کیوان کثیریان" />کیوان کثیریان
آیا اوضاع سینمای ایران خوب نیست؟ آیا سینمای ایران رو به موت است؟ این سوالی است که این روزها به کرات شنیده می شود و طیف های خاصی هم داعیه دار احیا و نجات سینما شده اند. گروهی که برنامه سینمایی شبکه سوم را نیز دراختیار گرفته اند، از سویی به نفع بخش خصوصی و مردم و مخاطب عام بیانیه می دهند و از سوی دیگر فیلم هایی از جنس “روباه” می سازند که نه پولش از بخش خصوصی است و نه مردم تحویلش می گیرند.
در اینکه سینما حال و روز خوشی ندارد شکی نیست. اما دلایل این مشکلات به همین سادگی که برخی طرح می کنند هم نیست. طرح همه مشکلات سینمای ایران بی شک نیاز به بحث جدی و مفصل دارد و در این مختصر نخواهد گنجید. پیشرفت تکنولوژی و سهولت ساخت فیلم باعث افت کیفیت فیلم ها شده و رقیبان جدید، بخش زیادی از مخاطبان سینما را به سوی خود جلب کرده اند. محدودیت تبلیغات برای سینما در کشور ما یکی دیگر از دلایل این افت است که اجازه نمی دهد سینما به قدر کافی جلوی چشم مردم و مخاطبان اصلی اش باشد. شرایط اجتماعی و اقتصادی نیز در سالهای اخیر به گونه ای پیش رفته است که سینما و فرهنگ اصولا از اولویت مردم خارج شده و اقتصاد در راس امور قرار گرفته است.
نبود مدیریت خلاق و شجاع که توان انطباق شرایط تکنولوژیک معاصر و شرایط سیاسی و اجتماعی امروز ایران را با وضعیت موجود سینما داشته باشد و به شکل موثر از سینمای ایران مقابل تخریب ها و هجمه ها محافظت کند نیز یکی دیگر از دلایل افت سینماست. وجود مراجع متعدد ممیزی و ایجاد محدودیت برای هنرمندان، افت محسوس فیلمسازان معتبر و باسابقه سینما و نبود امنیت سرمایه گذاری در بخش خصوصی که منجر به ایجاد واسطه گری در حوزه تهیه کنندگی شده نیز از دیگر دلایل ایجاد شرایط نامناسب فعلی در سینمای ایران است.
مشکل دیگر آن است که عملا در بسیاری از موارد بخش خصوصی واقعا در سینما حضور ندارد و گروهی از واسطه ها، مدعی غیر دولتی بودن شده اند در حالی که با یک جستجوی ساده متصل بودن آنان به منابع مالی دولتی روشن می شود. باید دست آن چند نفری که با بودجه واقعا خصوصی فیلم خوب می سازند را بوسید و البته دلیلش را ازشان پرسید!
وجود یک مسابقه عجیب برای بهره برداری از منابع دولتی و به دنبال آن شعار دادن علیه دولت را هم نمی شود انکار کرد. بی اخلاقی، حسادت، بی صداقتی و رقابت ناجوانمردانه مثل همه زمینه ها اینجا هم بیداد می کند. دخالت نهادهای موازی و فشار بی منطق نهادهای تصمیم گیری بالادستی نسبت به سینما، کارشکنی گروه های شکست خورده در انتخابات پیشین- مشهور به دلواپسان- و مواردی از این دست را هم می توان در حال و روز فعلی سینما کاملا موثر دانست.
اصلا وقتی رییس دولت، تا این اندازه به بخش فرهنگ بی اعتناست و از قدرت و نفوذ فرهنگ هیچ استفاده ای نمی کند توقع داشتن از سایرین کمی زیاده خواهی است.
در شرایط کنونی سینمای ایران نیاز به رنسانس دارد و این یک عزم ملی می طلبد که فعلا به نظر نشدنی می آید. مساله به این سادگی ها که آقای افخمی و دوستانشان وانمود می کنند نیست. کسانی که تمام کارنامه شان پر است از فیلمهایی که با پول ملت و نهادهای مشخص ساخته شده و اغلب هم به شدت ناموفق بوده اند را به نجات سینما چه کار؟ سازنده فرزند صبح و روباه چطور می تواند سینما را نجات دهد و مردم را به سینما بکشاند؟ مگر اینکه بپذیریم دوستان محترم شوخی شان گرفته و خودشان هم می دانند شوخی بی مزه ای است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- میتو به جشنواره فیلم فجر هم رسید/ رونمایی از تیزر «استاد» همزمان با نخستین نمایش فیلم
- رونمایی از پوستر «استاد» در آستانه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- تدوین «استاد» به پایان رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- نگین کیانفر: ناصر ممدوح از هویت و باورپذیری صدای خود مراقبت کرد
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست