آباجان
«یک بچهقصه بگو و رد شو. یک موقعیت را تصویر کن و رد شو. به یک شخصیت نزدیک شو و رد شو. به راحتی نسبت آدم ها را با هم لو نده و رد شو»؛ این همه کاری است که فیلمنامه نویس «آباجان» انجام داده است بی آنکه در نهایت بتواند یک قصه یکپارچه، سرراست و بی لکنت تعریف کند.
فیلم یک برش از سرگذشت یک خانواده است بیآنکه دراماتیزه شود و حتی چندان حس برانگیز باشد. گرچه یک ملودرام که از نعمت معتمدآریا برخوردار است، می تواند بارها احساسات مخاطب را تحریککند اما این ظرفیت از دست رفته است .
آباجان متاسفانه فیلم خوبی نیست. قصهاش جزیرهجزیره است. پر از شخصیت هایی که تا بخواهیم به آنها نزدیک شویم فیلم تمام می شود. شخصیتهایی که برای کشف نسبت هایشان باید چند معادله چند مجهولی حل کنیم. همین نکته ساده میتواند به راحتی ارتباط تماشاگر با فیلم را قطع کند. شاید هم فیلمساز احساس کرده ما نیز به قدر او از فیلمنامه و شخصیتها اطلاعات داریم.
فیلم درباره دهه ۶۰ و درگیری خانوادههای ایرانی با جنگ است. فضای عمومی داخل یک خانواده شهرستانی سنتی خوب درآمده و المان های کلیشهای اما اجتناب ناپذیر دهه ۶۰ ، درجای جای فیلم به شکلی گل درشت جایگذاری شده تا به باورپذیری آن کمککند.
فاطمه معتمدآریا بازیگر مهم و بزرگی در سینمای ماست ولی متاسفانه بازی اش در این فیلم چیزی به وزن و تنوع کارنامه اش نمیافزاید.
برای کارگردانی که “مردن به وقت شهریور” را در کارنامه دارد، این فیلم، یک گام به جلوست ولی برای نویسنده و سازنده “کوچه بینام” گام بلندی به عقب.
۱.۵ ستاره از ۵
بدون تاریخ، بدون امضا
“بدون تاریخ بدون امضا” بعد از فیلم خوب “چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت” یک عقبگرد برای وحید جلیلوند به حساب میآید. فیلم، یک قهرمان تخت و تک بعدی دارد که دچار تردید میشود و بابت غلبه بر تردیدش تصمیم هایی می گیرد که قرار است بخش زیادی از قصه را پیش ببرد.
اتفاق تلخی افتاده و دکتر می خواهد مطمئن شود که او در این اتفاق مقصر بوده یا نه.
اصرار او بر رفع تردیدش ان قدر اغراق شده و افراطی است که به باور نمی نشیند. هدفش از این اصرار کمک به رفع تردید یک کاراکتر دیگر است که این کمک هم اساسا نمیتواند اوضاع هیچکس را بهتر کند.
یک خانم که ارتباطش با او چندان روشن نیست هم حضور دارد که کمترین تاثیری بر مسیر داستان نمی گذارد و اولش فقط سوال می کند و بعدتر همین کار را هم نمی کند.
قهرمان -آقای دکتر- که قصه هیچ زمینه ای از وجدان مداری افراطی او نمی دهد، با اقدام آخرش و لو رفتن آن در سکانس آخر، عملا میخ آخر را بر تابوت شخصیت می زند و با این پایان تحمیلی و فداکاری بی دلیل، نه تنها قصه را به قهقرا می برد بلکه تعریف عجیب، فضایی و نادرستی از یک انسان خوب درستکار به دست می دهد. تعریفی که از دل درام سر بیرون نمی آورد، از فیلم بیرون می زند و همه کاشته های فیلم را هم خاکستر می کند. با این بخش ماجرا-حرفی که فیلم میخواهد بزند- مشکل بنیادین دارم.
فیلمنامه حفره های مهم هم دارد. یکمثال؛ فکر کنید آقای دکتر با کسانی از جمله یک پسربچه تصادف کرده. پسر بچه چند روز است مسموم غذایی شده بوده و می گویند یک هفته است حالت تهوع دارد، دکتر از او می پرسد؛ حالت تهوع داری؟ و پسربچه می گوید نه!
چرا پسربچه باید این جواب را بدهد؟ چون اگر جز این بگوید، او را به بیمارستان می رسانند و قصه همینجا به خیر و خوشی تمام می شود و اصلا ادامه پیدا نمی کند!
فیلم، کارگردانی مسلطی دارد و به لحاظ تکنیکی استاندارد است. بازی خوب و کنترل شده نوید محمدزاده هم از امتیازات فیلم است.
۲.۵ ستاره از ۵
روزنامه اعتماد ۱۶ بهمن ۹۵
ماجرای نیمروز
این میزان دقت و تسلط برای یک کارگردان جوان-که البته تجربه های بسیار موفقی را در کارنامه دارد- تاحدودی باورنکردنی است. ساختن فضایی چنین باورپذیر از اواخر دهه۵۰ و اوایل دهه ۶۰ از سوی کارگردانی که در آن دوران هنوز به دنیا نیامده است شگفت انگیز است. بازی هایی تا این میزان خوب و درجه یک(همه بازیگران بی اندازه خوبند ولی هادی حجازی فر چیز دیگریست)، دوربینی بی تاب که گویا همواره از پس و پشت پنجره ای دارد وقایع را نظاره می کند، میزانسن های دقیق و نزدیک شدن خوشایند به یک تیم همدلی برانگیز اطلاعات و عملیات، “ماجرای نیمروز” را بدل به یک فیلم دست نیافتنی می کند.
فیلم، واقعه محور است ولی به اندازه کافی روی پرداخت شخصیت ها هم متمرکز شده است. به بهانه خط باریک داستانی فیلم با پسزمینه کمرنگ عاشقانه، میشود آن مقطع تاریخی را از زاویه ای متفاوت و تازه شناخت. بن مایه حادثه ای-جاسوسی فیلم، خوب از آب در آمده و بر جذابیت های فیلم افزوده است.
چه خوب که مهدویان روی تاریخ معاصر تمرکز کرده است. این جوان مستعد و خلاق با گروه بی نظیرش می تواند هربار غافلگیرمان کند و این برای سینمای ما نعمت بزرگی است.
۴.۵ ستاره از ۵

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای اشغال شده
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- چرا ساختن سریال «موسی» برای جمهوری اسلامی اینقدر مهم است؟!/ درباره پروژه هزاران میلیاردی
- گزارش تحلیلی درباره اکران فیلمهای خارجی در ایران/ مردم حق دارند فیلمهای خوب دنیا را روی پرده ببینند اما…
- فرافکنی به جای دیدن ریشهها/ نگاهی به ادعای تحریکشدن مردم به اعتراض بهواسطه سریالهای شبکه نمایش خانگی
- آسمان همه جا همین رنگ است/ نگاهی به نمایشنامهخوانی «چلاق آینیشمان»
- خانه سینما از همیشه ضعیفتر شده است
- ماجرای دریافت مجوز پخش فیلم در جشنوارههای خارجی/ کثیریان: چیزی به اسم سینمای ایران نخواهد ماند
- بابک برزویه به خانه ابدی رفت/ بدرقه یک عکاس هنرمند و مسئولیتپذیر تا قطعه هنرمندان
- پیمان معادی پاسخ میدهد؛ پشت پرده بحث اختلاف و دستمزدهای بالای عوامل «برادران لیلا»
- دلیل غیبت فرهاد اصلانی در جشنواره کن به روایت پیمان معادی
- عذرخواهی پیمان معادی برای واکنش دیرهنگام به حادثه متروپل: ما جا ماندیم
- واکنش پیمان معادی به حاشیههای مربوط به نوید محمدزاده در جشنواره کن
- پیمان معادی: پیش از جشنواره کن فرصت برای اعمال همه ممیزیها نبود/ مشکل «برادران لیلا» با تعامل حل میشود
- چرا تبلیغاتچی «عنکبوت مقدس» شدهاید؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: تئاتر مهمتر از همه منازعات سیاسی است
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد
- به یاد هنرمندان درگذشته/ چشمهایی که در سال ۱۴۰۱ بسته شد
- برگزیدگان اسکار ۲۰۲۳ / گزارش تصویری
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
- در هشتمین برنامه «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ معضلات آرشیو فیلمهای قدیمی سینمای ایران/ «بختِ پریشان» یک مقاله تصویری است
- فاصلهی کوتاه کُفر و ایمان/ نقدی بر کتاب «کبوترها و بازها»
- راهیابی «چپ دست» به جشنواره فیلم کوتاه یونانی
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد