امیرحسین علمالهدی خاطره جالبی از برخورد سعید مرتضوی دادستان سابق تهران نسبت به بازداشت تعدادی از سینماگران را مطرح کرده است.
به گزارش سینماسینما، امیرحسین علم الهدی درباره سعیدمرتضوی در شرق نوشت:
با عذرخواهی دادستان وقت تهران (سال ۱۳۸۳) یاد اتفاقات بازداشت هیأتمدیره وقت خانه سینما افتادم که در آن سال به دستور مستقیم ایشان اعضای هیأتمدیره خانه سینما در اداره منکرات پلیس، واقع در خیابان وزرا یک شب را گذراندند و دو روز بعد از برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران به خاطر حضور خانمهای بدحجاب و برگزاری مجلس لهو و لعب! این هیأتمدیره بازداشت شد.
بگذریم که چه گذشت در آن ساعات و دلیل این نحوه رفتار با هنرمندان سینما در آن سال چه بوده است، اما رفتار زیرمجموعه دادستان وقت تهران با هنرمندان بهخاطر برگزاری یک جشن سینمایی باعث شد به لایههای پنهان شخصیتی پی ببریم که در آینده خود با انواع و اقسام اتهامات ریزودرشت مواجه شده است و نهایتا مجبور شد که بهخاطر جانباختن سه جوان در زمان تصدی مسئولیتش عذرخواهی کند و ایکاش ایشان حداقل بهخاطر ترور شخصیت و تحقیر سینماگران در سال ۸۳ و اتفاقات رقمزده برای صدها فعال مطبوعاتی در طول تصدی قضائی میپذیرفت عذرخواهی کند اگر در آن سالها رفتارهای تند ایشان کنترل میشد دیگر نیازی نبود شاهد جانباختن عزیزانی باشیم که بر اثر تندرویها و تکرویهای فردی که خود را بدون نظارت در جای «مصلحی» میدانست و بدون رعایت حقوق اولیه افراد جامعه براساس برداشتهای شخصی و تندرویهای سیاسی به جان و آبروی افراد شریف و در نهایت هم به خود و آبروی سیستم قضائی (که حافظ امنیت و جان و ناموس مردمان است) چوب حراج زد!
مرتضوی محصول سیستمی است که به اسم «تعهد» هرگونه نظارت و کنترل را نفی میکند و بررسی و واکاوی اوج تا فرود « مرتضوی» نشاندهنده این است که هر سیستمی بدون نظارت رو به فساد میرود.
منبع: شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آوا» به دو جشنواره اروپایی و آمریکایی راه یافت
- «دستانداز» کمال تبریزی در صف اکران
- رضا کیانیان به تلویزیون میرود
- تقابلی از عکس و روایت در قاب
- دخترک سیدی فروش/ کوتاه درباره فیلم «دلم میخواد»
- نشست رسانهای جشنواره هنر زنده است برگزار شد/ جایی برای دیده شدن آنها که دیده نشدهاند
- کیانیان خطاب به عیسی کلانتری: چرا ما باید بین مرگِ با بی برقی و مرگِ با دود مازوت، یکی را انتخاب کنیم؟
- اختصاصی سینماسینما/ واکنش کیانیان به ماجرای مازوت
- رضا کیانیان و علی مصفا با «آهو» به جشنواره فیلم فجر میروند
- پایان فیلمبرداری فیلم «آهو»
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از «آژانس شیشهای»
- یادداشتهای ۱۱ سینماگر و منتقد درباره مسعود مهرابی (بخش دوم)/ او تا آخرین لحظه کارِ مفید کرد
- واکنش رضا کیانیان به درخواست کیهان برای ممنوع الکاری سینماگران
- گزارش رونمایی از تندیس علی نصیریان در موزه سینما/ نسل تکرارنشدنی در بازیگری + ویدئو
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش دوم
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- زمان پخش خندوانه مشخص شد/ دورهمی برنامه سال تحویل ۱۴۰۰
- «سرزمین آوارگان» بهترین فیلم سال شد
- غافلگیرکننده و فراتر از انتظار
- تحلیل روانشناسی فیلم ها در ایام نوروز /از حکایت دریا تا روزهای نارنجی و بنفشه آفریقایی
- برای حفظ نوشتار فارسی باید بجنگیم
- شیرین بینا به سریال مناسبتی ماه رمضان پیوست
- دیوید بکام برای شبکه دیزنی پلاس برنامه ورزشی میسازد
- حبیب اسماعیلی: کار هنری نیازمند تحقیق و پژوهش است
- برشهای کوتاه/ نقشآفرینی ژان کلود کریر در «کپی برابر اصل»
- «آن شب» از نگاه دوربین / گزارش تصویری
- افتتاح مراسم روز جهانی زنان در اسپانیا با «شیار۱۴۳»
- اعلام ترکیب نهایی فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۰ به فردا موکول شد
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش دهم
- نتفلیکس «چشم آبی روشن» را خرید
- صدابردار فیلم «سرزمین آوارهها» خودکشی کرد
- چرا هنرمندان در اولویت دریافت واکسن نباشند؟
- پلاک ۱۴۰۰ با المان های نوروزی در رادیو
- معرفی برندگان جوایز گویا/ اسکار اسپانیا به «دختران» رسید
- رونمایی از تصویر امین حیایی در «برف آخر» + عکس
- مجموعه داستان «تهران، قلهک، کوچه آفتاب» منتشر شد
- نظامنامه اکران ۱۴۰۰ فردا نهایی میشود/ آغاز اکران نوروزی از ۲۰ اسفند
- سکانس طلایی/ شاهدی برای تعقیب
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش نهم
- سواد رسانهای و جامعه ایرانی
- ایناریتو «برزخ» را با داریوش خنجی کلید زد
- سری جدید سریال «دودکش» کلید خورد
- «تابوی لیرو» آماده نمایش شد/ نفرین شکار
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش هشتم
- در رادیو با هم حرف بزنیم
- برشهای کوتاه/ تصاویری از پشت صحنه فیلمهای کریستوفر نولان