سینماسینما ، علی پاکزاد – مهتاب کرامتی بر این باور است که مقوله اکران در ایران بسیار بیرحم است و گاهی فیلمها براساس برنامهریزی اکران زمین خورهاند.
به گزارش سینماسینما، مهتاب کرامتی بازیگر و تهیهکننده سینما امسال در جشنواره سی پنجم در فیلم «ماجان» به کارگردانی رحمان سیفیآزاد نقشی متفاوت ایفا کرد و همچنین مستند «صفر تا سکو» به تهیهکنندگی او در جشنواره حاضر شد؛ مستندی که سحر مصیبی آن را کارگردانی کرده است.
با توجه به فعالیت های اجتماعی که خارج از سینما در سالهای اخیر داشتید. می توانیم مهتاب کرامتی را یک بازیگر دغدغه مند درباره مسائل اجتماعی بدانیم. تا چه حد علاقهمند هستید که معضلات اجتماعی را به عنوان یک بازیگر در سینما به تصویر بکشید؟
به موضوعات اجتماعی و مسائلی که در پیرامون ما رخ می دهد توجه زیادی دارم. هیچ کدام از ما نمی توانیم نسبت به چنین مسائلی بی تفاوت باشیم . ترجیح می دهم که نقش هایی را بازی کنم که به مردم و زندگی آنها نزدیک باشد . اگر در فیلم «عصر یخبندان» حضور داشتم ، به این دلیل بود که اعتیاد بانوان را یکی از مهمترین معضلاتی می دانستم که باید به آن پرداخت می شد. فیلم «ماجان» نیز به همین ترتیب، خانواده هایی که نسبت به فرزندان معلول و بچههایی که در بدو تولد ناقص به دنیا میآیند بی توجه هستند. پدر و مادرانی که فرزندانشان را طرد میکنند. این موضوع واقعا تلخ است . یکی از دوستان در جلسه نقد و بررسی فیلم «ماجان» اظهار داشت که ما در این فیلم سیاه نمایی کردهایم؛ در صورتی که این گونه نیست ما سعی داشتیم که واقعیتهای تلخ جامعه را به تصویر بکشیم . آقای سیفی آزاد کارگردان فیلم، تحقیقات زیادی درباره کودکان بد سرپرست و معلول انجام دادند. یکی از آن روزها با هم دیدار داشتیم دیدم که حال خوبی ندارد از او بابت شرایط سئوال کردم ، بعد از پاسخ او با خودم گفتم که چرا این سئوال را مطرح کرده ام ! او در یکی از روزهایی که برای تحقیق به یکی مراکز بهزیستی رفته بود در مسیر بازگشت متوجه می شود که کودکی را در سطل آشغال انداخته اند و گربها پای آن کودک را خورده بودند . به حدی این موضوع ناراحت کننده بود که تا مدتها ما در شوک بودیم . البته نمی توانیم این موضوعات را به تصویر بکشیم . سعی می کنیم که کمی مسائل این چنینی را در فیلمها شاعرانه تر به نشان دهیم.
به هر حال هر بازیگری در کنار دغدغههایی که دارد، قطعا به پیشرفت شخصی و کسب جایزه نیز فکر میکند. مهتاب کرامتی تا چه میزان چنین مسائلی برایش اهمیت دارد؟ الویت امروز شما به عنوان بازیگر چیست؟
اگر روزی بگویم که جایزه برایم اهمیتی ندارد ؛ قطعا پاسخ درستی نداده ام. زمانی که در یک فیلم حضور دارم و آن اثر به نمایش گذاشته میشود؛ مهم خواهد بود که فیلم، مورد توجه مخاطبان قرار گیرد و آنها با نقش من ارتباط برقرار کنند. بزرگترین تایید برای یک بازیگر جوایزی است که در جشنواره ها دریافت می کند. هیچ بازیگری مایل نیست که نادیده گرفته شود.
شرایط جشنواره را چگونه دیدید؟
امسال به حدی فیلم ساخته شد بود که دیگر جشنواره فجر گنجایش حضور این تعداد اثر را نداشت. انتخاب و داوری این همه فیلم به شکل ایده آل وجود نداشت. ما باید به معنای واقعی یک کاخ جشنواره داشته باشیم. سالن میلاد به تنهایی برای جشنواره فیلم فجر کم است. همه فیلمها در جشنواره باید به یک اندازه مورد احترام قرار گیرند. فیلمهای مستند، امسال در سانس مناسبی نمایش داده نشدند و سینماگران این امکان را نداشتند که حضوری پر رنگ در سالن داشته باشند. این اتفاقات باعث میشود که بسیاری از فیلم سازان جوان غمگین شوند . شرینی جشن سینما را همه باید به یک اندازه بچشند.
به نکته خوبی اشاره کردید ، امسال آثاری بودند که نتوانستند در جشنواره حضور یابند. کارگردانانی فیلمهایشان بیرون ماند که از بزرگان سینمای ایران هستند . برای مثال کیانوش عیاری نتوانست فیلمش را راهی جشنواره کند نظرتان در این زمینه چیست؟
باعث تاسف فراوان است. حضور نداشتن کیانوش عیاری در جشنواره در نوع خود عجیب و غریب بود. عیاری یکی از بهترین فیلمسازان ایران است. فقط می توانم اظهار تاسف کنم. البته آقای عیاری را همه ما می شناسیم نوع فیلم سازی و پرداختی که به موضوع دارند را مطلع هستیم، اما فیلمسازان جوانی را می شناسم که بیرون ماندند و نتوانستند در جشنواره حضور پیدا کنند که این موضوع نیز بسیار دردناک است. مقوله اکران در ایران بسیار بیرحم است. بسیاری از فیلمهای ما در سالهای اخیر زمین خوردهاند.
چطور وارد جریان تولید «صفر تا سکو» شدید؟ زندگی خواهران منصوری تا چه حد برای شما جذاب بود؟ آیا بعد از تهیهکنندگی به سراغ حوزههای دیگر سینما هم خواهید رفت؟
میخواهم تجربهگرایی را ادامه دهم، برای من این موضوع بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. البته حضور دوستانم نیز این اجازه را میدهد که آثار قابل قبولی بسازیم . قطعا حضور خانم مصیبی ، علائی و ابولقاسمی این اجازه را به ما داد که یک مستند فاخر تهیه کنیم. ساخت این مستند باعث شد تا برای برداشتن قدمهای بعدی جسارت بیشتری داشته باشیم. به هر حال پرداختن به زندگی خواهران منصوری نیز در نوع خود جالب توجه بود چون آنها ورزشکاران محترم و پر تلاشی هستند. اکنون می توانم بگویم که مسیر را به درستی انتخاب کردهایم و تصمیم خوبی گرفتیم. سینمای داستانی را هم دنبال خواهیم کرد. البته فیلمی که تهیه کرده بودم به جشنواره راه پیدا نکرد. به سینما کلیتر نگاه میکنم. این موضوع که فیلم پارسال من نبوده یا اینکه فیلم امسالم حضور نداشته اهمیتی ندارد. زیرا باز هم با قدرت در حوزه های دیگر حضور پیدا می کنم و سعی دارم که آثار فاخری را ارائه دهم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همکاری پنج ساله فارابی و یونیسف/ جوادی: کیفیت آثار تولیدی حوزه کودک را فدای زمانبندی جشنواره نکنیم
- معرفی هیات داوران بخش سینمایی یک جشنواره/ مهتاب کرامتی و پژمان بازغی فیلمهای ورزشی را داوری میکنند
- هومن بهمنش اولین سریال خود را میسازد/ «سواره نظام کوچک» وارد پیشتولید شد
- «صفر تا سکو»؛ چگونه خواهران منصوریان بر بام ووشوی جهان ایستادند
- گمشده در شهر
- «اورکا» در موسسه فیلم دوحه پذیرفته شد
- «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» آغاز شد
- آثار منتخب اولین «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» معرفی شدند
- در جریان تولید مستند «شناگر»، الهام اصغری سومین رکورد گینس خود را به ثبت رساند
- زخم ناسور؛ یادداشتی درباره تجاوز با نگاه به فیلم «جاده قدیم» + ویدئو
- هایده صفییاری «صحنهزنی» را تدوین میکند + عکس
- معرفی پروژه جدید مهتاب کرامتی/ «صحنهزنی» در مرحله پیشتولید
- «صفر تا سکو» برنده جایزه بهترین فیلم الهامبخش از یک جشنواره آمریکایی شد
- «اورکا» با بازی ترانه علیدوستی و مهتاب کرامتی در مرحله تدوین
- برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه ده معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- «پیانو» بهترین انیمیشن استاپموشن جشنواره اسپانیایی شد
- مدیر جشنواره برلین راهی جشنواره ایتالیایی شد
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- نگاهی به «صورت زخمی»(۱۹۸۳) به مناسبت ۸۴ سالگی برایان دی پالما/ دنیا از آنِ توست!
- برندگان اسکار دانشجویی اعلام شدند
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «ویلای موروثی» از فردا در پلتفرمهای پخش آنلاین/ روایتی از زندگی یک باغبان
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ئی.تی.» با صدای محمدرضا غفاری
- اختتامیه هفته پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما / گزارش تصویری
- ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- بدرقه پیکر صدرالدین حجازی به خانه ابدی
- برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی؛ ایسلند، کنیا، نپال و فنلاند نمایندگانشان به اسکار را معرفی کردند
- رونمایی از دو کتاب فیلمهای محبوب زندگی من و مخمصه۲ / گزارش تصویری
- افتتاحیه سریال بازنده / گزارش تصویری
- پس از ۳ سال؛ «برف آخرِ» امین حیایی به سینماها میآید
- حضور همراه اول در سومین نمایشگاه رصتا
- اکران فیلم کلینت ایستوود و احتمال وداع با دنیای فیلمسازی
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- «جهان غیرموازی» در لندن و بوداپست اکران شد
- «گُم، میان منزویترین زاویه» از امروز روی صحنه میرود
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- برندگان جوایز امی ۲۰۲۴ اعلام شد/ رکوردشکنی سریال «شوگان» با کسب ۱۸ جایزه در امی
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- دیپلم افتخار جشنواره اسپانیایی برای «پتتیک»
- نشست بررسی آسیبهای سینمای ایران / گزارش تصویری
- نشست بررسی سیمای مستقل ایران / گزارش تصویری