لباسهای ترانه علیدوستی روی فرش قرمز جشنواره کن را یک طراح جوان ایرانی طراحی کرده است.
به گزارش سینماسینما، نگار نعمتی که برای نخستینبار لباس یک بازیگر را برای حضور روی فرش قرمز جشنوارهای بینالمللی طراحی کرده است، اظهار کرد: لباسها و جواهرات خانم علیدوستی در مراسم «فتوکال» جشنواره کن بهصورت آماده تهیه و با نظر من با هم سِت شدند.
او ادامه داد: جواهرات مورد نیاز و متناسب با این لباس را یک برند معتبر سوییسی به اعتبار خانم علیدوستی بهصورت امانی در اختیار ما قرار داد. این برند یکی از معروفترین برندهای جواهر است که هنرمندان بسیاری در جشنواره کن از آن استفاده میکنند.
این طراح لباس درباره لباس ترانه علیدوستی در مراسم افتتاحیه جشنواره کن نیز توضیح داد: همکاری با ترانه علیدوستی را در فیلم «پذیرایی ساده» که طراحی لباس آن را برعهده داشتم، تجربه کرده بودم. خانم علیدوستی برای طراحی لباسهایش در جشنواره کن با من تماس گرفت و برای همکاری، از من دعوت کرد. او نظرات خود را درباره اینکه چه لباسی میخواهد بپوشد، مطرح و به من اعتماد کرد. بنابراین من بنا به شرایط، با حرفهایترین افراد فنی کار را شروع کردم.
نعمتی افزود: برای انجام این کار، طرحهایم را طی جلساتی که با خانم علیدوستی داشتیم، نهایی کردیم و با همکاری مزونی، در نهایت به لباسهایی رسیدیم که روی فرش قرمز جشنواره کن دیدید.
او ادامه داد: با توجه به محدودیتهایی که برای حضور یک بانوی ایرانی از کشوری اسلامی در جشنوارههای خارجی وجود دارد، یک پیراهن و شِنل حریر را طراحی کردم؛ این شِنل روی لباس دوخته شد تا در حال حرکت تکان نخورد. پیشنهاد رنگ کِرم برای این لباس نیز از سوی خانم علیدوستی مطرح شد.
وی افزود: نکتهای که در مدت فعالیتم در زمینه طراحی صحنه و لباس در تئاتر و سینما تجربه کردم، این بود که حرکت، نقش مهمی را در لباس ایفا میکند. بنابراین فکر کردم اگر دنبالهی لباس بلند باشد، هنگام حرکت به جلو و بالا رفتن از پلهها وقار بیشتری به کسی میدهد که آن را به تن کرده است.
طراح لباس فیلم «اژدها وارد میشود» درباره طراحی کلاهها نیز بیان کرد: با توجه به اینکه چشم تماشاگران ایرانی به خانم علیدوستی بعد از سریال «شهرزاد» به کلاه عادت کرده بود، تصمیم گرفتیم برای لباسها از کلاه بهعنوان پوشش سر استفاده کنیم. به عقیده من، اینکه مردم چه شناختی از یک بازیگر دارند اهمیت زیادی دارد. تماشاگران ایرانی با توجه به بازیهایی که خانم علیدوستی در مجموعه کارهایش داشته، او را بهعنوان یک زن مستقل، باهوش، با وقار، با سواد و با معصومیتی که در چهرهاش وجود دارد، میشناسند. بنابراین من بدون نگرانی سراغ کلاه بهعنوان پوشش سر رفتم و ژاله زکیزاده (طراح لباس سریال شهرزاد) در ساخت سربند این لباس به من کمک کرد. این کلاه را با گلی با پولک سیاه ساختهی الهام غلامی تزیین کردیم.
نعمتی گفت: کیفی که با لباسهای شب سِت شده بود، بهدلیل خطوط اسلیمی قلمکاریشده روی آن، از مجموعه کارهای «سورمه سرفراز» انتخاب شد.
او درباره اینکه تا چه اندازه از المانهای ایرانی در لباسهای ترانه علیدوستی استفاده شده است، اظهار کرد: هر کاری که ما انجام دهیم، در نهایت ایرانی هستیم. نوع نگاه، حرکت، ایستایی ما، ایرانی بودن را با خودش به همراه دارد. اینکه بخواهیم یک طرح را بهزور ایرانی جلوه دهیم، عجیب است.
این طراح لباس همچنین درباره طراحی لباس شب این بازیگر در مراسم اختتامیه جشنواره کن نیز بیان کرد: سیاه و سفید بودن لباس را از پیش تعیین کرده بودم.
او درباره جواهرات استفادهشده در شب اختتامیه جشنواره کن نیز گفت: گُلِ مروارید در پشت کلاه و گوشوارهها در شب اختتامیه را یک کلکسیون جواهرات در اختیار ما قرار داد. در نهایت، از مجموعهی بهترینها برای پوشش خانم علیدوستی در جشنواره فیلم کن استفاده کردیم.
طراح لباس فیلم «قاعده تصادف» درباره اینکه تا چه اندازه سعی کرده طرحهایش را با طرحهای اروپایی و آمریکایی هماهنگ کند؟ توضیح داد: اصولا من برای هر کاری تحقیق میکنم، در این زمینه هم لباسهایی را که هنرمندان ایرانی و خارجی پیش از این روی فرش قرمز پوشیده بودند، بررسی و به نقاط ضعف و قوت آنها توجه کردم. از طرفی طراحان لباس در چنین جشنوارههایی باید با توجه به استانداردها و قوانین خاص آن مراسم، لباس بازیگران را طراحی کنند. برای مثال بازیگران شرکتکننده در جشنواره کن میتوانند در مراسم فتوکال از لباسهای راحتتری در مقایسه با لباسهای رسمی مراسم افتتاحیه و اختتامیه استفاده کنند.
نگار نعمتی اولین کار طراحی لباسش را در تئاتر با «مهمانسرای دو دنیا» به کارگردانی سهراب سلیمی در سالن اصلی تئاترشهر در سال ۸۶ شروع کرد و اولین طراحی لباس در سینما را با «پذیرایی ساده» مانی حقیقی تجربه کرد. او بعد از ۱۰ سال فعالیت در طراحی صحنه و لباس در سینما، برای نخستینبار لباس یک بازیگر را در جشنواره بینالمللی کن ۲۰۱۶ طراحی کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- نگین کیانفر: ناصر ممدوح از هویت و باورپذیری صدای خود مراقبت کرد
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست