سینما؛ مزیتی برای جذب گردشگر

کثیریان

سینماسینما، کیوان کثیریان:
سینما می‌تواند ابزار بسیار مفیدی در گردشگری، بازاریابی و جذب گردشگران به‌شمار رود، چراکه یکی از ویژگی‌های مهم سینما مکان فیلم یا لوکیشن بوده و مکانی که رویدادهای فیلم در آن رخ می‌دهد حتی اگر دراماتیزه شده باشد نیز یک نگاه گردشگری در آن وجود دارد.

اگر مکانی که وقایع فیلم در آن رخ می‌دهد یک مکان مشخص با جاذبه‌های گردشگری باشد، فیلمبرداری و ساخت فیلم در آن مکان می‌تواند جاذبه‌های گردشگری آن را معرفی کرده و با تصویربرداری و نمایش جاذبه‌های مکان فیلم، مخاطب را ترغیب به بازدید و سفر به مکان فیلمبرداری کند و با تاثیرگذاری در خودآگاه یا ناخودآگاه، تماشاگر علاقه‌مند به سفر کردن به آن مکان شود. یکی از جاذبه‌های سینما که می‌تواند موجب رونق صنعت گردشگری شود و گردشگران خارجی را جذب کند، برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی فیلم است. البته این جشنواره‌ها باید با کیفیت و استانداردهای بین‌المللی برگزار شوند تا مورد استقبال گردشگران قرار گیرند و باید تبدیل به یک نشان بین‌المللی شوند و در این صورت می‌توانند گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب کنند. به‌عنوان نمونه جشنواره بین‌المللی کن در شهری با ۷۰هزار نفر جمعیت برگزار می‌شود اما این جشنواره به حدی معروف و شناخته شده که در زمان برگزاری آن یک میلیون نفر در این شهر کوچک حضور می‌یابند. جشنواره کن موجب شده شهر کن به یک مقصد گردشگری تبدیل شود و در تمام ایام سال حتی زمانی که جشنواره کن نیز برگزار نمی‌شود گردشگران به آن سفر کنند. این شهر هیچ جاذبه خاصی ندارد و تنها جاذبه آن جشنواره بین‌المللی کن است. با اینهمه درآمد کلانی از گردشگری کسب می‌کند. بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی فیلم در دنیا نیز به همین شیوه موفق به جذب گردشگران جهانی شده‌اند. جشنواره بین‌المللی فیلم فجر این قابلیت را دارد و اگر کیفیت برگزاری آن بهبود یافته و سینماگران معتبر و فعالان معروف صنعت سینما را به خود جذب کند می‌تواند هر سال گردشگران جهانی بسیاری را نیز به خود جذب کند. برای دستیابی به این هدف باید از جشنواره بین‌المللی کن الگوبرداری شود چراکه این جشنواره حدود ۷۰ سال است که به‌طور سالانه برگزار می‌شود و بسیار موفق عمل کرده، اما جشنواره فیلم فجر نسبت به آن بسیار جوان‌تر بوده و باید هرسال کیفیت خود را بهبود بخشد.
به طور طبیعی صنعت سینمایی و جشنواره‌های بین‌المللی سینما در جهان همواره توجه جهانیان را به خود جلب می‌کند و می‌تواند ابزار قدرتمندی در جذب گردشگران به‌شمار رود و ما می‌توانیم از سینما برای رونق گردشگری کشورمان نیز استفاده کنیم. ایران برای گردشگران دنیا کشوری جذاب و ناشناخته بوده و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و باستانی بسیار مشهوری نیز دارد و سینما و جشنواره‌های بین‌المللی سینمایی می‌تواند به توسعه گردشگری کمک کرده و موجب شود گردشگران با جاذبه‌های گردشگری به طور مستقیم آشنا شوند. یکی از دیگر راه‌هایی که می‌توان از سینما به عنوان ابزاری کارآمد برای تبلیغات و معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور در سطح جهانی استفاده کرد دعوت از فیلمسازان مطرح دنیا برای فیلمبرداری و فیلمسازی در ایران است. بسیاری از کشورهای جهان از این روش برای توسعه و تبلیغات گردشگری استفاده می‌کنند و تاکنون نیز روش موفقی بوده است. در ایران نیز طی سال‌های گذشته برنامه‌های بازدید و سفر از اماکن مختلف گردشگری مانند کویر برای مهمانان خارجی تدارک دیده شده تا شاید ایده فیلمبرداری و ساخت فیلم در این مکان‌ها در ذهن آنها جرقه بزند، چراکه ایران با وجود جاذبه‌های متنوع طبیعی مانند کویر، کوه، دریا و جنگل و دارا بودن اقلیم‌های متنوع آب و هوایی می‌تواند مکان بسیار مناسبی برای ساخت فیلم باشد. فیملسازان جهانی همواره از ایده ساخت فیلم در کشورهای مختلف استقبال کرده‌اند به‌عنوان نمونه بسیاری از فیلم‌های هالیوودی در مکان‌های متفاوتی ساخته شده‌اند؛ برخی از آنها در اتیوپی فیلمبرداری شده و برخی از فیلم‌های حادثه‌ای هالیوودی در اهرام ثلاثه مصر ساخته شدند که در معرفی و گردشگری شدن این مکان‌ها بسیار موثر بوده‌اند. با این همه متاسفانه در ایران موانع سیاسی و اجتماعی بسیاری وجود دارد که فعالیت فیلمسازان بین‌المللی را با چالش‌ها و مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده و با وجود مشکلات فرهنگی، قانونی و عرفی بسیار در این زمینه ممکن است حتی مجوز ساخت یک فیلم بین‌المللی در ایران برای یک فیلمساز خارجی صادر نشود. با این وجود ساخت فیلم از سوی فیلمسازان خارجی و مطرح بین‌المللی در ایران سابقه داشته و به‌عنوان نمونه پیش از انقلاب فیلم کاروان‌ها در ایران ساخته شد و بخشی از فیلم شب‌های عربی پازولینی نیز در اصفهان فیلمبرداری شد.

روزنامه گسترش تجارت

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 51712 و در روز شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۴:۰۴
2024 copyright.