نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک، با حضور هفت گروه خارجی و با بزرگداشت هما جدیکار و حسن دادشکر به عنوان دو چهره تاثیرگذار نمایش عروسکی هشتم تا نوزدهم تیر ماه برگزار میشود.
به گزارش سینماسینما، نشست خبری نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک صبح امروز، شنبه ۲۰ خرداد ماه با حضور هادی حجازیفر دبیر این دوره از جشنواره و با رونمایی از پوستر آن برگزار شد.
در این نشست که در سالن کنفرانس دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، پوستر این دوره از جشنواره با حضور حسن دادشکر و هما جدیکار رونمایی شد و کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی هم که در بخشی از این نشست حضور داشت، تاکید کرد که بعد از برگزاری جشنواره، صندوق حمایت از نمایش عروسکی راهاندازی میشود و نمایشهای شرکتکننده در جشنواره در سالنهای حرفهای تئاتر اجرای عمومی خواهند داشت.
از آنجاکه زمان برگزاری جشنواره به دلیل اتفاقات اجتماعی سال گذشته از مهر ماه ۱۴۰۱ به تیر ۱۴۰۲ تغییر کرده است، در آغاز نشست، حجازیفر گفت: سال گذشته برای برگزاری جشنواره، تدارک ویژهای دیده بودیم ولی در آن مقطع زمانی احساس کردیم نتایجی که میخواهیم حاصل نشود و در نهایت قرار است جشنواره نوزدهم با حضور ۵۸ گروه داخلی و خارجی در تیر ماه برگزار شود.
به گفته او، در این دوره از جشنواره هفت اثر در بخش بینالملل اجرا میشوند و بر همین اساس قرار است نمایشهایی از ارمنستان، ترکیه، اسپانیا، برزیل و پرو روی صحنه بروند.
حجازیفر با بیان اینکه همیشه در جشنوارهها هزینه بیشتری به گروههای خارجی تعلق میگرفته، تاکید کرد: ما برای گروههای خارجی هیچ کمکهزینهای بالاتر از گروههای داخلی در نظر نگرفتیم چون این موضوع همیشه مورد نقد شخصی من بوده است بویژه که اغلب گروههای خارجی، بخش زیادی از بودجه را به خود اختصاص میدادند و هیچ خروجی کیفی هم نداشتند.
او درباره میزان کمک هزینهها و جوایز جشنواره گفت: برای آثار بخش صحنهای ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان و برای آثار بخش فضای باز ۲۵ میلیون تومان کمک هزینه پرداخت میشود. البته که این مبالغ شوخی است ولی در این حد توانمان بود. بودجه امسال نسبت به دورههای گذشته رشد داشت ولی در تلاش هستیم از طریق جذب اسپانسر حمایتهای بیشتری از گروهها داشته باشیم.
حجازیفر همچنین از شیوه متفاوت داوری آثار در این دوره از جشنواره خبر و توضیح داد: در این دوره از جشنواره، کارگردانهای شرکتکننده، داوری آثار را انجام میدهند و سعیمان بر این است که رأیها منصفانه داده شود. یک آزمون و خطاست ولی دستکم این مزیت را دارد که کارگردانهای حاضر در جشنواره کار هم را میبینند. البته در کنار آنان، هیأتی فنی نیز خواهیم داشت که نظر فنی خود را ارائه میدهند.
این کارگردان رویکرد این دوره از جشنواره را بسترسازی برای اشتغال بچههای عروسکی دانست و افزود: در دنیا این رشته درآمدزا است ولی در ایران این گونه نیست. به همین خاطر به سراغ شرکتها و اسپانسرهای خصوصی رفتیم تا جشنواره در این زمینه نیز خروجی داشته باشد.
حجازیفر درباره رقابتی بودن جشنواره نوزدهم تئاتر عروسکی تهران مبارک که رویکرد متفاوتی نسبت به دورههای پیشن این جشنواره است، توضیح داد: همیشه درباره بخش رقابتی انتقاد وجود داشت ولی از آنجاکه تئاتر عروسکی، در طول سال تولیداتی نداشته که بخواهند در جشنواره حضور پیدا کنند، اصرار داشتم بخش رقابتی به جشنواره بازگردد تا حمایت مضاعفی از گروههای تئاتر عروسکی صورت بگیرد.
او هدف اصلی جشنواره را اجرای عمومی آثار شرکتکننده خواند و همان طور که پیشتر هم خبر داده بود، بار دیگر تاکید کرد که قرار است آثار برگزیده این دوره از جشنواره، در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرای عمومی داشته باشند.
در ادامه این نشست، حسن دادشکر و هما جدیکار به عنوان دو چهره باسابقه نمایش عروسکی، نکاتی را درباره وضعیت این شاخه هنری بیان کردند.
دادشکر سخنان خود را با یاد اردشیر کشاورزی، جواد ذوالفقاری، بیژن نعمتی شریف و کامبیز صمیمی مفخم، به عنوان چهرههای فقید نمایش عروسکی آغاز کرد.
دادشکر با بیان اینکه ۲۰ سال از تئاتر عروسکی دور بوده است، ابراز خرسندی کرد که با وجود این دوری، خالصانه کار کرده و نسلهایی را پرورش داده که منشاء تأثیرگذاری هستند.
او آرزو کرد تئاتر عروسکی بار دیگر در سالنهای تئاتر روی صحنه برود و فقط به عنوان کاری برای کودک به آن نگاه نشود.
دادشکر همچنین ابراز امیدواری کرد که مدیران و مسئولان حمایت کنند تا تئاتر عروسکی در سالنهای تئاتر اجرا شوند و چراغ این هنر روشن باشد.
او همچنین انتقاد کرد که در ۱۸ سال گذشته، خروجی جشنواره نمایش عروسکی، در سالنهای تئاتر روی صحنه نرفته است.
سپس هما جدیکار، هنرمند با سابقه تئاتر و رییس انجمن صنفی نمایشگران عروسکی، با ابراز خوشنودی از حضور هادی حجازیفر به عنوان دبیر دوره نوزدهم جشنواره نمایش عروسکی و با تاکید بر لزوم حمایت از تئاتر عروسکی گفت: تئاتر عروسکی سرمایهگذاری بر انسانسازی و پرورش نسلهای جدید است. اگر نمایش عروسکی فعال بود تا بچهها حرف خود را از این طریق بزنند، امروز به اینجا نمیرسیدیم. امیدوارم فضای صلحطلبانه تئاتر عروسکی بر جامعه حاکم شود.
همچنین به گفته میرآرش مصطفایی، دبیر اجرایی جشنواره، در این دوره از این رویداد فرهنگی، مجموعا ۵۸ نمایش در جشنواره حضور دارند که از این میان، ۱۸ اثر از شهرهای دیگر در جشنواره روی صحنه میروند و از حداکثر کمک هزینهها بهرهمند شدهاند.
او همچنین توضیح داد که مجموعه تئاتر شهر و سالنهای مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری، میزبانهای جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی هستند.
در بخشی از این نشست، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایش حضور پیدا کرد و گفت: قطعا برنامهریزی خواهیم کرد تا آثار جشنواره در سالنهای حرفهای تئاتر اجرا شوند. ضمن اینکه بعد از جشنواره، صندوق حمایت از تئاتر عروسکی راهاندازی میشود و سالنی اختصاصی برای تئاتر عروسکی در نظر گرفته خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- دبیران سه جشنواره بینالمللی تئاتر معرفی شدند
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- وقتی نقش مدیون بازیگر میشود/ نگاهی به بازی علیرضا کمالی در «پوست شیر»
- شلوغ کردن معرکه!/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به بهار ۱۴۰۲ موکول شد
- به نام پدر/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- با حکم هادی حجازیفر؛ هیات انتخاب بخش کودک و نوجوان جشنواره نمایش عروسکی معرفی شد
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- در جشن سالانه نمایشگران عروسکی عنوان شد؛ روایت حجازیفر از چالشهای «مبارک»/ مرضیه برومند: دنبال بودجه بدوید
- حواشی مهدی/ چرا «موقعیت مهدی» درباره موقعیت مهدی باکری نیست؟
- گزارش اکران مردمی فیلم «موقعیت مهدی» در شیراز/ حجازیفر: پیام رهبری در تمجید از فیلم ما را نجات داد
پربازدیدترین ها
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
- شیون فومنی به روایت کاوه بهرامی مقدم/ «دره پروانهها»؛ شاعرانگی یک زندگی
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
آخرین ها
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- با این فیلمها به دل تاریخ میروید؛ بررسی نمونههای موفق سینمای جهان در پرداختن به میراثفرهنگی
- با ۳ جایزه برای سینماگران ایرانی؛ برندگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- با اعلام کمپانی سونی؛ «مرد عنکبوتی» ۲۴ جولای ۲۰۲۶ دوباره به سینماها میآید
- پیمان خازنی با «لیلای بی مجنون» به پردیس تئاتر شهرزاد میآید
- یک جایزه بینالمللی برای سینمای ایران/ مستانه مهاجر؛ بهترین تدوینگر جشنواره بغاز
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- تمدید اجرای «دردنوشان»
- با رضایت طرفین/ محاکمه جدید پولانسکی در آمریکا حل و فصل شد
- واکنش پژمان بازغی به گلایه اکبر عبدی از حقوق بازنشستگی
- شیون فومنی به روایت کاوه بهرامی مقدم/ «دره پروانهها»؛ شاعرانگی یک زندگی
- سوینا منتشر میکند؛ قسمت پانزدهم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- لیام نیسون زمان بازنشستگی از فیلم اکشن را اعلام کرد/ ۷۲ ساله هستم
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- معرفی بازیگران نمایشی به تهیهکنندگی سعید روستایی
- تشریح جزییات پوستر جشنواره «دیدار»
- افزایش تعداد اپراتورهای میزبان بستههای رومینگ دور دنیای همراه اول
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- فیلم ایناریتو با بازی تام کروز در بریتانیا ساخته میشود
- «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»؛ گفتوشنود با شبحی از گذشته که خیال رفتن ندارد
- پرویز ربیعی و فیلم سینمایی «شبکه» در بیست و پنجمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- در آستانه برگزاری آیین اختتامیه؛ نامزدهای جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- فراخوان عمومی تامینکنندگان تجهیزات تولید داخل
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- دبیر پنجمین جشنواره فیلم کوتاه موج انتخاب شد
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟