حال وهوای سینماها در ماه رمضان / فیلم‌ها خوب می‌فروشند؟

اکران افطار تا سحرسینماسینما ـ سینماهای کشور همواره در ماه رمضان حال هوای ویژه‌ای دارد و سینماداران به همراه مدیران سینمایی، از همه توان خود برای رونق بخشیدن به هنر هفتم در این ماه پر فیض استفاده می‌کنند.

در چند سال گذشته طرح اکران تا سحر در کنار نیم بها شدن بلیت سینماها تا زمان افطار، از جمله اقداماتی است که همواره در ایام ماه رمضان توانسته رونق سینما را حفظ کند و مخاطبان این هنر جذاب را تا پاسی از شب در سینماها نگاه دارد.

امسال علاوه بر این دو اقدام، پردیس سینمایی «چارسو» در ابتکاری تصمیم به نمایش ۳۰ فیلم خاطره انگیز از بزرگان سینما ایران در ۳۰ شب ماه رمضان کرده است که از جمله این آثار می توان به «دلشدگان» ساخته مرحوم علی حاتمی، «شیر سنگی» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، «آبادانی ها» ساخته کیانوش عیاری، «شوکران» از بهروز افخمی و «مارمولک» ساخته کمال تبریزی اشاره کرد.

با اضافه شدن دو فیلم جدید «ایستاده در غبار» که سیمرغ بهترین فیلم جشنواره فجر در سال گذشته را کسب کرد و «بارکد» در کنار آثاری چون «رسوایی۲»، «اژدها وارد می‌شود»، «مرگ ماهی»، «خنده های آتوسا» و «یک دزدی عاشقانه» پرده نقره ای رنگ تازه ای به خود گرفته است.

در یک دسته بندی ساده درباره فیلم های روی پرده به یک تنوعی در گونه ها می رسیم که به نظر می رسد سلایق تمام مخاطبان سینما در ژانر های مختلف لحاظ شده است.

قرار گرفتن دو فیلم طنز «یک دزدی عاشقانه» و «بارکد» در کنار سه اثر اجتماعی با عنوان «رسوایی۲»، «مرگ ماهی» و «خنده های آتوسا» همچنین یک فیلم دفاع مقدسی با عنوان «ایستاده در غبار» و «اژدها وارد می شود» که به نوعی فیلمی با ساختار جدید در گونه ماجرایی – حادثه ای است، همه نشان از دقت شورای پروانه نمایش برای در نظر گرفتن تمام سلیقه ها است.

علی سرتیپی (تهیه‌کننده، پخش‌کننده و سینمادار) با اشاره به اجرای طرح اکران ماه رمضان گفت: من قطعاً موافق طرح اکران ویژه‌ی ماه رمضان هستم. در یکی دو سال گذشته فیلم‌هایی که اکران شدند، بشدت جواب داد و امیدواریم که امسال هم این اتفاق تجدید شود.

سرتیپی درباره‌ی پیش‌بینی خود از اکران رمضان آینده نیز گفت: با توجه به ترکیب فیلم‌هایی که تا حدی هم مشخص شده و فیلم‌های خوبی مثل «دراکولا» (رضا عطاران)، «ایستاده در غبار» (محمدحسین مهدویان)، «دختر» (رضا میرکریمی)، «زاپاس» (برزو نیک‌نژاد)، «بارکد» (مصطفی کیایی) که در صف اکران هستند و ادامه اکران فیلم‌هایی مثل «بادیگارد» و «رسوایی۲» فکر می‌کنم در ماه رمضان اکران بسیار خوبی خواهیم داشت.

سعید خانی (مدیر پخش نسیم صبا) نیز با اشاره به اینکه حذف اکران عید فطر در آیین‌نامه اکران امسال، اتفاق خوبی است، اظهار کرد: شیوه‌ی قبلی باعث می‌شد به بهانه‌ی اینکه برخی فیلم‌ها در زمان خوبی اکران شوند، چند فیلم ضعیف در ماه رمضان روی پرده برود و در نهایت در ذائقه مردم تأثیر بگذارد و دیگر به سینما نروند و به کلیت سینما هم صدمه وارد شود.

او همچنین به امتیاز در نظر گرفته‌شده برای فیلم‌های ماه رمضان اشاره‌ کرد و گفت: این تصمیم که دو هفته از اکران فیلم‌های ماه رمضان در قرارداد آن‌ها محاسبه نشود، باعث می‌شود صاحبان فیلم‌های خوب هم علاقه‌مند شوند تا در این ماه فیلمشان را اکران کنند و نمایش چند فیلم ضعیف در این فصل باعث نشود که تماشاگران از سینما دل زده شوند. اگر این امتیاز در نظر گرفته نمی‌شد باعث می‌شد سرگروه‌ها در این مدت چند فیلم ضعیف اکران کنند و جوری برنامه‌ریزی کنند که فیلم‌های خوبشان بعد از شب‌های قدر اکران شود.

او ادامه داد: با این طرح فیلم‌های خوبی مثل «بارکد»، «زاپاس»، «دختر» و «دراکولا» می‌توانند زودتر اکران شوند و نگرانی‌ صاحبان فیلم درباره اکران ضعیف فیلم‌هایشان با این امتیاز ویژه جبران شود. اگر شرایط برای اکران فیلم‌های خوب در ماه رمضان فراهم شود، ماه رمضانِ خیلی خوبی در سینما خواهیم داشت.

استمرار استقبال از اکران نوروزی سه فیلم «من سالوادور نیستم»، «بادیگارد» و «ابد و یک روز»، همچنان این آثار را در اکران نگاه داشته تا علاقه مندانی که نتوانسته اند تا کنون سه فیلم پر بیینده اکران نوروز را ببینند از فراغت ماه رمضان برای دیدن این آثار استفاده کنند.

حال با این چیدمان فیلم ها، اکران تا سحر، نیم بها شدن بلیت تا افطار و نمایش ۳۰ فیلم خاطره انگیز، باید دید که آیا رونق گیشه ۶۲ میلیارد تومانی سینما که از ابتدای امسال آغاز شد و همچنان سیر خوبی را دنبال می کند در ماه رمضان نیز ادامه خواهد یافت یا نه؟

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 18219 و در روز سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۸:۱۷
2024 copyright.