توجه جشنواره جهانی فیلم فجر به آثار مستند با ارزش است

کارگردان مستند برگزیده جشنواره فیلم فجر گفت: مستند «باد صبا» یکی از زیباترین و مهم‌ترین مستندها برای شناخت فرهنگ، اجتماع و تاریخ ایران است.

مهرداد اسکویی در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: چند سال است رویکرد جشنواره‌های بزرگ سینمایی به فیلم‌های مستند و نمایش آنها جدی‌تر شده، جشنواره‌های معتبری مانند «کن»، «برلین» و «ونیز» توجه ویژه به فیلم‌های مستند داشته‌‌اند و جوایز اصلی این جشنواره‌ها به این آثار رسیده است. «دکمه مروارید» دوره قبل در جشنواره برلین جایزه خرس نقره‌ای بهترین فیلم‌نامه را بدست آورد. جایزه خرس طلای بهترین فیلم جشنواره برلین این دوره به مستند «آتش در دریا» رسید.

او ادامه داد: فیلم‌های مستند در گذشته بیشتر در تلویزیون دیده می‌شدند، اما حالا می‌توان حضور پررنگ آن‌ها را در جشنواره‌های تراز اول دنیا دید. توجه ویژه به این بخش در جشنواره جهانی فیلم فجر اتفاق خوبی است. دبیر پیگیر و به روز جشنواره، آقای میرکریمی با انتخاب شایسته مستند «باد صبا»، نشان داد به این موضوع واقف است.

کارگردان مستند «رویاهای دمِ صبح» در بخش دیگری از صحبت‌های خود یکی از مهم‌ترین مسائل سینمای جهان را حفظ هویت و توجه به شاخص‌های تاریخی و فرهنگی هر کشوری دانست و گفت: چند سال است مارتین اسکورسیزی برنامه «نجات آرشیوهای در خطر سینمایی» را راه انداخته و طبق آن گروهی آثار مهم تاریخ سینمایی هر کشوری را بازسازی می‌کنند. کشور هند به شکل جدی این موضوع را پیگیری می‌کند. فکر می‌کنم ایران هم با بازسازی آثار مختلف قدیمی خود و نه تنها مستند «باد صبا» که قطعا یکی از زیباترین و مهم‌ترین مستندها برای شناخت فرهنگ، اجتماع، تاریخ و جغرافیای کشور است، می‌تواند یکی از ضروری‌ترین مسائل مربوط به نگهداری فرهنگی کشور را جامه عمل بپوشاند، مسائلی که باید در سیاست‌گذاری‌های کلان فرهنگی مورد توجه قرار بگیرند.

این مستندساز با سابقه گفت: مستند «باد صبا» از دو منظر مهم است. یکی موضوع و دیگری فرم و نوع روایت آن. اینکه کارگردان فرهنگ، تاریخ و جغرافیای یک کشور را در بستر عاشقانه با ساختاری متفاوت و اندیشیده شده به تصویر می‌کشد، به فیلم اهمیتی مضاعف داده است.

اسکویی اهمیت نمایش چنین آثاری را در میزان تاثیرگذاری آن‌ها در نسل‌ جدید دانست و گفت: نسل تازه‌ای که به فیلم‌های مستند علاقه دارد، حتما جذب چنین اثری می‌شود و البته اگر هم نشود، نباید مشکل را از فیلم بدانیم، بلکه باید در زیرساخت‌های فکری و پژوهشی خودمان مشکل را جست و جو کنیم. نباید سینمای ما در سطحی باشد که بخواهیم همه با آن ارتباط برقرار کنند و با اینکه بخش سرگرمی و تفریح بخشی جدا نشدنی از سینما است، اما آثاری هم هستند که می‌خواهند روی مخاطب اثر بگذارند و جهانی را برای بیننده به وجود بیاورند تا خودش را در زندگی و شرایط و تجربه‌های تازه ببیند.

او در پایان از اینکه در جشنواره جهانی فیلم فجر به آثار مستند بها داده می‌شود، ابراز خوشحالی کرد و تاکید کرد: امیدوارم آثار برگزیده سینمای مستند جهان که در دیگر جشنواره‌ها جوایزی را دریافت کرده‌اند، در جشنواره حضور داشته باشند تا مخاطب ایرانی بتواند از دیدن مستندهای روز دنیا بهره‌مند شود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 13838 و در روز یکشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۳:۱۹
2024 copyright.