سینماگران از «گل آقا» گفتند / از مجید مجیدی و کمال تبریزی تا حمید فرخ‌نژاد

گل آقا

سینماسینما٬ محمد تاجیک: ۱۱ اردیبهشت سالروز در گذشت کیومرث صابری فومنی (گل آقا) است.

به گزارش سینماسینما، سینماگران مختلفی طی سال‌های اخیر همواره به تمجید از گل آقا وطنز گل آقایی پرداخته اند.

/مجیدی و نگاه متعهدانه گل آقا به مردم /

در میانه های دهه هشتاد  بود که «مجیدی»دیداری از موسسه گل آقا داشت ، او دراین دیدار بر تأثیر گل آقا در عرصه طنز تأکید کرد و گفته بود : گل آقا با نگاه اجتماعی که داشت، توانست جریان های خیلی خوبی را در کشور به وجود بیاورد. گل آقای کودکان نیز کار خیلی ارزشمندی است.صابری یکی از شخصیت های تکرار ناشدنی در تاریخ طنز ایران است و نوع نگاه متعهدانه او به مردم و اعتقاداتشان خیلی ارزشمند بود .خدا بیامرزدش.

/جدی نگرفتن طنز به روایت فرخ نژاد/
حمید فرخ نژاد ، بازیگر سینمانیز در همان سالها دربازدید از موسسه گل آقا با ستایش از مرحوم صابری فومنی گفته بود : فعالیت در حوزه طنز در سینما ، توان بسیاری می‌خواهد. فرخ نژادافزود ه بود :متاسفانه در حیطه سینما ، کار طنز خیلی جدی گرفته نمی شود . بازیگر فیلم ارتفاع پست تاکید کرده کرده بود :مقوله طنز در سینما مقوله جدی است و باید بیشتر به این موضوع توجه کرد . وی ادامه داد: باید با نگاه جدیدی به این مساله نگاه شود و در برخورد با مقوله طنز انعطاف وجود داشته باشد.

/ تلطیف روحیه یک ملت/

جلیلی»دیگر کارگردان سینما نیز در دیداری از موسسه گل آقا گفته بود : باید از حضور طنز گل آقا و اساساً مقوله طنز در عرصه سینما استقبال کرد. وی افزوده بود : طنز روحیه یک ملت را تلطیف می کند و همانند چاشنی برای غذا است.کارگردان فیلم های «گال» و «ابجد» ادامه داد: فرهنگ طنز در میان ایرانیان در زمینه ادبیات طنز بسیار قوی بوده و در هیچ فرهنگی، طنز با چنین قدرتی وجود ندارد.وی گفته بود : مسئولان هنری و دولتی می توانند با بهره گیری از تجربیات مؤسساتی مانند گل آقا ساخت فیلمنامه های طنز فاخر را در دستور کار خود قرار دهند.

/کمال تبریزی:گل آقا جماعت بهشتیان را از خنده سیراب می سازد ! /

اما درسالی که مرحوم صابری درگذشت کمال تبریزی،کارگردان سینمای ایران، طی مطلبی که درگذشت کیومرث صابری فومنی(گل‌آقا) را تسلیت گفت. متن کامل پیام تسلیت تبریزی به شرح ذیل بود:

هو الرحمن و علمه البیان

خانواده محترم و همه غمدیدگان « گل آقا »

یقین بدانید که من و همه هنرمندان عرصه طنز در سینما که نشاندن لبخند بر لبان غمگین مردم مهربان ایران را از استاد طنزپرداز « کیومرث صابری » ، « گل آقا » ی عزیز آموختیم ؛ در غم از دست دادن این بزرگوار ، با شما شریک و همدردیم . اما باز هم یقین بدانید که « گل آقا » هم اکنون در سرای باقی ، سبکبال و آسوده ، جماعت بهشتیان را از خنده سیراب می سازد ! و فرشتگان محبت نیز به پاس خنده انسانها در زمین و آسمان ، او را غرق در رحمت بیکران الهی می سازند . روح کیومرث صابری شاد است ! خداوند روح ما را شاد فرماید !

با تقدیم احترام ــ کمال تبریزی

/پیمان قاسمخانی وگل آقا /

اما پیمان قاسم‌خانی نویسنده فیلمنامه های طنز سینمای ایران سال گذشته در هنگام دریافت جایزه خود از جشنواره گل آقا گفته بود : ” این جایزه برایم بسیار ارزشمند است، چون خود مرحوم صابری در شکل‌گیری سلیقه من در طنز بسیار موثر بودند. نکته دیگر اینکه من در داشتن لقب “سوفاف” با ایشان اشتراک دارم، که موجب افتخار من است! ”

/ او خنده ساز بود /

دراین مراسم همچنین یدالله صمدی یاد و خاطره کیومرث صابری را گرامی داشته و گفته بود : ” کیومرث بزرگوار حتما اینجاست و دارد غش‌غش می‌خندد. او خنده ساز بود و از خندیدن دیگران لذت می‌برد. فکر کردم به افتخار و به شادی کیومرث صابری، پیشنهاد کنم یک دقیقه بخندیم، اما بعد دیدم از وقتی اینجا نشسته‌ایم آنقدر خندیده‌ایم که حق مطلب ادا شده!

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 53597 و در روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۶:۲۰
2024 copyright.