گزارشی از واکنش‌ها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی

سینماسینما: انتشار ویدئوی اعتراضی داریوش مهرجویی واکنش‌های حمایتی زیادی را در بین اهالی سینما به ویژه کارگردانان، بازیگران و منتقدان برانگیخت.

این ویدئو که در اعتراض به اقدام سازمان سینمایی در حذف «لامینور» از اکران نوروزی منتشر شد، به سرعت و در تکراری آگاهانه در شبکه‌های مجازی به دفعات بازنشر شد و موجی را ایجاد کرد که باعث شد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی امروز اعلام موضع کند مبنی بر اینکه «لامینور» توقیف نشده است؛ هرچند کاربران فضای مجازی با یادآوری خاطره توقیف «سنتوری» پاسخ حبیب ایل‌بیگی را روشن و کافی ندانستند. کانون کارگردانان و انجمن تهیه‌کننده/ کارگردانان سینمای ایران هم بیانیه‌هایی را در حمایت از مهرجویی صادر کردند.

در زیر برخی از واکنش‌های سینماگران به این ویدئو که در صفحات مجازی آنها منتشر شده است را مرور می‌کنیم.

رضا میرکریمی: من هم اعتراض دارم. اگر نمی توانید با بزرگان سینما مهربان باشید، لااقل به قانون سخت گیرانه‌ای که خودتان نوشته‌اید احترام بگذارید.»

رامبد جوان: «ما سال‌ها و شاید دهه‌ها به آقای داریوش مهرجویی نگاه کردیم. از فیلم‌هایش و خودش یاد گرفتیم.
او بزرگ سینمای ماست. این حال او، یعنی اندوه عمومی سینماگران ایرانی. این حال او یعنی تزریق ناامیدی به اهل هنر و تمام کسانی که دلی در سینه دارند و بابت ناراحتی کارگردان بی‌نظیر سینمای ما، غصه می‌خورند. چه کنیم با زخم‌های شما، استاد مهرجویی؟ غمگینیم برایتان.»

حسن فتحی: شاید تلخ‌تر و سنگین‌تر از گریه‌های مادر هر خانواده، مویه‌های جگرسوز پدر ی باشد که حاصل دسترنجش را خطاکارانی به باد می‌دهند.

سخنان تلخ و غم‌انگیز پدر فرهیخته و فهیم سینمای ایران و یکی از پایه‌گذران سینمای موج نو، استاد داریوش مهرجویی، دل هر ایرانی شیفته فرهنگ و هنر این سرزمین را به درد می‌آورد.

چه می‌کنید آقایان با سرمایه‌های گرانباری که مایه مباهات و افتخار ملت ما هستند!

فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ آقایان سازمان سینمایی؟!»

رویا تیموریان: «حواستان نیست یا نمی‌دانید که این مرد بزرگ آقای مهرجویی بزرگ سینمای ماست. اگر نمی‌دانید هم نمی‌توان از شما خرده گرفت چون شما سینما نمی‌شناسید.
شما در جای غلط دارید تصمیمات غلط‌تر می‌گیرید. نه تنها شما که پیش از شما هم خوب خاطرمان هست با سنتوری چه کردید و حالا باز با لامینور و لامینورها، مهرجویی و مهرجویی‌ها.
این بار هم بنده تمام قد خواهم ایستاد برای جناب مهرجویی که شما نمی‌شناسید وگرنه به خودتان اجازه نمی‌دادید با او این چنین کنید.»

آتیلا پسیانی: «زنده زنده دفن کردن عشق!
‎چطور به خودمون اجازه می‌دیم با بیش از نیم قرن کار و تجربه چنین کسی این رفتار رو داشته باشیم؟»

فاطمه گودرزی: کارگردان بزرگ سینما بسیار معترض هستند چون در مورد ایشون بی‌عدالتی صورت گرفته شاید یکی از دلایل این بهم ریختگی در ارگان‌های مختلف تغییر اشخاص پشت میزیست که بسرعت اتفاق میفتد و آدمهای ناکارآمد پشت این میزهای تصمیم‌گیری می‌نشینند. جناب آقای مهرجویی ۵۰ سال در این سینما کار کرده‌اند وحرفه‌ای‌ترین سینماگر هستند و با تمامی مسائل وزارت ارشاد سینمایی آشنا هستند پس چه اتفاقی میفتد که فیلمشان از اکران نوروزی حذف می‌شود؟ استاد فلسفه و سینماگری که سالهاست مورد تمجید همه مردم و کاربلدهای سینما قرار گرفته‌اند حال استاد را دریابید قبل از آن‌که اتفاق‌های بد وبدتری بیفتد.»

پدرام شریفی: «گالیله خشمگین می‌‌‌‌‌‌شود، تن نمی‌‌‌‌‌‌دهد، به عبث می‌‌‌‌‌‌کوشد تا مباحثه‌‌‌‌‌‌ای جدلی با مفتریان خویش به راه بیندازد، ولی نسبت به موضوع پیچیده‌‌‌‌‌‌ای که پیش آمده و سرنوشت او را رقم زده است، بی‌‌‌‌‌‌اطلاع می‌‌‌‌‌‌ماند. وی هرگز داوران خویش را پیش از ۲۲ ژوئن نخواهد دید، دادگاهی عادلانه و راستین نخواهد داشت و هرگز این فرصت را پیدا نخواهد کرد تا هوش و دانش شگفت‌‌‌‌‌‌انگیز خویش را -که بیش از سی سال بسیاری از اصحاب کلیسا را افسون کرده و حتی رام ساخته است- نشان دهد.»

پردیس احمدیه: «جناب اقای محمد رضا فرجی

مدیر کل محترم دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم

پُر واضح است که حتی ذره‌ای غم به وجودتان راه نمی‌دهید و با لبخندی بر لب به ریش همه کسانی که پشت درهای بسته اکران مانده‌اند نگاه می‌کنید.

اما این‌بار راه را اشتباه رفته‌اید آقا!

اگر تارمویی از سر بزرگ این سینما، داریوش خان مهرجویی کم بشود، وای به حالتان. اگر چه که باز صدایی در دلم می‌گوید شما خم به ابرو هم نخواهید آورد.

به هر تقدیر می‌نویسم برای شما و هر مسئول دیگری، اِبایی از گفتن حقیقت ندارم که چه می‌کنید با کهنه‌کارهای این حرفه و تازه‌نفس‌ها.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 171711 و در روز سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۱۴:۳۴
2024 copyright.