کانون نمایشنامهنویسان و مترجمان تئاتر ایران، دَهمین دورهی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران را با هدف شناسایی، معرفی و تقدیر از نمایشنامهنویسان و مترجمان برتر ادبیات نمایشی در دیماه ۱۴۰۱ برگزار میکند.
به گزارش سینماسینما، در این دوره بِهترین اثر ادبیات نمایشی ایران و نمایشنامههای ترجمهشده به زبان فارسی که در قالب کتاب از فروردینماه سال ۱۴۰۰ تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۱ منتشر شده باشد، در بخشهای زیر انتخاب و معرفی خواهد شد:
۱- نمایشنامههای تألیفی چاپشده.
الف) نمایشنامههای غیر اقتباسی.
ب) نمایشنامههای اقتباسی.*
۲- نمایشنامههای ترجمهشدهی چاپشده.
۳- ناشر برگزیدهی ادبیات نمایشی.
*یادآوری۱: منظور از نمایشنامههای اقتباسی، نمایشنامههایی است که بر اساس متون داستانی، سینمایی، نمایشی، تاریخی، روایت، خاطره، زندگینامه، نامه، اشعار و هر متن دیگری نوشته میشود.
شرایط و مقررات:
۱- نمایشنامهها باید به زبان فارسی نوشته و منتشرشده باشد.
۲- از نظر موضوعی محدودیتی در دَهمین دورهی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران وجود ندارد اما همچون دورههای گذشته، آثار حوزهی ادبیات نمایشی کودک و نوجوان مورد ارزیابی قرار نمیگیرد.
۳- در این دوره نمایشنامههایی مورد ارزیابی قرار میگیرند که میبایستی چاپ اول آنها مربوط به سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ باشد.
یادآوری ۲: ملاک چاپ آثار، سال انتشار و نوبت نخست چاپ، مندرج در شناسنامهی کتاب است.
۴- به برگزیدگان هر یک از بخشهای هشتمین دورهی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران در آیین پایانی این دوره، تندیس، لوح تقدیر و جوایز نقدی اهدا خواهد شد.
۵- نمایشنامهنویسان، مترجمان نمایشنامه و ناشران میبایستی چهار نسخه از هر عنوان نمایشنامهی منتشرشدهی خود را به دبیرخانهی دَهمین دورهی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران ارسال کنند.
یادآوری ۳: همهی نمایشنامههای منتشرشده به صورت کتاب، بر اساس اطلاعات آمار مؤسسهی خانهی کتاب و ادبیات ایران، وارد این ارزیابی فرهنگی هنری خواهند شد.
گاهشمار دَهمین دورهی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران:
۱- انتشار فراخوان: ۱۲ اردیبهشتماه ۱۴۰۲
۲- پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه: ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲
۳- آغاز داوری آثار: ۴شهریورماه ۱۴۰۲
۴- اعلام اسامی نامزدها: ۱دیماه ۱۴۰۲
۵- آیین پایانی: ۵ دیماه ۱۴۰۲
نشانی دبیرخانه: تهران، خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر (جنوبی)، نبش خیابان استاد خسرو شکیبایی، ساختمان آفتاب، طبقهی اول، خانهی تئاتر، دبیرخانهی دَهمین دورهی انتخاب آثار ادبیات نمایشی ایران.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار دو نمایشنامه از علیرضا نراقی
- چهلمین کتاب ایوب آقاخانی منتشر شد
- انتشار نمایشنامه آیلتس ۶.۵ به دو زبان فارسی و انگلیسی
- آیین اختتامیه «چهار راه» نیمه اسفند برگزار میشود
- ترجمه نمایشنامه و فیلمنامه و دیدگاههای رایج
- نامزدهای مسابقه نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر فجر اعلام شد
- «نمای نزدیک»/ نقش عنصر کشمکش در شخصیتپردازی
- تدارک اشکان خطیبی برای «نفرین قحطیزدهگان»
- «وقتی کبوترها ناپدید شدند» بازیگرانش را شناخت
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است