مجتبی راعی خطاب به دلواپسان تغییر نام جشنواره فیلم فجر: مدیریت خود را پیشتر نشان دادید؛ حالا بروید فیلم بسازید

مجتبی راعیبه دنبال حواشی روزهای اخیر بعد از اعلام حکم سیدرضا میرکریمی به دبیری «جشنواره فیلم ایران» و تغییر نام بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر، مجتبی راعی در نامه‌ای خطاب به میرکریمی به نکاتی درباره این موضوع پرداخته است.
این کارگردان در نامه‌اش آورده است:

آقای سید رضامیرکریمی سلام؛ این روزها حال، خوشی برایت نگذاشته و فضای مجازی پر است از مواضعی که از سر غرض ورزی و احیانا کمی خیر خواهی نسبت به شما گرفته می شود. شاید بد نباشد نکاتی چند هم بنده متذکر شوم.

اولا به دلایل زیر این میزان دلواپسی که برای حفظ ارزش‌های انقلاب و اسلام در عرصه جشنواره بین‌الملل ابراز می شود؛ موردی ندارد .

۱-  بخش بین المللی همیشه در زیر سایه بخش سینمای ایران بوده و هیچوقت درست دیده نمی شده؛ بنابراین اینکه برای دیده شدن؛ از سایه بیرون بیاید منطقی بنظر می رسد.

۲-  این بخش همیشه ۲ یا ۳ فیلم از ایران داشته است و تعداد خیلی بیشتری فیلم از خارج می آمده که من اطمینان دارم که سازندگان فیلمهایشان را برای مناسبت فجر نمی ساختند یعنی فیلمهایش در مناسبت با فضای دهه فجر نبود که حالا نگران باشیم با این نام جدید دیگر برای مناسبت فجر فیلم نسازند.

۳- داوران این بخش از ۲ داور ایرانی و ۵ داور خارجی تشکیل می شد که داوران خارجی مثل این دوستان زندگی شان را وقف دهه فجر نمی کردند و علایق خودشان را داشتند.

۴-  تعدادی از جشنواره های جهان؛ نام محلی را که در آنجا برگزار می شوند یدک می کشند مثل توکیو؛ کن؛ رم …. و مهمتر از همه اصفهان!!‌ ، اگر این دوستان زمانی که جشنواره کودک از فجر جدا شد و نام اصفهان را برای آن انتخاب کردند به دفاع از ارزشهای انقلاب و دهه مبارک فجر بر می آمدند و اصرار می کردند که باید جشنواره کودک فجر نامیده شود؛ من امروز به آنها حق می دادم و قبول می کردم که رویه اینها همین است، بنابراین جشنواره ای که در تهران برگزار می شود باید با همین قاعده تهران باشد و اتفاقا شما چون نمی خواسته ای جشنواره تهران؛ که به قول اینها فرح راه اندازی کرده است را به ذهن تداعی کند؛ نام ایران را که باز هم مکان برگزاری است انتخاب کرده ای!!!!‌.

در مورد خودت هم که در این مدت حدود ۲۰ سالی که شما را می شناسم از معدود هنرمندانی هستید که بین خلاقیت و هنر از یک طرف و اخلاق حمیده محمدی از طرف دیگر جمع زدی و این موفقیت کم نظیری است و من دعا می کنم که شما به عنوان یک سرمایه برای کشور حفظ شوید و قدر ببینید و بر صدر نشینید! بنابراین نباید از غرض ورزی نادانان نگران شوید!.

در پایان هم توصیه ای مشفقانه به برخی از دلواپسان عرصه ی هنر: شما تکلیف شرعی خودتان را در عرصه‌ی مدیریت هشت ساله نشان داده اید و امروز ثمرات مادی و معنوی آن زحمات؛ بر همگان مکشوف است. بهتر است در عصر جدیدی که آغاز شده همت خود را مصروف ساختن فیلم کنید و مقاصد بلندتان را با زبان هنر به چشم و قلب مخاطبین برسانید. البته از آنجا که برای شما دوستان؛ مقدمات امر فراهم و حمایت های لازم موجود است. دیگر انصاف نیست که به دوستان و رقبا بتازید و همگان را با تیغ مخالفت بنوازید. من یاد جمله شادروان علی حاتمی می افتم که گفت در آسمان هنر عده ای می شوند ستاره فروزان؛ الباقی سوسو می زنند. بیایید با هم دعا کنیم و کمک کنیم که این ستاره فروزان به درخشش خودش ادامه بدهد.باقی بقایتان.

مجتبی راعی پنجم شهریور

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 951 و در روز جمعه ۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۹:۲۵
2024 copyright.