افق‌های تازه در اقتصاد تئاتر

می سی سی پی نشسته می میردکیوان کثیریان فروش حیرت‌انگیز نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» کار همایون غنی‌زاده، فارغ از هر بحث کیفی، یک اتفاق منحصربه‌فرد و مهم در اقتصاد هنر نمایش کشور به حساب می‌آید و افق‌های تازه‌ای در اقتصاد تئاتر گشوده است.
فروش بالای یک‌ میلیارد تومان در یک ماه اجرا، رکوردی قابل‌تأمل است و می‌تواند راهگشا باشد و در یک ‌مقایسه ساده می‌شود این نمایش را از بسیاری از فیلم‌های سینمایی درحال‌اکران موفق‌تر دانست. حدود ۱۰۰۰ صندلی در روز و تنها در یک سالن به این نمایش تعلق دارد و هرروز تمامی صندلی‌های تالار وحدت حتی سه طبقه بالکن آن به تمامی پر از تماشاگر می‌شود و با احتساب بلیت ۷۰‌ هزارتومانی و مدت‌زمان نزدیک به سه‌ساعته این نمایش، این میزان استقبال جای شگفتی دارد. طراحی صحنه و لباس باکیفیت، استفاده از بازیگران سرشناس، ایده مضمونی جذاب، متن قابل‌قبول، خلق لحظات طنزآلود بجا، کارگردانی خوب و تبلیغات مناسب از جمله امتیازات این نمایش بود که طبعا به افزایش مخاطب هم انجامید.
گرچه هزینه بالایی هم برای این نمایش صرف شده، ولی میزان فروش آن – که طبعا از مرز دو میلیارد تومان عبور خواهد کرد- چندین‌برابر هزینه‌اش خواهد بود و با توجه به سهم ۳۰درصدی تالار از گیشه، سود زیادی را نصیب تهیه‌کننده و حتی تالار وحدت می‌کند.
پیش از این نیز کارهای دکتر رفیعی، سقراط و دو، سه کار دیگر فروش‌های بالا را تجربه کردند که البته یکی، دو نمایش بی‌کیفیت هم در کنار آنها روی سن تالار وحدت رفت. به‌این‌ترتیب، می‌توان گفت تئاتر در شکل تجاری هم می‌تواند در بخشی از بدنه خود، سودآور هم باشد و مخاطبان پروپاقرصی هم داشته باشد، به شرطی که حمایت از بخش‌های دیگر تئاتر و نمایش‌های باارزشی که مخاطبان انبوه ندارند و تئاتر شهرستان‌ها نیز در دستور کار باشد و توجه به بخش تجاری، نمایش‌های جمع‌وجور و تجربی و غیرتجاری را نبلعد. درحال‌حاضر با تعدد سالن‌های خصوصی و رواج نسبی تئاتر به‌لحاظ کمی و افزایش اقبال مخاطبان، باید به ارتقای کیفی آن هم امیدوار بود.

روزنامه شرق

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 34265 و در روز یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت 23:05:03
2024 copyright.