کیوان کثیریان"/>کیوان کثیریان
جشنواره فجر امسال قرار است چطور برگزار شود؟ آیا قرار است تغییر و تحولات عمده ای را به خود ببیند؟ آیا قرار است به استانداردهای یک جشنواره قابل قبول ملی دست یابد؟ با چه ابزارهایی قرار است این اتفاق رخ دهد؟ در حال حاضر چه نشانه هایی در این باره وجود دارد؟
جشنواره های مهم دنیا دبیر و مسوولان تقریبا ثابت دارند و در تمام طول سال بی وقفه کار می کنند تا حدود ده روز یک جشنواره کم نقص و پربار برگزار کنند. در ایران هربار که جشنوار به انتها می رسد، مسوولیت دبیر هم پایان می گیرد تا حکم تازه برای دبیر جدید صادر شود. دبیر جدید هم سعی می کند جشنواره را با کمترین ریسک برگزار کند تا همه را راضی نگه دارد بلکه یک بار دیگر برای سال آینده حکم بگیرد.
کمتر دبیری جرات و شجاعت تغییرات عمده و سازنده در روند جشنواره را به خود داده است. “در” جشنواره هربار با درصد کوچکی تغییر، همواره بر یک پاشنه چرخیده است.
دبیر سی و چهارمین جشنواره از اردیبهشت ماه حکم گرفته است؛ یعنی هفت ماه پیش. آیا محمد حیدری برای این هفت ماه گزارش کار دارد؟ مدیران اصلی زیرمجموعه او کمتر از یکماه پیش معرفی شدند؛ این به آن معنی است که کار اجرایی جشنواره، حداکثر یکماه است آغاز شده است. چرا؟ محمد حیدری در مدت ششماه پس از انتصابش، درگیر انجام چه اقداماتی بوده است؟
حیدری در آغازین روزهای مسوولیتش، خبر از تغییراتی عمده در جشنواره داده بود؛ معرفی زودهنگام مدیران، انتشار زودهنگام فراخوان جشنواره، روی آوردن به مدیران جدید و غیر تکراری، کاهش قابل توجه تعداد سیمرغ ها، حتی تغییر کاخ جشنواره و سینمای رسانه و ….
اما به تدریج معلوم شد که دبیر جدید جشنواره، برای اظهارنظرهای اولیه باید تا بیشتر شدن شناختش از فضای سینمای ایران و جشنواره فجر صبر می کرد. شناختی که بعید است هنوز هم محقق شده باشد.
حیدری وعده نشست خبری بعد از ماه رمضان را داده بود(یعنی آخر تیر) که بارها به تعویقش انداخت و همچنان برگزارش نکرده، فراخوان هم که بسیار دیرتر از وعده اولیه منتشر شد، اعلام دیرهنگام اسامی مدیران نیز نشان داد هیچ خبر تازه ای در راه نیست، انتصاب دو بازیگر به عنوان مشاور هم به نظر انتخاب هایی جدی به نظر نمی رسند و مشخص نیست قرار است برای جشنواره چه سودی داشته باشند و چه نقشی ایفا کنند، کاخ جشنواره و سینمای رسانه ها هم کماکان همان است که بود و همچنان باید مهمانان ویژه و نهادها و هنرمندان و خبرنگاران همه یکجا فیلم ببینند، تعداد جایزه ها هم تغییری نکرده و همچنان جایزه های پرشمار تخصصی و فنی را داورانی غیر تخصصی می دهند و خواهند داد؛ جوایزی که تابحال بیشترین گلایه ها را میان اهالی سینما برانگیخته است.
در مجموع به نظر می آید حیدری با اینکه وقت کافی برای برنامه ریزی داشته ولی نخواسته یا نتوانسته از آن استفاده مفیدی کند. مشخص است که او قرار نیست تحولی در شکل و اجرای جشنواره پدید آورد و بنا دارد تا همان مسیر پیشینیان را -شاید- منظم تر طی کند. بعید است او چندان فضای کار را بشناسد و بخواهد با بتواند تحولی در شکل کار این جشنواره سی و چهار ساله به وجود آورد.
اینکه دبیر جشنواره فجر با اینستاگرام آشنا باشد و از ظرفیت های فضای مجازی بهره بگیرد، البته اتفاق خوبی است ولی فراموش نکنیم که این اتفاق مدت ها پیش باید رخ می داد و سال هاست که مسوولان در تمام رده ها در همه دنیا از این قابلیت ها استفاده می کنند. این ها اساسا جزو لوازم پایه ای و بدیهی مدیریت به حساب می آید و متاسفانه ما در این زمینه عقب مانده بودیم و هستیم. پانزده ثانیه حرف زدن دبیر جشنواره در اینستاگرام البته اتفاق خوبی است ولی ذوق زدگی از این اتفاق، بیشتر نشانه توقع بسیار پایین ما از به روز بودن مدیرانمان است، آنقدر به وجود مدیران سنتی عادت کرده ایم که حالا باید از چنین اتفاق ساده ای به هیجان بیاییم. به گمانم نخستین گام آن است که اهالی رسانه توقع خود را بالاتر از این حرف ها ببرند و مطالبات شان را صریح و شفاف مطرح کنند تا مدیران را به ارتقای ملموس و مشهود کیفیت کار خود وادار کنند. این مطالبات حداقلی، بی شک مدیران جشنواره فجر را به تحرک وانخواهد داشت.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود