سینماسینما، سام بهشتی – ساختار مهمترین رٌکن در ستون اصلی یک نمایش است، عمدهترین مشکلات در حوزه آثار نمایشی این است که این عنصر مهم اغلب نادیده گرفته می شود و کمتر کارگردانی پیدا می شود که در شیوه روایت قصه از ساختار منسجم و اصولی بهره بگیرد، در کنار متن و قصه که نویسنده آن را به نگارش در آورده، هنر کارگردان در این است که بتواند با طراحی میزانسن های اصولی بهره گرفتن از دکور که در خدمت روایت قصه اش باشد، کار خود را پیش ببرد و این قاعده در اغلب آثاری که در تماشاخانه های این شهر روی صحنه می رود رعایت نمی شود.
به گزارش سینماسینما، سمانه زندی نژاد کارگردان جوان حوزه تئاتر در اثر تازه اش به سراغ متنی از فلوریان زلر، نمایش نامه نویس فرانسوی رفته و با جدیت تمام یکی از نمایش نامه های سخت این نویسنده را انتخاب کرده است، نمایشنامه نویسی که در ایران کمتر شناخته شده و اتمسفر مردانه در آثارش حرف اول می زند و این که یک کارگردان زن بخواهد، قصه #اگر_بمیری را روایت کند، ترکیب اعجاب انگیری خواهد شد و این ماجرا را تماشایی تر خواهد کرد، هوشمندی کارگردان در انتخاب بازیگرانی است که با مختصات کاراکترهای نمایش همخوانی عجیبی دارد، این نمایشنامه زلر جهانی زنانه دارد و بار دراماتیک را هیجان انگیز تر می کند، ما قرار است خیانتِ حاصل از عشقی را ببینیم که ناخواسته پیش آمده و شخصیت مرد گرفتار عشقی ناخواسته و تمیز شده که به به شدت برآیندی از حال و روز جامعه است و حرف روز است و این که یک نویسنده مرد این حالات را بخواهد ترسیم کند و کارگردان زن بخواهد به سبک سیاق خود این قصه را روایت کند، این نمایش را دیدنی می کند، کار سختی پیش رو کارگردان برای شیوه روایت قصه اش وجود دارد و روی لبه تیغ راه خواهد رفت، برای این قصه ملتهب اگر قهرمان قصه اش را درست انتخاب نمی کرد، شخصیت اصلی آن به کاریکاتوری ناخواسته تبدیل می شد، اما با درایت و هوشمندی و انتخاب درست بازیگران اش از این کلیشه رهایی پیدا می کند و قصه اش را جوندار و قرص محکم و با چفت و بست های منطقی و اصولی بیان می کند.
#الهام_کردا ایفاگر نقش اصلی این متن سخت است و نقش زنی را ایفا می کند که مورد خیانتی عاشقانه قرار گرفته و با فراز و فرودهایی که در نقش اش وجود دارد، یکه تازی می کند و نبض شخصیت را در دستان اش می گیرد و هدایت می کند، بدون هیچ تعارفی می توان گفت که نقش او به لحاظ تکنیکی به شدت دشوار است و او در مقام بازیگر به جد از عهده نقش بیرون آمده، او این روزها به یکی از بازیگران صاحب سبک در حوزه تئاتر تبدیل شده و نقشی که به او سپرده می شود را با توجه به تجربیات و توانایی هایی اش خرد می کند و از نو می سازد و به جای این که بازی کند، نقش را زندگی می کند، کاری که اغلب بازیگران ما نمی کنند و همانند کارمندی که وظیفه دارد، روی صحنه حاضر می شوند و دیالوگ ها را می گویند و می روند، همین وجه تمایز است که بازیگری همانند او را از دیگران جدا می کند.
در کنار او، رضا بهبودی به عنوان پارنترش، بار دیگر حضوری متفاوت و درخشانی روی صحنه دارد، بازیگری که به واسطه سال ها حضور بر صحنه تئاتر، می داند که باید چه کند که اسیر کلیشه نشود، طی دوماه گذشته او در هر نقشی که به او سپرده شده در حوزه تئاتر با توجه به مقتضات کاراکترها، از تکنیک های مختلفی در بازیگری بهره گرفته است.
در نمایش #اگر_بمیری، دکور شخصیت عجیبی دارد و هم پای نقش هایی که بازیگران ایفا می کنند، دکور تاثیر بسزایی در شیوه روایت دارد و دکور هوشمندانه ای که طراحی شده است، مخاطب را میخ کوب می کند.
حضور #ستاره_پسیانی هم به عنوان بازیگر در این اثر به شدت متفاوت است، حضوری کم اما به شدت جدی، نقشی که شناسنامه دارد و پسیانی بر اساس توانایی هایش، آن را مال خود کرده است.
این نمایش اولین اثری بود که از سمانه زندی نژاد به تماشا نشستم و خوشحالم که هنوز کارگردانانی در این جغرافیا وجود دارند که هنر تئاتر را برای خودش می خواهند و در پی حواشی آن نیستند و اثری منسجم و تکنیکی و پر از لحظه های ناب را روی صحنه می برند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در سنگ خاره قطره باران اثر نکرد/ یادداشت بهروز غریبپور درباره تئاتر در دوران کرونا
- «سینما» و «تئاتر» باز نشده، تعطیل شد!
- حسین مسافرآستانه: فراخوان «تئاتر فجر ۴۰» در بهار منتشر میشود
- فعالیت «تئاتر مولوی» از ۱۶ فروردین آغاز میشود
- لباس جدید پادشاه دوباره در تماشاخانه سنگلج روی صحنه میرود
- «آژیدهاک» به صحنه بازمیگردد/ اجرایی بدون بازیگر در تیرماه ۱۴۰۰
- در سایه روشنِ واقعیّت و خیال
- رضا بابک: تعطیلی سینما «عصر جدید» خبر بسیار تلخی بود
- فروپاشی یک خانه پوشالی
- احترام برومند: تعیین حریم، عملیترین راه برای امن کردن فضای اطراف تئاتر شهر است
- فیلم تئاتر «استخوان ماهی جادویی» به صورت آنلاین اکران شد
- رضا بصیرت: کمک هزینههای «تئاتر فجر ۳۹» تسویه شد
- پوستر جشنواره تئاتر عروسکی رونمایی شد
- تجمع اهالی تئاتر برای پیگیری مطالباتشان مقابل مجلس
- روبر حسین، بازیگر و کارگردان فرانسوی در گذشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سکانس طلایی/ مککیب و خانم میلر
- حفظ تعادل میان واقعگرایی و تخیل در پویانمایی
- دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ارشاد به ساترا نامه نوشت/ سکانسهای مربوط به استفاده از مدل زنده در «دراکولا» حذف شود!
- افشین سلیمانپور هنرمند تئاتر درگذشت
- «قاب خالی» آماده نمایش میشود/ پایان تدوین و آغاز صداگذاری
- سازندگان «رعد و برق» دلایل توقف پخش سریال را تشریح کردند
- هشدار سازمان سینمایی به علاقهمندان بازیگری
- خدا پشت و پناهت زیباترین عمه پالی دنیا
- گابریل خوزه گارسیا مارکز پرچمدار رئالیسم جادویی
- دو کتاب تازه در بازار نشر/ «پادشاه این تن شدهام» و «هنر طبیعت» منتشر شدند
- «بندر بند» به جشنواره فیلم مووو رسید
- «آوای متال» و «روح» برندگان جوایز اصلی انجمن صدای سینما
- نخستین تجربه ژانگ ییمو در ژانر جاسوسی به زودی اکران میشود
- سانسور فوتبالی صداوسیما جهانی شد
- خونه زندگی با رویکرد تحکیم بنیان خانواده در رادیو
- اکسیر جاذبه
- نوید محمدزاده «آکتور» میشود/ زندگی چند بازیگر تئاتر جلوی دوربین
- جایزه بهترین فیلم غیر اروپایی جشن مستقل فیلم اروپا برای «آخر هفته»
- تاثیرگذار و حرفهای
- حسین قورچیان صداگذاری «کولبرف» را به پایان رساند
- «شنای پروانه» رکورد فروش اکران آنلاین را شکست
- معرفی برگزیدگان «جوایز آنی»/ بیشترین جایزه به «روح» و «هادیان گرگ» رسید
- راهیابی فیلم کوتاه «طعم شیرین تاریکی» به جشنواره کره جنوبی
- هلن مککروری / گزارش تصویری
- سهم رسانهایها از پروژههای میلیاردی
- برنامه عشق کتاب برای دوستداران کتاب
- «ایرانزاد» صدایِ مردمِ جزیره هرمز شد/ دوربین ایرانزادیها به دنبال تصویری تازه از مردم معاصر خطه جنوب
- فیلمبرداری «نگهبان شب» تا اطلاع ثانوی متوقف شد
- نمایش مستند «عالیجناب» در جشنواره فیلمهای قومنگارانه وین
- هلن مککروری بازیگر «هری پاتر» و «پیکی بلایندرز» درگذشت