کارگردان‌هایی که فیلم‌های تبلیغات ریاست‌جمهوری ساخته‌‌اند

درویش، بنی‌اعتماد، ابوطالب، تبریزی و شمقدری ازجمله کارگردانانی‌اند که فیلم انتخاباتی ساخته‌اند

با نزدیک شدن به ایام انتخابات بحث بر سر اینکه کدام کارگردان ساخت فیلم تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری را برعهده می‌گیرد جدی شده است. در دوره‌های گذشته کارگردان‌های صاحب نامی فیلم انتخاباتی کاندیداها را ساختند.

به گزارش سینماسینما به نقل از خبرآنلاین   در کشور ما نیز مثل بسیاری از نقاط دنیا با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات همه چیز حال و هوای مهمترین رویداد سیاسی کشور را به خود می‌گیرد.

حوزه فرهنگ نیز از این قاعده مستثنی نیست و این حوزه نیز در ابعاد مختلف رنگ و بوی سیاسی و انتخاباتی به خود می‌گیرد. از آنجاییکه چند سالی است ساخت فیلم‌های تبلیغاتی برای کاندیداهای ریاست جمهوری باب شده پای برخی از چهره‌های هنری و کارگردان‌ها نیز به این ماجرا باز شده است.

در طول سال‌های گذشته کارگردان‌های مطرح و صاحب‌نامی فیلم‌های انتخاباتی یا مستندهای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری را ساختند.

شاید تا چند سال پیش فیلم‌های انتخاباتی کاندیداها حتی برای طرفدارانشان هم چندان مهم نبود٬ اما حالا از چند ماه مانده به برگزاری انتخابات حدس و گمان‌هایی درباره اینکه چه کسی فیلم هر یک از کاندیداها را می‌سازد به میان می‌آید.

این موضوع شاید برای هنرمندان نیز مهم باشد که از طرف چه کسی برای ساخت فیلمش انتخاب می‌شوند. گرچه در این میان هستند کسانی که ترجیح می‌دهند پایشان به چندین دلیل به این ماجرا باز نشود. مهمترین دلیلی که برخی از فیلمسازان رغبتی به حضور در این ماجرا ندارند تاثیری است که فیلم‌شان می‌توانند بر تصمیم مردم برای رای دادن به کاندیدای موردنظر بگذارد.

با نگاهی به اسامی کارگردان‌هایی که ساخت فیلم‌های تبلیغاتی نامزدها را بر عهده داشتند می‌توان اینطور نتیجه گرفت در سال‌های ابتدایی که ساخت فیلم‌ برای نامزدها رایج شد نام‌های مطرح‌تر و با سابقه‌تری در میان سازندگان فیلم‌های تبلیغاتی به چشم می‌خورد اما در سال‌های بعد به خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ برخی نامزدها سراغ نام‌هایی برای ساخت فیلم‌شان رفتند که شاید خیلی آشنا نبودند٬ اما به زعم عده‌ای نتیجه کارشان چندان بد هم از آب در نیامده بود.

اوج رقابت در ساخت فیلم‌های تبلیغاتی ریاست جمهوری را می‌توان در سال ۸۸ دید که سینماگران زیادی حضور پررنگی در این ماجرا داشتند و رقابت بر سر ساخت فیلم نامزدها نیز شدیدتر شده بود.

احمدرضا درویش، کمال تبریزی، رخشان بنی‌اعتماد، بهروز افخمی، جواد شمقدری، مرحوم رسول ملاقلی پور، مهدی فخیم‌زاده، مرحوم علی معلم و بسیاری دیگر از کارگردان‌ها و چهره‌های مطرح سینمای ایران از جمله افرادی هستند که پایشان به قضیه ساخت فیلم‌های تبلیغاتی نامزدها ریاست جمهوری باز شده است.

امسال نیز از چند هفته قبل گمانه زنی‌ها درباره اینکه چه کسی فیلم تبلیغاتی هر یک از نامزدها را می‌سازد مطرح شد و تا الان نیز نام چند نفر از کارگردان‌ها که البته برخی‌ بیشتر در حوزه مستند فعالیت کردند شنیده شده است. برخی هم که از قبل انتخابشان را قطعی کرده بودند در حال آماده سازی مقدمات‌اند تا هر چه زودتر کار را شروع کنند.

ساخت فیلم‌های تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری به سال‌ها قبل برمی‌گردد٬ اما از سال ۱۳۸۴ این ماجرا جدی‌تر شده است.

در مورد انتخابات امسال تاکنون خبرهایی در مورد ساخت فیلم اسحاق جهانگیری و حجت‌الاسلام رئیسی منتشر شده است. فیلم تبلیغاتی جهانگیری را مجید توکلی می‌سازد و محمدعلی فارسی سازنده فیلم حجت‌الاسلام رئیسی است.

در این گزارش به همراه جدول نگاهی به کارگردان‌هایی داریم که در طول سال‌های گذشته فیلم‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری را ساخته‌اند.

سال ۱۳۷۶

نام کاندیدای ریاست جمهوریسازندگان فیلم تبلیغاتی

سیدمحمد خاتمی

سیف‌الله داد، بهروز افخمی، احمد مرادپور

علی‌اکبر ناطق نوری

بهزاد بهزادپور

محمدمهدی ری‌شهری

یوسف مناجاتی، حسین فردرو، اسدالله ایمن

رضا زواره‌ای

رسول صدرعاملی

 

سال ۱۳۸۰

نام کاندیدای ریاست جمهوریسازندگان فیلم تبلیغاتی

سیدمحمد خاتمی

احمدرضا درویش

احمد توکلی

ضیاء‌الدین دری -اکبر نبوی

علی شمخانی

کارگروهی با مشاوره مجید مجیدی و سیف‌الله داد

عبدالله جاسبی

فرجاد

حسن غفوری فرد

سعید ابوطالب

سیدمنصور رضوی

سعید جلیلوند

شهاب‌الدین صدر

جمال شورجه

علی فلاحیان

ضیاءالدین دری

مصطفی هاشمی‌طبا

فرزین رضائیان

محمود کاشانی

سازنده: مراتی با مدیریت محمود کاشانی

 

انتخابات سال ۱۳۸۴

نام کاندیدای ریاست جمهوریسازندگان فیلم تبلیغاتی
مصطفی معینرخشان بنی‌اعتماد
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانیکمال تبریزی
علی لاریجانیمهدی فخیم‌زاده
محسن رضاییرسول ملاقلی‌پور
مهدی کروبیبهروز افخمی
محمود احمدی‌نژادجواد شمقدری
محسن مهرعلیزادهمحرم زینال زاده

 

انتخابات سال ۱۳۸۸

نام کاندیدای ریاست جمهوریسازندگان فیلم تبلیغاتی
میرحسین موسویمجید مجیدی٬ احمدرضا درویش و مهدی کرم‌پور
مهدی کروبیعلی معلم و بهروز افخمی
محمود احمدی‌نژادجواد شمقدری
محسن رضاییمحمدعلی فارسی

 

انتخابات سال ۱۳۹۲

نام کاندیدای ریاست جمهوریسازندگان فیلم تبلیغاتی
حسن روحانیحسین دهباشی
سعید جلیلیحسین شمقدری
محمدباقر قالیبافبهروز شعیبی
علی‌اکبر ولایتیمحمدحسین لطیفی
محمدرضا عارفمجید برزگر
محمد غرضیجلال عطارزاده
محسن رضاییاسماعیل فلاح‌پور
ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 53471 و در روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۳:۲۶
2024 copyright.