حذف شماری از فیلمسازان شاخص از بخش مسابقه فجر ٣۵ اتفاقی نیست که بتوان بهراحتی از کنارش گذشت. کاناپه (کیانوش عیاری)، لِرد (محمد رسولاف)، مَلی و راههای نرفتهاش (تهمینه میلانی)، هجوم (شهرام مکری)، بیحساب (مصطفی احمدی)، فصل نرگس (نگار آذربایجانی) از جشنواره حذف شدهاند و اکثرا هم تنها دلیلش را ممیزیهای سختگیرانهای میدانند که جشنواره امسال بر فیلمها روا داشته است.
به گزارش سینماسینما، انتخابهای صورتگرفته، نشان میدهد مسئولان فجر درصدد بودهاند مخالفان را راضی نگه دارند و تا حد امکان از اختلافها و حواشیای که معمولا برسر جشنواره فیلم فجر سایه میاندازد، جلوگیری کنند. قطعا مسئولان جشنواره استدلال خود را برای این انتخابها دارند، ولی طبعا نمیتوان بهراحتی از حضورنیافتن کیانوش عیاری در این دوره از جشنواره گذشت؛ کارگردانی که به گواه فیلمهای درخشانی که از او دیدهایم، حضورش در این دوره از جشنواره را پس از شش سال دوری از سینما باید به فال نیک میگرفتیم، حال باید نامش را به همراه فیلمسازان برجسته دیگر در فهرست کارگردانانی که فیلمهایشان جایی در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر ندارند ببینیم! پرویز پرستویی در واکنش به تصمیم هیئت انتخاب جشنواره فجر، یادداشتی اختصاصا در اختیار «شرق» قرار داده است که در ادامه میخوانید:
بعد از یک سال تلاش شبانهروزی که روح، جسم و جان سینماگران را فرسوده بود، یک جشنواره، حالِ خوش و دَم دوبارهای بود به این همه نفس بریده از فشارهای روزگار و احوال همیشه نادیدهگرفتهشده هنرمندان. هر سال با آمدن برنامهای جدید این تنگنا برایشان تنگتر میشود و امسال که دیگر نور علی نور بود. از زمان اعلام نتایج از سوی دبیر جشنواره، همه صفحات مجازی و… از فهرست درخور توجه نادیدهگرفتهشدگان سخن میگفتند! واقعا آیا کیانوش عیاری، احمدرضا معتمدی، تهمینه میلانی، مهدی صباغزاده، شهرام مکری، مصطفی احمدی، رسولاف، هاتف علیمردانی و… فیلمسازی بلد نیستند که بتوانند نظر بعضی از اعضای غیرمتخصص سینمایی را در هیئت انتخاب جلب کنند؟!
چرا باید ترکیب هیئت انتخاب یک جشنواره تخصصی بیشتر از اعضای دولتی و نظارتی باشد تا متخصصان صاحبنظر؟! مگر جز سیدضیاء هاشمی، جمال امید و نرگس آبیار میشود بر تخصص، نظر و رأی غالب هیئت انتخاب اعتماد و تکیه کرد؟! هیئت انتخاب بهجز موارد نامبردهشده در بالا، مسئولان گزینش دهه ۶٠ را یادمان میآورند. ببینید کار به کجا کشیده که کیهان از هیئت انتخاب تقدیر میکند!! عجبا واقعا به کجا میرویم چنین شتابان؟! یادش بخیر چه جشنوارههایی بود، چه تبوتابی، چه شور و هیجانی بین سینماگران وجود داشت. اصلا برای برپایی یک جشنواره دورهمی چه لزومی دارد؟! فیلم «خانه کاغذی» یک سینمای قصهگوست؛ همان سینمایی که در تبوتاب تقلید و کپی از فیلمهای فرنگی کمرنگ شده است؛ اما هنوز مردم آن را دوست میدارند، فیلمی درباره مفاسد اقتصادی که امروزه در کشورمان موضوعی بسیار عادی شده است. من نه برای خودم که آردم را ریخته و الکم را آویختهام، بلکه متأسفم برای دستاندرکاران فیلم خانه کاغذی، از جوانانی مانند تینا پاکروان (تهیهکننده)، ایمان امیدواری (طراح گریم)، ستاره اسکندری (بازیگر)، منصوره یزدانجو (طراح صحنه و لباس) و دیگر عزیزانی که با تمام انگیزه و جانشان پای یک اثر شریف ایستادند تا پیشکسوتانی مانند نظام کیایی و مهدی صباغزاده که هنوز خانه خلوتش جزء فیلمهای بهیادماندنی تاریخ سینماست و علیرضا زریندست که هنوز پر از انرژی و انگیزه است و… . این همه زحمت و ایستادن پای یک اثر که حرفهای بسیاری برای گفتن دارد و البته تنها خوبیاش این است که کسانی که باید گوش شنیدن داشته باشند – مردم- دارند و در گذر تاریخ بهترین قاضیان بودهاند. در آخر برای همه عزیزان حاضر در جشنواره آرزوی موفقیت میکنم و عید سینمای ایران را به آنها تبریک میگویم و به همه غایبان سفره هفتسین سینما خدا قوت میگویم و شک ندارم جوابشان را از مردم خواهند گرفت.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- یادداشت کیانوش عیاری درباره «جنگل پرتقال»؛ با ۶۰ هزار تومان، میلیونی لذت ببرید
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود