محمدرضا پورحکیمی، کارگردان جوانی که این روزها نمایش «خانه خراب» را روی صحنه برده است، از پرداختن به دوره قاجار و تاثیر خیز جدید کرونا بر روی تعداد مخاطبانش می گوید.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان جوان توضیحاتی درباره این اثر نمایشی و تاثیر خیز جدید کرونا بر استقبال تماشاگران تئاتر ارائه کرده است.
او که برای اجرای نمایش خود دوره قاجاریه را انتخاب کرده، درباره جذابیتهای این دوره تاریخی که مورد استفاده بسیاری از هنرمندان قرار گرفته، میگوید: اصولا به شخصیت محمد علی شاه قاجار علاقهمندم چون شعر میسروده، نقاشی میکرده و اهل ادب و هنر بوده است. از طرف دیگر، درباره این دوره اطلاعات خوبی داریم و شاهان زیادی در این دوره هستند که میتوان درباره آنان کار کرد.
پورحکیمی که نمایش خود را با متنی از رضا دادویی روی صحنه میبرد، درباره چند و چون نگارش این متن توضیح میدهد: طرح اولیهای داشتم که بر اساس نمایشنامه «خسیس» مولیر بود. از سوی دیگر به متون قجری هم بسیار علاقهمندم. بعد از صحبت با آقای رضا دادویی، ایشان با تسلطی که به ادبیات نمایشی دارد، به نحو احسن این متن را نوشت که گرچه با نمایشنامه مولیر بسیار متفاوت بود، اما نتیجه خیلی خوبی داشت.
این دانشآموخته تئاتر که تهیهکنندگی نمایش خود را بر عهده دارد، درباره مهمترین چالشهای پیشروی تهیه کنندگان در تئاتر توضیح میدهد: مشکلات متعددی وجود دارد. این نمایش، دومین تهیهکنندگی من است. قبلا یک فیلم کوتاه ساختهام. ولی در این تجربه متوجه شدم تهیهکنندگی نیازمند روابط بسیار قوی است و رابطهها هستند که کار تهیهکننده را پیش میبرند. از طرف دیگر، متاسفانه اسم تهیهکننده بد دررفته و عموما نسبت به این صنف یا خیلی بدبینی وجود دارد یا خوشبینی مطلق. یعنی حد وسطی قائل نمیشوند.
او ادامه میدهد: چون کارگردانی این نمایش بر عهده خودم بود، بسیار پشیمان شدم که خودم تهیهکنندگی کار را انجام دادم. اگر شخص دیگری این مسئولیت را بر عهده میگرفت، خیلی بیشتر میتوانستم بر کارگردانی تمرکز کنم. وقتی شما تهیهکننده یک کار هستید، بحث تامین سرمایه، فقط بخشی از کار شماست. اما باید برای هر مشکلی خود را آماده کنید چون موانع بسیار زیادی پیشروی شما قرار میگیرد.
با همه اینها او میگوید که همچنان کار تهیهکنندگی را ادامه خواهد داد.
پورحکیمی که اولین نمایش خود را در مقام کارگردان روی صحنه برده، درباره همکاری با گروهی حرفهای توضیح میدهد: یا کاری را انجام نمیدهم یا دوست دارم به بهترین شکلی آن را انجام دهم. از همان اول دوست داشتم همه گروهم حرفهای باشند و خوشبختانه نه تنها حرفهای هستند بلکه بسیار همدل هم هستند و همه از جان و دل برای این کار مایه گذاشتند.
او که در رشته تئاتر درس خوانده میگوید که اجرای نمایش «خانه خراب» برایش اولین پله است و دوست دارد به جز تئاتر در زمینه ساخت فیلم و سریال هم فعالیت خود را ادامه بدهد.
پورحکیمی درباره استقبال تماشاگران از نمایشهای روی صحنه در شرایطی که با خیز دیگری از کرونا روبرو شدهایم، میگوید: خوشبختانه نمایش ما از دید مخاطبان، کار خوبی شده است. استقبال تماشاگران هم خوب بود ولی حالا که دوباره بحث کرونا بالا گرفته، بر استقبال تماشاگران اثرگذار بوده است. به جز کرونا، حال مردم خوب نیست و در این وضعیت کسی به تئاتر فکر نمیکند بلکه همه دنبال پول درآوردن هستند. با اینکه یکسری از نمایشهای روی صحنه واقعا کارهای خوبی هستند اما فروش چندانی ندارند چون همچنان مخاطب است که مخاطب را به سالن تئاتر میکشاند و هنوز هم تبلیغ مردم، بهترین روش برای جذب تماشاگر است.
نمایش «خانه خراب» نوشته رضا دادویی است. امیرکاوه آهنینجان، محمدهادی عطایی، ندا مقصودی، سیروس همتی، ناصر علی پاشا (عاشوری)، سیدرضا علوی، امید رهبر، الهه حسینی و رضا دادویی بازیگرانی هستند که به ترتیب ورود به صحنه در این نمایش نقشآفرینی میکنند.
همچنین بازییاران نمایش: علی شیرپی، پرستو ایزدیپناه، دانیال کریمی، شادی آقایی و بردیا قادریاندهکردی هستند.
در خلاصه داستان نمایش آمده است: اوضاع ایران به هم ریخته است. مردم کوچه و بازار اعتصاب کردهاند. کلنل لیاخوف با قشون روس، مجلس را به توپ بسته است. قزاقها به دنبال کشتن مشروطهچیها هستند. در این میانه حاجی جبار دنبال منافع خویش است و…
این نمایش تا ۱۴ مرداد ماه هر شب راس ساعت ۲۱ و سی دقیقه در سالن ملک روی صحنه میرود.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
آخرین ها
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- دیوید ممت: سینما به دیالوگ نیازی ندارد/ مهم خسته نشدن است
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- افتخار در قبرستان/ در مذمت برشماری مشایعتکنندگان مرحوم معصومی
- ۴ اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودک المپیا
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- سه فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- یک نوع سینمای غیرمتعارف/ نگاهی به ۳ فیلم یک کارگردان
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- جدیدترین آمار فروش فیلمها با ۱۸ میلیون تماشاگر
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- نشست تخصصی همراه اول با شرکتهای دانشبنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G
- چگونه ورود فرزندتان به صنعت بازیسازی را آسان کنید
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- تولید «گلادیاتور ۲» از هفته آینده از سر گرفته میشود