در پی حاشیه نمایش «دختران بابا آنتوان»؛ اداره کل هنرهای نمایشی: انتشار اقلام تبلیغاتی نیازمند کسب مجوز جداگانه است

اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی حاشیه ایجاد شده درباره انتشار تیزر تبلیغاتی نمایش «دختران بابا آنتوان» و بیانیه‌ سازمان بهشت‌زهرا(س)، تأکید کرد: انتشار اقلام تبلیغاتی نیازمند کسب مجوز جداگانه است و با توجه به اطلاع تمامی گروه‌ها از این مهم، موضوع به نحو شایسته پیگیری خواهد شد.

به گزارش سینماسینما، نمایش «دختران بابا آنتوان» به نویسندگی سعید محسنی و کارگردانی مریم ‌صادقی که مقرر شده اجرها خود را در عمارت نوفل‌لوشاتو آغاز کند؛ پیش‌ از کسب مجوزهای لازم دست به انتشار تیزر تبلیغاتی این اثر نمایشی و انتشار آن در فضای مجازی کرده است.

در پی انتشار تیزر این نمایش که اتفاقات و رخدادها روایی این فیلم تبلیغاتی در بهشت‌زهرا(س) می‌گذرد؛ سازمان بهشت‌زهرا بیانیه‌ای را منتشر کرد.

در بخشی از بیانیه سازمان بهشت‌زهرا(س) آمده است: در روزهای اخیر انتشار ویدئویی کوتاه از تبلیغ یک نمایش، که در بهشت حضرت زهرا(س) و به شکلی نامتعارف فیلمبرداری شده بود، موجب آزرده شدن اذهان عمومی و مردم مومن و شهیدپرور شد.

در بخش دیگی از این بیانه تاکید شده است: بلافاصله پس از انتشار این ویدئو و با پیگیری‌های سازمان بهشت حضرت زهرا(س) مشخص شد که عوامل این نمایش، مجوزهای رسمی برای فیلمبرداری در این مکان مقدس را اخذ نکرده بودهند (فیلمبرداری در سازمان بهشت حضرت زهرا(س) تنها با مجوز رسمی مرکز ارتباطات شهرداری میسر است)؛ همچنین زمان فیلمبرداری مربوط به ساعاتی بود که هنوز تشییع پیکرهای مومنین در این سازمان آغاز نشده بود.

سازمان بهشت زهرا(س) در بخش دیگر این بیانه خاطرنشان کرده است: یادآوری این نکته نیز حائز اهمیت است که از ابتدای استقرار مدیریت جدید در سازمان بهشت حضرت زهرا(س) با پوشاندن قبورِ خالی، پیشامدها و برخی حواشی حاصل از آن بین رفته، اما در فاصله چند روزه میان ساخت تا پوشاندن روی قبور، این تیم از این فرصت استفاده کرده و نسبت به تهیه ویدئو اقدام کردند.

در قسمت دیگر این بیانیه می‌خوانیم: سازمان بهشت حضرت زهرا(س) پس از تماس‌های مکرر با تیم تولید این نمایش، خواستار توضیحات آن‌ها درباره این اقدام، فیلمبرداری غیرقانونی در بهشت حضرت زهرا(س) و عذرخواهی آنها از مردم و بالاخص خانواده محترم شهدا شد، اما با گذشت دو روز از اقدام نسنجیده این گروه و تعلل در پاسخگویی به اذهان عمومی و خانواده محترم شهدا به این وسیله ضمن محکوم کردن این اقدام، اعتراض شدید خود را اعلام می‌دارد. سازمان بهشت حضرت زهرا(س)، ضمن محکوم کردن این تیزر مذکور، عنوان می‌دارد عوامل دست اندرکار نمایش دختران بابا آنتون می‌بایست نسبت به احساسات جریحه‌دارشده مردم پاسخگو باشند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز لازم است با دستورات خود این اقدام ضدفرهنگی و هنجارشکنانه را از کارنامه حرفه‌ای خود بزدایند.

در بخش پایانی بیانیه تصریح شده است: در پایان با توجه به اقدام غیر قانونی ضبط این ویدئو و ناهنجاری‌های بصری و محتوایی آن، این سازمان پیگیری حقوقی و قانونی موضوع را از سوی مراجع ذی‌صلاح، در دستور کار خود قرار داده است.

هم‌زمان با انتشار این بیانیه و تأکید سازمان مذکور مبنی‌بر حق خود برای پیگیری تخلفات صورت‌گرفته در تهیه این تیزر و خطاب قرار دادن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهاد متولی مدیریت تئاتر کشور و در مقام پاسخگویی، روابط عمومی این اداره کل به عنوان تنها نهاد رسمی صدور مجوز اجرای آثار نمایشی بیانیه‌ای را با این مضمون منتشر کرد.

در بیانه روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: صدور مجوز اقلام تبلیغی هر اثر نمایشی؛ دقیقا بعد از اتمام صدور پروانه نمایش آغاز می شود. به عبارت روشن‌تر، بعد از صدور پروانه نمایش در کارتابل متقاضی -اعم از تماشاخانه یا سالن-  اقلام تبلیغی اثر توسط گروه بارگذاری می‌شود و ادامه فرایند کار از طریق درگاه صدور مجوز و با مسئولیت دفتر امور تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌گیرد. بعد از بررسی‌های لازم، نتیجه کار در خصوص اقلام تبلیغاتی هر نمایشی؛ اعم از تایید یا عدم تایید به متقاضی اعلام می‌شود.

در ادامه تاکید شده است: به این اعتبار؛ بخش صدور مجوز تبلیغات اثر، مرحله‌ای مستقل و مجزا از شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش  است. این فرایند در سامانه و یا به صورت مراجعه حضوری به شورا به طور کامل به اطلاع متقاضیان دریافت پروانه نمایش رسانده می‌شود.

این بیانه تصریح می‌کند: نظر به فرایند ترسیم شده فوق، متاسفانه عوامل نمایش «دختران بابا آنتوان» روال قانونی صدور مجوز تبلیغ تیزر نمایش را از دفتر امور تبلیغی، طی نکرده و مجوز لازم را دریافت نکرده‌اند. لذا هر گونه اقدام به بارگذاری یا انتشار بدون مجوز هر گونه اقلام تبلیغی به هر نحوی در بسترهای مختلف اطلاع‌رسانی تخلف محسوب شده و مسئولیت حقوقی این اقدام و تبعات آن، متوجه عوامل نمایش و مرتکبان آن است.

 این بیانه یادآور شده است: اداره کل هنرهای نمایشی هر گونه اقدام خلاف روال و عرف قانونی را مجاز ندانسته و موضوع را به نحو شایسته پیگیری خواهد کرد.

منبع: ایرنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 176678 و در روز شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۷:۱۰
2024 copyright.