اختصاصی سینما سینما | هندی‌ها برای ۷۷ سالگی مهرجویی جشن تولد گرفتند + تصاویر

داریوش مهرجوییسینماسینما، اردوان زینی سوق، کرالا – داریوش مهرجویی سرشناس‌ترین مهمان این دوره جشنواره فیلم «کرالا» در هند است.
تقدیر از این کارگردان شهیر ایرانی با اعطای جایزه یک عمر دستاورد سینمایی، از جمله برنامه‌های جشنواره بین‌المللی فیلم «کرالا»ست که البته این برنامه امروز با سورپرایزی دیگر همراه شد.

به گزارش سینما سینما، در حاشیه برگزاری بیستمین جشنواره فیلم کرالا (IFFK) در هند، امروز و در هفتاد و ششمین سالگرد تولد داریوش مهرجویی، مراسم تولد این نویسنده و کارگردان سرشناس سینمای ایران با حضور خود او و در محل برگزاری جشنواره برگزار شد.

۷۶ سال پیش، برابر با هفدهم آذر ۱۳۱۸ خورشیدی، داریوش مهرجویی، مترجم، نویسنده و کارگردان سرشناس سینمای ایران در تهران به دنیا آمد. مهرجویی پس از تجربه ناموفق «الماس ۳۳»، با فیلم «گاو» در سال ۱۳۴۸ نگاه‌‌ها را متوجه خود کرد و موج نوی سینمای ایران را کلید زد. ساخته شدن فیلم «گاو» در آخرین سال‌های دهه ۴۰ خورشیدی، سینمای ایران را که تا پیش از آن حضور کم‌رنگی در جشنواره‌های جهانی داشت به عنوان سینمایی متفکر و قابل اعتنا به منتقدان جهانی معرفی کرد. مهرجویی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای مدتی از ایران مهاجرت کرد اما چند سال بعد بازگشت و آثار پر طرفداری چون «اجاره‌نشین‌ها»، «هامون»، «لیلا» و… را مقابل دوربین برد.

براساس نتایج یک نظرسنجی در سال ۱۳۸۳، او با آفریدن ۷ شخصیت، بیشترین شخصیت سینمایی ماندگار را در سینمای ایران خلق کرده است. در همین نظرسنجی شخصیت «هامون» در فیلمی به همین نام از داریوش مهرجویی، به عنوان ماندگارترین شخصیت تاریخ سینمای ایران برگزیده شد. مهرجویی علاوه بر فعالیت در سینما به نوشتن رمان و ترجمه نیز مشغول است.

بیستمین جشنواره فیلم کرالا با حضور چهارده فیلم (از ۴ تا ۱۱ دسامبر ۲۰۱۵) این روزها در تریواندروم مرکز کرالای هند در حال برگزاری است. فیلم «ممیرو» به کارگردانی هادی محقق در این دوره از جشنواره با سیزده فیلم از دیگر کشورها رقابت می‌کند.

عکس‌ها: هادی محقق

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 6882 و در روز سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۷:۱۷
2024 copyright.