پست اینستاگرامی محمد بحرانی درباره تفاوت «مطالبه» و «طلب‌کاری»

محمد بحرانی به تازگی متنی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد که در آن درباره تفاوت های «مطالبه» و «طلب کاری» توضیح داده شده است.

به گزارش سینماسینما، بحرانی متن زیر را منتشر کرد:

این مطلب را از دوستم آرش شهیدی خواندم و من را به فکر واداشت.احتمالا با او موافقم:

به نظرم یکی از چیزهایی که بعد از انتخابات به شدت باید به آن توجه کرد، تفاوتِ بینِ «مطالبه» و «طلب‌کاری» ست. مطالبه از بابِ «مفاعله»، و معنایش انجامِ کاری مشترک توسطِ فاعل و مفعول است. مطالبه خواستنی فعالانه است. خواستن، از مسیرِ حضورِ فعال در صحنه، و نقد، در عینِ حمایت. طلب‌کاری اما به کلی از جنسِ دیگری‌ست. طلب‌کاری، خواستنِ منفعلانه است. خواستن، بی که هیچ مسئولیتی توسطِ خواهنده پذیرفته شود.
این عبارت که «ما سهمِ خود را انجام دادیم، دیگر نوبتِ شماست»، برایِ من بویِ طلب‌کاری می‌دهد نه مطالبه. این که تصور کنیم تمامِ ماجرا همان رأیی‌ست که داده‌ایم (یا حتا نداده‌ایم) و قرار است از این به بعد تا چهار سالِ دیگر همه باز به خلوتگاهِ زندگی‌هایِ شخصی‌مان بخزیم و تنها طلبکارِ دولت باشیم، به کلی تصورِ نادرستی‌ست. برایِ اصلاحِ چیزهایی در این کشور که آزارمان می‌دهد، راهی به جز پذیرشِ مسئولیت و حضور در صحنه وجود ندارد. بترسیم از رفتارِ طلبکارانه‌ای که نهایتش تنها یأس است. اگر بنای‌مان بر انتظار داشتن و خواستن از دولت است، طلبکاری را کنار بگذاریم، مطالبه را بیاموزیم، و تمرین کنیم.
،،،،،
نظر شما چیست رفقا؟
،،،،
عکس ،همین جوری است و هدف خاصی ندارد.کچلی است که بیخودی می خندد
پی نوشت :دوباره تاکید می کنم که متن نوشته ی دوست عزیزم آرش شهیدی است و من فقط مجددا به اشتراک گذاشتمش.من هم مثل شما همچنان بهش فکر می کنم.ممنونم که در کامنتها اینقدر دقیق و مهربانانه نظرات مخالف و موافقتون رو نوشتید.حال آدم خوب می شه از رفقایی مثل شما

محمد بحرانی

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 55586 و در روز دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۵:۱۳
2024 copyright.