یادآوری مصاحبه‌ای در سال ٩٢ به وزیر محترم ارشاد

وزیر ارشادکیوان کثیریان
انتشار نشریه یالثارات، پس از دو بار لغو مجوز از سوی هیأت نظارت بر مطبوعات، بار دیگر قدرت مجوزها و لغو مجوزهای دولت تدبیر و امید را در حوزه فرهنگ به چالش کشید.

در زمانه‌ای که فیلم‌های مجوزدار از پرده پایین می‌آیند و کنسرت‌های مجوزدار لغو می‌شوند و کتاب‌های مجوز‌دار جمع‌آوری می‌شوند، نشریه‌ای بدون مجوز به‌راحتی منتشر می‌شود و با چه محتوایی هم!

اینکه چاپخانه‌ای برخلاف تمام قواعد معاونت مطبوعاتی وزارتخانه اقدام به چاپ یک نشریه لغو امتیازشده کند و کاری هم از کسی برنیاید، یک پیام ساده و تکراری دارد؛ بی‌اعتباری مجوزهای مقام اجرائی. یک‌بار دیگر هم یادآوری کردم. باز هم می‌کنم. شاید فاصله وعده‌ها با عملکردها و توانایی‌ها راحت‌تر سنجیده شود.

ترجیع‌بند مضمون اولین گفت‌وگوی وزیر ارشاد پس از حکم صدارتش با روزنامه آسمان (٢۶ مرداد ٩٢) این بود: پای مجوزهایمان می‌ایستیم. در آن مصاحبه معروف، وزیر محترم ارشاد گفته بود: «باید گروه فشار را توجیه و با آن برخورد کرد. نه با مجوزی که وزارت ارشاد داده، یک فیلم برای ساخته‌شدن و اکران چندبار در موارد مختلف مورد نظارت قرار گرفته و مجوز گرفته. حالا اگر چهار نفر آمدند و گفتند این فیلم باید برداشته شود، نباید تسلیم آن چهارتا آدم شد».«وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد بعد از مطالعاتی که کرده و بعد از دوسال به یک اثر مجوز داده، باید پای مجوزش بایستد». «ما اگر فقط چارچوب‌های قانونی را ملاک قرار دهیم، نه سلیقه‌های سیاسی و دیدگاه‌های امنیتی، مشکلی پیش نمی‌آید». همین.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 23251 و در روز یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۶:۳۳
2024 copyright.