مهدی قربان‌پور: جشنواره جهانی فیلم فجر، جریانی نو در تاریخ سینمای ایران است

 کارگردان مستند «زمناکو» معتقد است روند برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به شکلی است که می‌تواند در تاریخ سینمای ایران جریان‌ساز باشد.

مهدی قربان‌پور کارگردان مستند «زمناکو» که در مراسم اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر جایزه اصلی بخش بین‌المذاهب را از آن خود کرد، در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره با تاکید بر اینکه نظم و انضباط حاکم بر جشنواره امسال بسیار خوب بود، گفت: جشنواره جهانی در سطح بالایی برگزاری شد و دوراندیشی که دبیر جشنواره داشت، احساس خوبی را در مخاطبان و سینماگران حاضر در برنامه‌ها ایجاد کرده بود.

او در ادامه افزود: جشنواره سی و چهارم با برنامه‌ریزی دقیق که ناشی از هدف‌مند بودن آن است، برگزار شد و دبیر جشنواره هم تعامل خوبی با فیلمسازان داشت، این مسئله باعث شد انرژی خیلی خوبی از حضور در این جشنواره داشته باشیم. ارتباط خوب دبیر جشنواره با فیلم‌سازان نشان می‌دهد که او همه فیلم‌ها را دیده و می‌تواند با هر فیلم‌سازی در زمینه اثری که ساخته، صحبت کند.

قربان‌پور با تاکید بر اینکه جشنواره سی و چهارم جهانی فجر می‌تواند جریانی تاریخ‌ساز در سینمای ایران باشد، بیان کرد: بیشتر فیلم‌سازان داخلی و خارجی این احساس را داشتند که در جشنواره‌ای متفاوت شرکت کرده‌اند که این تفاوت را می‌‌توان در شیوه انتخاب آثار، داوری‌ها و سطح برگزاری جشنواره دید.

او با ابراز خوشحالی از برگزاری جشنواره‌ای درست و اصولی که ساختاری مشخص داشت، تاکید کرد: شاید یکی از نکته‌های مهم این  جشنواره را بتوان در میزان توجه آن به فیلم‌های مستند دانست که مانند خیلی از جشنواره‌های بزرگ دنیا آثار مستند را در کنار داستانی‌ها نمایش دادند.

قربان‌پور همچنین تاکید دارد که جشنواره امسال نشان داد کارهای اجرایی کشور قائم به فرد است و حضور فردی چون رضا میرکریمی، این پویایی را به وجود آورده، کسی که خودش اهل سینماست و متخصصین سینما را در کنار خودش داشت و از طرفی جشنواره‌های بین المللی دنیا را دیده و می‌شناسند، توانستند چنین شرایطی را به وجود بیاورند و قطعا اگر آن‌ها نبودند، این برنامه‌ها هم اتفاق نمی‌افتاد.

این کارگردان با بیان اینکه میرکریمی علاوه بر اینکه فعالیت‌های اجرایی جشنواره را به خوبی انجام داده، ادامه داد: دبیر جشنواره حتی در بخش محتوایی هم مدیریت صحیحی داشت و هم اطلاعات کاملی که درباره همه فیلم‌ها داشتند و امیدواریم سیاست‌گذاری‌های فرهنگی به شکلی باشد که این مسیر همچنان ادامه پیدا کند.

کارگردان مستند «زمناکو» با اشاره به جایزه‌ای که از جشنواره جهانی فیلم فجر گرفته است، گفت: خوشحالم که داستان فیلم من که درون‌مایه‌ای انسانی و مذهبی دارد، مورد توجه داوران قرار گرفته و توانستم این جایزه را از جشنواره بین‌المللی بگیرم. خوشحالی من زمانی دو چندان شد که ارتباط خوب مخاطبان را با فیلم خودم دیدم.

قربان‌پور در ادامه با اشاره به موضوعی که در این مستند مورد بررسی قرار داده است، عنوان کرد: مدت‌ها ذهنم درگیر این بود که روی موضوعی انسانی کار کنم که فارغ از مرزها و جغرافیا باشد و خوشبختانه به جای اینکه من به دنبال سوژه بروم، سوژه مرا پیدا کرد و وقتی که با این بچه‌های گم شده روبرو شدم، ذهنم را درگیر خودشان کردند ولی در آن موقع اصلا نمی‌دانستم می‌توان سوژه را به سرانجام رساند.

او افزود: وقتی به کردستان عراق رفتم و با کاراکتر فیلم روبرو شدم، توانستم ارتباط خوبی با آن بگیرم. البته کار در منطقه‌ای که زبان آن‌ها را نمی‌دانستم و با شرایط اقلیمی‌شان آشنا نبودم، برایم سخت بود، اما خوبی قضیه این بود که کاراکتر اصلی داستان من ۲۲ سال در ایران زندگی کرده بود، او در بمباران شیمیایی نجات پیدا می‌کند و به ایران می‌آید و همراه با مادر جنگ زده‌ آبادانی به مشهد می‌رود و حالا می‌خواهد بعد از ۲۲ سال خانواده خودش را پیدا کند.

این کارگردان یکی از دلایل موفقیت این مستند را این می‌داند که برای اولین بار است چنین داستانی و به این شکل روایت می‌شود که با در کنار هم قرار دادن حقایق به ساختار درستی دست پیدا کرده باشیم.

قربان‌پور در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه مدتی قبل یکی از شبکه‌های خبر فارسی زبان در خارج از کشور، سوژه‌ای مشابه فیلم او را به گزارش خبری بدل کرده بود، گفت: بعد از این گزارش که صحنه‌هایی از «زمناکو» در آن استفاده شده بود، شائبه‌هایی به وجود آمد که فیلم من کپی بوده است، در صورتیکه قصه سوژه من از سال ۲۰۰۹ شروع می‌شود و تا سال ۲۰۱۶ ادامه پیدا می‌کند. اما چون گزارش از تلویزیون پخش شده و بیشتر دیده شده و شرایط دیدن فیلم در سینما کمی سخت‌تر است، این صحبت‌ها به وجود آمده است. در صورتیکه «زمناکو» پیش از این گزارش ساخته شده و دو سال و نیم دنبال بوده است.

«زمناکو» این روزها در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شده و به گفته کارگردان آن استقبال خوبی هم از آن شده است. قربان‌پور ادامه داد: فیلم این نگاه را مطرح می‌کند که انسان‌ها باید نگاه صلح‌آمیزی داشته باشند و امیدواریم شرایط به شکلی پیش برود که جنگ برای همیشه از میان برود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 15197 و در روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۶:۳۹
2024 copyright.