دعوت به مراسم اسیدپاشی و آدامسخوانی؛ رونمایی و نمایشنامه‌خوانی دو اثر محمد رحمانیان برگزار می‌شود

جلسه رونمایی و نمایشنامه‌خوانی دو نمایشنامه محمد رحمانیان با همراهی مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی، اندیشه فولادوند و فرزین محدث برگزار می‌شود.

به گزارش سینماسینما، جلسه رونمایی و نمایشنامه‌خوانی دو نمایش همراه «دعوت به مراسم اسید پاشی» و «آدامسخوانی» شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ راس ساعت ۲۰:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد برپا می‌شود.

رحمانیان که در یک دهه گذشته مدتی ساکن کانادا بوده است، درباره دو متن نمایشی خود توضیح می‌دهد: «دعوت به مراسم اسید پاشی» سال ۱۳۹۱ در ونکوور کانادا برای یک مونولوگ نوشته شد. اما تنها یک بار در تهران، در باغ موزه‌ی زندان قصر و در روزهای پایانی اسفند ۹۲ روخوانی شد و این دومین بار است که به مناسبت انتشار نمایشنامه، روخوانی می‌شود.

او یادآوری می‌کند: نمایشنامه‌ی «آدامسخوانی» نیز در زمستان ۱۳۹۴ برای اجرا درگالری آریانا نوشته شد و البته تابستان سال بعد نیز در تماشاخانه‌ی ایرانشهر روی صحنه رفت. این بار نیز، به بهانه‌ی انتشار نمایشنامه، قطعاتی از آن، توسط مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی، اندیشه فولادوند و فرزین محدث بازخوانی می‌شود.

رحمانیان خاطرنشان می‌کند: «آدامسخوانی» اساساً به نیت یک اجرانگاری یا «پرفورمنس» نوشته، تمرین و اجرا شد. تلفیقی ساده از نقاشی‌های فرح سلطانی، متنی اپیزودیک و ترانه‌های ایرانی و خارجی. برای همین نخستین بار در یک نگارخانه اجرا شد و بار دوم با تغییراتی در یک تماشاخانه.

او نمایشنامه « دعوت به مراسم اسیدپاشی» را بسیار مدیون دو اثر می‌داند؛ « در مضار توتون » آنتون چخوف و « گزارش به آکادمی» فرانتس کافکا و ادامه می‌دهد: اولی یک نمایشنامه است و دومی یک داستان کوتاه. آثاری که از فرط تازگی و بدعت، زمان را پشت سرگذاشته‌اند و همواره درس‌هایی برای آموختن دارند.

دو نمایشنامه‌ی «دعوت به مراسم اسیدپاشی» و «آدامسخوانی» از سوی انتشارات «خانه‌ی کاغذی» و زیر نظر الناز اسماعیلی منتشر شده است. در توضیح پشت جلد این کتاب آمده است: دو نمایشنامه‌ی این کتاب، با همه‌ی تفاوت‌هایشان در یک چیز مشترک هستند؛ و آن عبور از اشکال رایج درام‌نویسی برای رسیدن به شگردهای نمایشی غیر متداول است.

ساخت و تنظیم موسیقی این نمایشنامه‌خوانی را سردار سرمست برعهده دارد و این جلسه ساعت ۲۰ و سی دقیقه روز شنبه ۲۰ فروردین در تئاتر شهرزاد برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 172729 و در روز یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۹:۳۳
2024 copyright.