تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۲/۰۳ - ۱۹:۴۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 14986
فرشته طائرپور معتقد است یک تهیه کننده حرفه‌ای باید مخاطب و ذائقه‌‌اش را بشناسد.

به گزارش سینماسینما، سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر با کارگاه فرشته طائر پور تهیه کننده شناخته شده ایرانی در بخش «دارالفنون» آغاز شد. در ابتدای این جلسه که با حضور جمع مشتاقی از هنرجویان ایرانی و خارجی برگزار شد فرشته طایر پور با عنوان اینکه من کارم را پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در روزگاری که جنگ بود شروع کردم گفت: برای من و هم نسلان من سینما اول از همه عشق بود و همه ما با این حس کارمان را شروع کردیم.

او که با فیلم آینه های روبرو در بسیاری از جشنواره های بین المللی حضور داشته و جوایز بسیاری هم گرفته با بیان این مطلب که همه کشورها دارای صنعت سینما نیستند و کشورهایی مثل هند و آمریکا دارای این صنعت هستند گفت: بزرگترین عاملی که تهیه کننده باید به آن توجه داشته باشد مخاطب شناسی است و تهیه کننده است که باید بداند برای چه کسی فیلم می سازد.کاری که سینمای هند به خوبی انجام می دهد و موفقیتش را مدیون آن است.

او همچنین منطقه آسیا و خاورمیانه را دارای بیشترین موضوعیت برای ساخت فیلم دانست و گفت: ما درجایی زندگی می کنیم که بیشترین پتانسیل را برای فیلم شدن دارد ،هم از لحاظ اتفاق هایی که می افتد و هم به خاطر فرهنگ و ادبیاتی که داریم و شما باید میوه چینان خوبی باشند با این تعریف که بدانید الان زمان ساخت چه فیلمی با چه موضوع و زبانی است.

kargah taerpoor (18)

او با عنوان اینکه اگر می خواهید در این حوزه فعالیت کنید باید اول از همه متکی به خود و توانایی هایتان باشید بیان کرد: شاید در ابتدای راه بتوانید سرمایه گذار دولتی برای کارهایتان جذب کنید اما اگر می خواهید راه مستقل خودتان را بروید ناگریزید روی پای خود بایستید و دلایل قابل قبولی برای رضایت تهیه کننده پیدا کنید.

طائر پور که به عنوان داور در جشنواره های بسیاری از جمله فرانکفورت حضور داشته گفت: ما این شانس را داریم که همه به یک زبان می خندیم،می ترسیم،گریه می کنیم و عاشق می شویم و از اگر زبان جهانی نشان دادن آن را پیدا کنیم شانس این را که دایره گسترده ای از مخاطبان را داشته باشیم خواهیم داشت.

او که بیش از بیست فیلم سینمایی برای کودکان ساخته سینمای دنیا را مغلوب تکنولوژی در این عصر دانست و گفت: تکنولوژی با همه توانایی هایش همه چیز نیست و ما در این عصر در سینمای فرانسه و امریکا با وجود قصه های خوب شاهد غلبه تکنولوژی هم هستیم.

او با عنوان اینکه تکنولوژی نسل جدید را کم حوصله کرده و نگاهش را به دنیا تغییر داده گفت:ما از نسلی بودیم که حوصله سه ساعت فیلم دیدن را در سالن سینما داشت  اما نسل جدید متفاوت شده اند.اگر برای ما گودزیلا در سالن سینما آن ابعاد را داشت و ما در کنار هم یادمی گرفتیم نترسیم برای نسل جدید ابعاد کوچکی اندازه مونیتورهای در دستشان را پیدا کرده و ما اگر نسبت به این نسل شناخت نداشته باشیم نمی توانیم فیلمی برای او بسازیم.

او با اشاره به فیلم آینه های روبرو و جمع شدن گروهی که با عشق دور هم جمع شده بودند گفت: این فیلم در بیش از ۲۰۰ جشنواره حاضر بود و جوایز زیادی گرفت و در بیش از ۳۰ سالن در فرانسه اکران شد درحالیکه بسیاری فکر می کردند این فیلم به خاطر موضوعی که دارد ساخته هم نخواهد شد.

kargah taerpoor (14)

این تهیه کننده با بیان اینکه در ایران اول باید مجوز ساخت بگیرید و بعد هم دنبال ۵۰ مجوز دیگر از سازمان‌های دیگر بروید گفت: با همه این سختی ها اگر به همه مشکلات در راه و سوال ها از ابتدا و روی کاغذ فکر کنید با کمترین مشکلات روبرو می شوید و فیلمتان راه خودش ار باز خواهد کرد.

او با بیان اینکه بسیاری از افراد چون جعفر پناهی، کامبوزیا پرتوی، حمید جبلی کار اولشان را با او شروع کردند گفت: وقتی کسی با قصه خوبی سراغ تهیه کننده می آید  تهیه کننده هم پای ریسک آن می نشیند و من هم با همین اصل به بسیاری از جمله نگار آذربایجانی اطمینان کردم و حرفه ای ترین کادر را برایشان چیدم.

این سینماگر در جواب گله هنرجویان از رد شدن کارشان توسط تهیه کنندگان خواست تا کسانی که می خواهند  در آینده کارگردان شوند دستهایشان را بالا ببرند.عده زیادی از افراد در سالن دستهایشان را بالا بردند و  بعد از آنهایی که می خواهند تهیه کننده شوند خواست تا دستهایشان را بالا ببرند و تعداد کمی دست هایشان را باالا بردند و او خطاب به دانشجویان گفت: می بینید !وضعیت این گونه است و هر تهیه کننده با تعداد زیادی کارگردان روبرو است!

kargah taerpoor (12)

در ادامه جلسه هم پشت صحنه هایی از آینه روبرو و فیلم نیلوفر که با همکاری گروهی فرانسوی ساخته به نمایش در آمد.فیلمی که هنوز اجازه اکران پیدا نکرده اما در کشورهای زیادی نمایش داده شده و موضوعی همچون عروس آتش ساخته خسرو سینایی دارد.

فرشته طائر پور در گفتگو با ستاد خبری هم گفت: از دیدن جوانان مشتاقی که می خواستند هر کدام سوالهایشان را بپرسند و طرح هایشان را مطرح کنند واقعا خوشحال شدم و فکر می کنم جدایی بخش بین الملل در صورت تداوم و به کار گرفتن چنین ایده هایی در آینده می تواند ثمر بخش باشد .او با بیان اینکه سینمای ایران در جهان از خیلی سال های پیش به عنوان سینمایی جهانی شناخته شده گفت :من فکر می کنم اگر بتوانیم مخاطب داخلی را هم با برگزاری چنین جشنواره هایی متوجه این موضوع بکنیم قدم بزرگی برداشته‌ایم.

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا ششم اردیبهشت ماه با دبیری رضا میرکریمی در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها