۱. جشنواره فیلم فجر با اعلام اسامی فیلمهای بخش مسابقه رسما وارد مراحل جدیتر خود شد. پیشتر اسامی هیئت انتخاب که بهطور غیررسمی فاش شد، وجود یکی، دو نام با سابقه ضدصنفی بهشدت توی چشم میزد و توقع ارزیابی منصفانه آثار را تا حدی دچار خدشه میکرد. هدف این انتخاب هرچه که بود و برای راضی نگهداشتن هر طیف و جریانی که بود در نهایت، کاملا به ضرر جشنواره و دبیرش تمام شد و میشود. بیرونماندن برخی نامهای مشخص که در دوران بستهشدن خانه سینما مواجهه صنفی آشکار با بعضی نامهای عضو هیئت انتخاب داشتند – با احترام به اکثریت اعضا- «شائبه» برخورد غیرسینمایی و شخصی در این هیئت را بهشدت تقویت میکند. بهواقع دبیر جشنواره با یک انتخاب کاملا اشتباه، خود را به چالشی بیهوده کشاند و طبعا حالا باید حواشی و تبعات آن را تحمل کند. امیدوارم برخی نامهایی که برای هیئت داوری شنیده میشود، مقرون به صحت نباشد که آن وقت باید فقط تأسف مضاعف خورد.
۲. اینکه گمانهزنی یکی، دو کانال تلگرامی تا چه حد میتواند اعتبار جشنوارهای با سابقه ۳۵ساله را دچار خدشه کند یا به قول یک خبرگزاری اصولگرا- و اخیرا حامی جشنواره- کمر به تخریب کل اعتبار جشنواره ببندد، واقعا جای سؤال دارد. اگر سیستم امنیت اطلاعات در جشنواره کاملا ایمن است، چه باک از هر گمانهزنی، و اگر ایمن نیست که باید فکری به حال آن کرد. طبیعتا حدسزدن اغلب اسامی فیلمهای بخش مسابقه- با ترکیب هیئت انتخاب فعلی- اصلا کار دشواری نبود و بدیهی است که در این میانه رویکرد رسانهای کلان جشنواره-نهفقط بخش روابطعمومی آن- جای اصلاح و تجدیدنظر دارد. روابطعمومی جشنواره باید بداند با دعوت گزینشی رسانهها و حذف رسانههای اختصاصی سینما از نشست خبری دبیر چیزی عوض نمیشود. مگر آنکه معتقد باشد برای دانستن اخبار و اطلاعات فقط باید در نشست خبری دبیر حاضر بود که تلقی مبتدیانهای است.
۳. مواجهه و نوع ارتباط مدیریت کلان جشنواره با رسانههای منتقد از نوع دلواپس، اساسا جالب توجه است. نگاهی به موضعگیریهای دو، سه روز اخیر بیندازید! آنها که برای جشنواره یقه میدرانند و بیمحابا فحاشی میکنند را ملاحظه کنید. اندازه و قدشان را ببینید. آنها محض رضای خدا مدافع جشنواره شدهاند؟ حتی در میان آنها ویروسهای رسانهای که فضای سینما را به فساد کشاندهاند هم دیده میشوند. شأن جشنواره فیلم فجر این است؟
جشنواره فیلم فجر ۳۵ساله است. درختی است که با هیچ ضربهای -هیچ ضربهای- نهتنها فرو نمیافتد که خم هم نمیشود. مگر آدمهای کارنابلدی که در سالهای اخیر آمدند و رفتند و با اعتبار جشنواره بازی کردند، توانستند جشنواره را خدشهدار کنند؟ به گمانم نه. این همه ترس و دلهره و احتیاط و تلاش عجیب و غیرعادی برای راضینگهداشتن همه دلواپسان و باجخواهان و حقالسکوتبگیران، در شأن جشنواره نیست؛ تازه معمولا جواب معکوس میدهد. وگرنه دبیران میآیند و میروند و آنچه میماند برند جشنواره فیلم فجر است.
۴. در یک ماه اخیر من چند فیلم جشنواره را به دعوت سازندگانشان دیدهام. طبیعتا چون همه فیلمها را ندیدهام هیچ قضاوتی درباره فهرست اعلامی برای بخش مسابقه هم ندارم. اما توقعم این است که در یک بستر عادلانه، تمام فیلمهایی که از بخش اصلی بیرون ماندهاند از تمام فیلمهای بخش مسابقه ضعیفتر باشند. یکی، دو فیلم را میشود با لحاظکردن فاکتور سلیقه اغماض کرد و وجود یکی، دو فیلم سهمیهای را هم میتوان درک و تحمل کرد. بقیه ماجرا اما قابلیت ارزیابی و نقد دارد. من حداقل چهار فیلم خوب دیدم که در بخش مسابقه نیست و اگر فیلمهای بخش مسابقه از آنها بهتر باشند، بسیار بسیار خوشحال خواهم شد چراکه درآن صورت طبعا سطح کیفی فیلمهای جشنواره بسیار بالاست و این آرزوی همه ماست. سال گذشته البته این اتفاق افتاد و انصافا جز چند فیلم سهمیهای ضعیف و تحمیلی، مابقی فیلمها از کیفیت بالایی برخوردار بودند و خطای فاحشی در کار هیئت انتخاب دیده نشد. ولی نمیدانم مثلا حضور فیلمی که گفته میشود فیلمبرداریاش به نیمه رسیده، در بخش مسابقه با چه استدلالی انجام شده و یکی، دو مورد مشابه. امسال خبرهای ناخوشایندی هم از شکل تصمیمگیری درباره برخی فیلمها شنیده میشود که امیدوارم صحیح نباشد….
۵. کیانوش عیاری سینماگری پیشرو و تاریخساز است. او با ایستادن پای «خانه پدری» نشان داد برای کارش حرمت قائل است. فیلم تازه او هم دچار مشکل شده است. فیلم کاناپه را ندیدهام ولی شک ندارم کیانوش عیاری و همنسلان و همسلکان او مقتضیات جامعه امروز و خط قرمزهای سینمای ما را بهتر از بسیاری از مسئولان و ممیزان میشناسند. اگر ممیزی امروز ما با امثال عیاری به مشکل میخورد، برود مشکل خودش را حل کند. هنرمندی مانند عیاری راهش روشن است. راه خودش را میرود. این سیستم نظارتی است که دائم رنگ به رنگ میشود. برای مرحوم سلحشور و «سربداران» و «گرگها» یکجور است، برای عیاری جور دیگر. دائم معیارهایش تغییر میکند. شده است بیدی که با هر بادی میلرزد. مطمئنم یک سیستم نظارتی شجاع که تکلیفش با خودش و معیارهایش معلوم است، هرگز با امثال عیاری و بنیاعتماد و… به مشکل نخواهد خورد.
منبع: روزنامه شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روحالله سهرابی مطرح کرد؛ آخرین وضعیت «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- «رکر» ساخته میشود/ کیانوش عیاری فراخوان بازیگری داد
- کیانوش عیاری تجربههای سینمایی خود را با علاقهمندان به اشتراک میگذارد
- کیانوش عیاری وجهه مهمی به سینمای آزاد داده است
- «برادران عیاری و سینمای آزاد» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- جنگ نیابتیِ گربهها
- تلویزیون هم با کیانوش عیاری همراهی نمیکند/گره کور در پخش«۸۷متر»
- «روزگار قریب»؛ رئالیسم کاشفانهی کیانوش عیاری
- گذر از پیچیدگی، رسیدن به سادگی
- برگزاری تجمع مسالمتآمیز جمعی از هنرمندان در حمایت از مردم جنوب کشور
- خسرو معصومی: عملکرد شورای پروانه ساخت سلیقهای است
نظرات شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انگیزه استفاده از ۵G با مقرراتگذاری هوشمند و حمایتهای دولتی بوجود میآید
- اهدای جایزه همراه اول به پایاننامه سال مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- بازیگر باید پوست کلفت باشد/گفت وگو با مینا عبدی بازیگر
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- صدایی که کلمات را تبدیل به تصویری واضح میکرد/ در یادبود هوشنگ لطیفپور
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- یک اجرای جنونآمیز/ یادداشت کارگردان «ملاقات خصوصی» درباره بازی پریناز ایزدیار
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- همراه اول با هدف جذب نخبگان و بهعنوان حامی الماس در «نمایشگاه کار» حضور دارد
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- نامزدهای جوایز سزار معرفی شدند/ «معصوم» در صدر
- حساسیتها و دشواریهای تولید و عرضه محتوا در ویاودیها بررسی شد
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سینماهای مردمی جشنواره فجر اعلام شدند
- با حضور مسعود شعاری، مهران مهرنیا و فردین خلعتبری؛ مداخلهی هنرمند موسیقی در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ اعلام شد
- انیمیشن «خانه» بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیکا آرژانتین شد
- عاشقانهای که دچار کماقبالی شد/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- مثل یک خانواده بزرگ و صمیمی در دوران طلایی مطبوعات/ در یادبود ابوالحسن مختاباد
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی داکا شد
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»
- همراه اول برترین اپراتور تلفن همراه در حوزه فروش
- در اولین «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ روایت بیواسطه انقلاب؛ از مصر تا ایران/ وقتی دوربینها سند میسازند
- جذابیتهای پنهان نیازهای اساسی/ نگاهی به فیلم «مثلث غم»
- این برخورد دوگانهی دردناک/ درباره اولین کنگره بانوان تاثیرگذار
- حسین شهابی درگذشت
- اساسنامه خانه سینما بهزودی تغییر میکند
البته با احترام تمام نسبت به متن زیبایی آقای کثیریان ………وضمن توجه به این پاراگراف «بیرونماندن برخی نامهای مشخص که در دوران بستهشدن خانه سینما مواجهه صنفی آشکار با بعضی نامهای عضو هیئت انتخاب داشتند – با احترام به اکثریت اعضا- «شائبه» برخورد غیرسینمایی و شخصی در این هیئت را بهشدت تقویت میکند»…….. باید صادقانه اذعان کرد که حداقل به کارگردان دو فیلم ویژه ازاین مجموعه انتخابی بیست وهشت فیلمه بسیار مهربان بودند……..کم لطفی نفرمایید……….
این نظریه وتحلیل را چندبارخواندم ،چقدر صادقانه شرافتمندانه ،وخالص انچه راکه به عنوان بررسی رسانه ای درک نموده بااین تعداد خط رقم خورده ،بیان نموده، …یک حقیقت را نباید نادیده گرفت وآن اینست هرگز هرگز هرگز ازدوسال بعدازانقلاب تاکنون هیچ تیم یکدستی که جملگی سینمایی یعنی کاملا ازهنرمندان ودست اندرکاران،ازقبیل بازیگر،کارکردان فیلمبردار،نظریه پرداز وسناریست،منتقد ومتشابهات باشندبرمسندمدیریت سینمایی نبوده که نبوده که نبوده،،،( داوری امریست جدا ربطی به موضوع ندارد) لاجرم این معضلات ازمختصات یک مدیریت فاقد تخصص لازم است که همواره این مهم رارعایت نموده!!اینها آدمهای بسیاربسیار خوبی هم ممکن که نه حتما هستن اماهیچ،هیچ،هیچ تاابد هیچ ربطی به هنرو خصوصا دراین مورد به سینما ندارند،این مشکلات زمانی رتق فتق میگردد که ،کل مدیریت ،آرتیست ونظریه پرداز والخ…باشند..بهتراینست که این مدیران بااستعداد را دردرادارات ونهادهای دیگر بکاربگیرندکه به تخصص وتحصیلات وشناختشان مرتبط ترباشد وتاانهاهم برایمملکت مسمرثمرتر باشند.آنوقت،همه چیز خوب پیش خواهد رفت ،،،اگرهم مثلا خدای ناکرده مشکلی پیش بیاید که نخواهد آمد ، ،،،بعد ازاکران اگر شاکی یی پیداشد اینهمه ادارات زیربط هست، که متشاکی درآنجا ازخوددفاع کرده وسوتفاهمات رابرطرف میکند،چون الحمدالله هم قوانین شرعی داریم هم مدنی هم دادگاه های بهینه وغیره وذالک..که تکلیف شاکی ومتشاکی راروشن وان شاالله ختم به خیرمیکنند،،،،مهم اینست که هرکس درامرمدیریت درجای خودش قراربگیرد،ازآن راس نوک هرم مدیریت تا قائده همه باید آرتیستهای تخصصی باشندیعنی حتی اگرکسی هنرمند جشنواره تجسمی ست به درد مسئولیت جشنواره سینمایی نمیخورد ویا متشابهات باید حتما آرتیست سینمایی باشدتادبیر ومسئول جشنواره یااداره یاسازمان..ویا ویا ویا باش امتحان کنید آنوقت خواهید دید چه میشود ……باآرزوی توفیق برای هنر ایران.