یک:
شاید بشود با قاطعیت گفت که دیگر حوزه ای در کشور ما نمانده که دامنش آغشته به سیاست نشده باشد و از گزندش در امان مانده باشد.
این روزها با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، سیطره فضای سیاسی در حوزه های مختلف انکار ناپذیر است و هر روز خود را عریان تر نشان می دهد. طبعا حوزه سینما هم از این قاعده مستثنی نیست.
نمی دانم اینکه چه طیفی قرار است و یا امکان دارد زمام امور مملکت را در بهار سال بعد به عهده بگیرد، چقدر باید در حال حاضر بر مدیریت سینمای کشور موثر باشد.
نمی دانم یک مدیر میانی چقدر باید به جای پرداختن به اصل وظایفش و به نحو احسن انجام دادن آن، به معادلات سیاسی چهار پنج ماه بعد توجه کند.
نمی دانم چقدر باید عاقبت اندیشی ها و پیش بینی ها و حساب و کتاب های سیاسی، بر چیدن فیلم ها و مهره چینی های امروز اثر بگذارد.
نمی دانم ماهیت مدیریت فرهنگی کشور چقدر می تواند طی چهار سال دچار تغییر شده باشد. چطور امکان دارد دولتی که افتخارش بازگشایی خانه سینما در نخستین روزهای استقرار دولت است، در سال آخر به کسانی که همان خانه را بستند و از دیوارش بالا رفتند، امتیازات اساسی بدهد؟
نمی دانم چقدر می شود روی حافظه تاریخی ضعیف آدم ها حساب کرد. چقدر واقعا؟
دو:
در این اتفاقات، رد پای مدیریت جدید خانه سینما و سیاست های تازه آن نیز به چشم می آید. خانه سینمایی که به بهانه تنش زدایی، منفعل و بی اثر شده، به دلیل افراط در همراهی با دولت، استقلالش خدشه برداشته و در پوشش مماشات، در آستانه غلتیدن به دام و دامن دشمنانش است.
خانه ای که درهایش به روی همان ها که در دولت پیش موجبات تعطیلی اش را فراهم کردند، کاملا باز شده است بی آنکه آن افراد، حتی به خودشان زحمت یک عذرخواهی خشک و خالی بابت آن همه اقدام خصمانه و ضدصنفی را بدهند.
کمتر از دوماه دیگر انتخابات هیات مدیره خانه سینما برگزار خواهد شد و با توجه به رفت و آمدها و ارتباطات فعلی، پیش بینی آنکه چه طیفی عنان اختیار این نهاد را مجددا به دست می گیرد، اصلا کار سختی نیست.
سه:
روحش شاد علی حاتمی که با دقت و ظرافت هرچه تمام تر ماجرای دور شدن انجمن مجازات از مسیر اصلی اش و افتادن به دست دشمنان انجمن را به تصویر کشید.
ابوالفتح سراغ رضا خوشنویس می آید تا بگوید؛ “انجمن به مسیر دیگری افتاده، طریق نادرست…” و توصیه کند که جانش را بردارد و بگریزد.
ابوالفتح می گوید: “اعضا متفقا متوسل شدند به هزاردستان. نقدا سرنخ ها همه به دست هزاردستانه. این خواست ما نبود. افتادیم به خاک ذلت.”
و رضا خوشنویس پاسخ می دهد: “خشت که به آسیاب بدی، خاک نصیبت میشه آخر!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا ساختن سریال «موسی» برای جمهوری اسلامی اینقدر مهم است؟!/ درباره پروژه هزاران میلیاردی
- گزارش تحلیلی درباره اکران فیلمهای خارجی در ایران/ مردم حق دارند فیلمهای خوب دنیا را روی پرده ببینند اما…
- فرافکنی به جای دیدن ریشهها/ نگاهی به ادعای تحریکشدن مردم به اعتراض بهواسطه سریالهای شبکه نمایش خانگی
- آسمان همه جا همین رنگ است/ نگاهی به نمایشنامهخوانی «چلاق آینیشمان»
- خانه سینما از همیشه ضعیفتر شده است
- ماجرای دریافت مجوز پخش فیلم در جشنوارههای خارجی/ کثیریان: چیزی به اسم سینمای ایران نخواهد ماند
- بابک برزویه به خانه ابدی رفت/ بدرقه یک عکاس هنرمند و مسئولیتپذیر تا قطعه هنرمندان
- پیمان معادی پاسخ میدهد؛ پشت پرده بحث اختلاف و دستمزدهای بالای عوامل «برادران لیلا»
- دلیل غیبت فرهاد اصلانی در جشنواره کن به روایت پیمان معادی
- عذرخواهی پیمان معادی برای واکنش دیرهنگام به حادثه متروپل: ما جا ماندیم
- واکنش پیمان معادی به حاشیههای مربوط به نوید محمدزاده در جشنواره کن
- پیمان معادی: پیش از جشنواره کن فرصت برای اعمال همه ممیزیها نبود/ مشکل «برادران لیلا» با تعامل حل میشود
- چرا تبلیغاتچی «عنکبوت مقدس» شدهاید؟!
- پیکر زندهیاد علیرضا غفاری تشییع شد/ وداع هنرمندان با مجری و گوینده فقید
- تشییع پیکر علیرضا غفاری / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چه کسی مرگ گودو را اعلام میکند؟/ نگاهی به فیلم «بنشیهای اینیشرین»
- چهار کارگردان خارجی خواستار عدم نمایش فیلمشان در جشنواره فجر شدند
- جایزه گرمی «آهنگ برای تغییر اجتماعی» به شروین حاجیپور اهدا شد
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- چرا جعفر پناهی اعتصاب غذا کرد/ یادداشت مهدی کوهیان، حقوقدان
آخرین ها
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- بیانیه انجمن بازیگران درباره هتک حرمت زنان/ شکایت میکنیم
- پاسخ انتقاد توهین و تهدید نیست!/ واکنش خانه سینما به اظهارات ابوالقاسم طالبی در برنامه «هفت»
- جورج کلونی «دپارتمان» را میسازد
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- «اقدام» یونس گوکه در خانه هنرمندان ایران
- دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته؛ جشنواره جهانی/بینالملل فجر چه بود و چه شد
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
- «آواتار ۲» جای «تایتانیک» را گرفت
- جایزه گرمی «آهنگ برای تغییر اجتماعی» به شروین حاجیپور اهدا شد
- عرضه یک فیلم سینمایی به کارگردانی تینا پاکروان در شبکه نمایش خانگی
- شیوهای نوین و بدیع در تاریخ جشنوارههای دنیا؛ برنامههای بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر، روزانه اعلام میشود!
- حضور همراه اول در نمایشگاه فناوریهای محتوای فضای مجازی
- برای جلوگیری از آسیب احتمالی؛ فیلمبرداری سریال «تمام آمریکایی» به دلیل تیراندازی متوقف شد
- جشنواره فیلم فجر یا دورهمی؟
- رسول صدرعاملی : هیچ سالی به طعم گس امسال نبوده است/ما سینما را دوست داریم
- چه کسی مرگ گودو را اعلام میکند؟/ نگاهی به فیلم «بنشیهای اینیشرین»
- واکنش رئیس سازمان سینمایی به انصرافها از جشنواره فیلم فجر
- فوت بازیگر «برخورد نزدیک از نوع سوم»/ ملیندا دیلون درگذشت
- کارگردان به ملت رفت اما به نشست خبری نه!/ تهیهکننده «چرا گریه نمیکنی؟»: مگر بازیگران این فیلم من را به سینما آوردند؟
- رونمایی از پوستر «هوک» همزمان با رونمایی در سینمای رسانه/ ادای دینی به مردم سیستان و بلوچستان
- دوربین کوچک ذهن/ نگاهی به فیلم «افترسان»
- «مرز بیپایان» از جشنواره رتردام جایزه گرفت
- سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ اکران و تحلیل مستند «من تنها نیستم» و فیلم سینمایی «آرژانتین ۱۹۸۵»
- اولین تصاویر بازیگران «هوک» منتشر شد
- جعفر پناهی به قید وثیقه از زندان آزاد شد
- واکنش دبیر جشنواره فجر به انصراف برخی فیلمهای جشنواره و غیبت بازیگران مطرح
- پوستر «جنگل پرتقال» رونمایی شد