشود که یکی از مدیران وقت تلویزیون رمان دائیجان ناپلئون را انتخاب میکند و به ناصر تقوایی که -هنوز آن را نخوانده- پیشنهاد میدهد؛ جوان سی و چهار سالهای که تنها یک اثر یک بلندی غیرکمدی در کارنامهاش دارد. پزشکزاد که کارمند وزارت خارجه هم بوده -در آن مستند- نظرات صریح انتقادیاش را درباره نظام سیاسی پیش از انقلاب میگوید که میتواند مشمول مدیران تلویزیون هم بشود اما دستکم در ساز و کار تصمیمگیری رسانه ملی این قدر روشنبینی و کارشناسی فرهنگی وجود داشته که رمان داییجان ناپلئون در آن ساز و کار، امکان انتخاب و ساخت پیدا میکند درحالیکه دلالتهای اساسی علیه برخی دولتمردان و سیاستمداران وقت داشته است. البته تا جایی که فکر میکنم بسیاری از مدیران فرهنگی امروز هم در خلوت، اعتقادی به این نابخردی بر فرهنگ و هنر ندارند اما ناچار به حرفشنویاند و گرنه باید جای خود را به مدیر بعدی بدهند.
*فیلمنامهنویس و فیلمساز

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- در آستانه جشنواره کن/ فشارها بر سازندگان فیلم «یک تصادف ساده» شدت گرفت
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- یک فیلم ایرانی در بخش نسلها پذیرفته شد/ «روز سیب» در جشنواره فیلم برلین
- افشین هاشمی در اینستاگرامش نوشت؛ ایدهای که به سرقت رفت، این بار محسن نامجو
آخرین ها
- اظهارات تازه وکیل تتلو؛ ازدواج موقت موکل بنده با نیت خالصانه برای توبه بوده است
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- نسخه ویژه نابینایان «گربههای اشرافی» با صدای نازنین مهیمنی منتشر میشود
- تعشق صدا و تصویر
- آغاز رقابت برای دریافت نخل طلا/ جشنواره کن با سخنرانی آتشین دنیرو و آغازی تارانتینویی شروع شد
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- رابرت بنتون درگذشت
- «زندگی با خبر» منتشر شد
- نمایش نسخهٔ ترمیم شدهٔ «جویندگان طلا، ۱۹۲۵، چارلی چاپلین» پیش از افتتاحیهٔ جشنوارهٔ کن
- فرشتگان آلوده صورت
- معرفی برگزیدگان سومین دوره جایزه رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری اطلاعات
- قوانین جدید برای جشنواره کن؛ برهنگی روی فرش قرمز ممنوع است
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار اثر صادر شد
- بهمن فرمان آرا شاهکار بزرگ علوی را میسازد
- «بامداد خمار» و «مو به مو» در راه نمایش خانگی
- نظر رضا علامهزاده درباره حضور دو فیلم ایرانی در کن؛ حضور فیلمهای پناهی و روستایی را افتخارآمیز میدانم نه اعتراض برانگیز
- هر دو فیلم ایرانی به درستی در کن پذیرفته شدند/ فیلم روستایی علیه جامعه مردسالار است
- فوت یک بازیگر جوان/ پدیده ابطحی درگذشت
- هفتاد سالگی هنروتجربه در جشنواره کن
- کاپولا یک هتل سینمایی راه انداخت
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد
- «صبحانه با زرافهها» به اکران آنلاین رسید
- نگاهی مدعیان نخل طلا/ کن ۲۰۲۵؛ صحنه تقابل سینماگران کهنهکار و استعدادهای نوظهور
- تطبیقی میان «زخم کاری»، «آبان» و «تاسیان»/ اخلاق، سرمایه و قدرت
- در آستانه جشنواره کن/ فشارها بر سازندگان فیلم «یک تصادف ساده» شدت گرفت
- نمایش فیلم کوتاه «ابراهیم» در پنج جشنواره بینالمللی
- یک درخواست از هیات رئیسه خانه سینما و نگرانی برای فیلمسوزی
- در آستانه آغاز اکران؛ پوستر «بیسروصدا» رونمایی شد/ روایتی بیپرده از یک داستان بیسروصدا
- پایان فیلمبرداری «اسکورت» با حضور امیر جدیدی و هدی زینالعابدین
- آغاز پویش روزهای ۱۰۰ میلیون تومانی همراه اول