سینماسینما، سام بهشتی – وقتی از معمار نوشتنِ و قلم، نمایشنامه ای روی صحنه می رود، ناخواسته مخاطب ترغیب می شود، که به اندازه دو ساعت از جهانِ پیرامونش جدا شود و به دنیای شخصیت هایی که علیرضا نادری خلق کرده، سفر کند، این که واژه هایی جادویی او، با زبان روان و عامیانه تبدیل به یک نمایشنامه می شود، اتفاقِ غریبی نیست، چون هویت او به عنوان یک صاحب سبک در حوزه نمایشی ما ثابت شده است و نادری جز مفاخر ما در حوزه ادبیات نمایشی است و رنجی که در طول این سال ها کشیده، خود گواه این نکته است، اما نحوه پرداخت و جان بخشیدن به شخصیت های نمایشنامه های او کارِ هر کارگردانی نیست و همانند راه رفتن بر روی لبه پرتگاه است، اگر طراحی میزانسن ها ملال آور و طاقت فرسا شود، مخاطب به دلیل ثقیل بودن، بار دراماتیک و کاشت و برداشت ها در نمایشنامه های علیرضا نادری، در طول اجرا با بحران های جدی مواجه خواهد شد.
کوکوی کبوتران حرم، متن اعتراضی به شرایط امروز جامعه ما است که تاریخ مصرف ندارد و ده سال دیگر هم اجرا شود تازگی و طروات خود را از دست نمی دهد، قصه به شدت زنانه که خالقِ شخصیت های آن یک نمایشنامه نویس مرد است و این بار افسانه ماهیان آن را برای اجرای عمومی اش طراحی کرده است، کارگردان دغدغه مند و خلاق تئاتر که در بستری متفاوت می خواهد متن را که سال ها مجوز نمی گرفته است را اجرا کند، ماهیان در آثار قبلی اش ثابت کرده است که جز کارگردانانی است که به نمایشنامه های ایرانی متعهد است و #هم_هوایی اش جز ماندگار ترین آثار تئاتر معاصراست،زیر_زمین_تا_پشت_بام اش در زمان اجرا، نقدی جدی به مساله روز در آن مقطع داشت، اما در نمایش تازه اش، جدی ترین ایرادی که می توان به آن گرفت، همان نکته ای است که اشاره شد، طراحی با وسواس و سخت که منجر به زجر مخاطب در سالن تئاتر می شود، قصه به شدت زنانه است و پر از لحظه های پر فراز و نشیب که اگر ریتم و ضرباهنگ آن حفظ نشود و در یک خط حرکت نکند، به دلیل اتمسفر حاکم بر سرنوشت شخصیت ها و طولانی شدنِ سبک روایت، مخاطب را آزار می دهد و خسته می کند، در این نمایش در صحنه های مختلف ریتم می افتد و زمان طولانی روایت قصه، برای مخاطب سخت و ملال آور می شود.
مهمترین اتفاق در نمایش کوکوی کبوتران حرم، جدا از طراحی جذاب دکور که در خدمت محتوا است، انتخاب کاراکتر نقشِ ملتهب هما است، نقشی که در نمایشنامه بار دراماتیک قصه از صحنه اول تا پایان بر روی دوش او است و بهناز جعفری به طرز ماهرانه ای با استفاده از تکنیک های شخصی و منحصر به فرد اش، پختگی کامل و دانش کافی اش در حیطه بازیگری در میان هم بازی های توانای خود، نقش را از آن خود می کند و بر روی صحنه نمایش خوش می درخشد، انتخاب درست ماهیان با توجه به مختصات شخصیت و توانایی های جعفری برای ایفای این نقش، مثبت ترین ویژگی این نمایش است.
به جرائت می توان گفت که حضور بهناز جعفری در این نمایش، نقطه عطفی در کارنامه هنری او است، بازیگری که در قاب سینما با تمامی کارگردانان مطرح سینما در آثارشان همکاری کرد و سالها در تئاتر به روی صحنه رفت و بعد از این همه تجربه، برای خلق شخصیت هایی که به او سپرده می شود، بهترین و کارآمد ترین تکنیک ها را به کار می گیرد.
عاطفه رضوی، یکی دیگر از بازیگران این نمایش است که حضورش در صحنه نمایش کوتاه است اما به جد یکی از نقش های کلیدی را ایفا می کند و حضورش به اندازه و منسجم است،مرضیه بدرقه و ناهید مسلمی هم به طرز غریبی حضورشان در این نمایش استثنایی و اعجاب برانگیز است و در میان این همه بازیگر زن شاخص در یک اثر، توجه مخاطب را به خود جلب می کنند.
کوکوی کبوتران حرم، پر از لحظه های ناب و جسورانه است، نمایشی که باید آن را دید، جدا از نقدها و ایراد هایی که مطرح شد، همین که هنوز کارگردانانی همانند ماهیان در این تئاتر وجود دارند که، برای هزارمین به سراغ متن های نخ نما شده، خارجی نمی روند، به نوبه خود اتفاق به شدت شگفت انگیزی است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اجرای دوباره نمایشی با بازی پولاد کیمیایی
- «زرد»؛ گرههای کوری که باز نمیشوند
- «کوکوی کبوتران حرم»؛ نمایشی حس برانگیز و به یادماندنی
- نوشته محسن تنابنده برای معلم اش
- چه گزینه ای برای معرفی به اسکار مناسب است؟/ سینماسینما گزارش میدهد
- اختصاصی/بازیها علیه فرهادی آغاز شد/ چه سرنوشتی در انتظار «فروشنده» است؟
- اگر «سیدِ خدا»، دوگانه سوز و داعشی است، شماها چه هستید؟
- حداقل بگذارید این سال آخر نگوییم؛ یادش به خیر زمانِ احمدی نژاد
- خالقِ «ایستاده در غبار»: از مناسبات اکران سر در نمیآورم/ امیدوارم حاج احمد زنده باشد و برگردد
- نگاهی به مقوله “فرهادی بودن”/یکی مردِ جنگی به از صد هزار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- واکنش عیاری به مقایسه حجاب در فیلم کاناپه با حجاب در سریال شمقدری
- برپایی مردمی جشنواره با اعمال محدودیتها/ جهانپور: مخاطبان با رعایت توصیهها در جشنواره شرکت کنند
- روزی روزگاری تئاتر/ گزارش تصویری از کنسرت-نمایش «سی»
- برگزیدگان جوایز لومیر معرفی شدند/ جایزه بهترین فیلم برای «عشق و عاشقی»
- در آستانه زادروز بهمن فرمانآرا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «یک بوس کوچولو» با صدای علیرضا آرا + تیزر
آخرین ها
- توضیحات تهیهکننده «روزهای ابدی» درباره استفاده از کلاه گیس/ بازیگران ارمنی بودند
- برگزیدگان جوایز لومیر معرفی شدند/ جایزه بهترین فیلم برای «عشق و عاشقی»
- ویدئویی از مصاحبه با بهزاد فراهانی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- سیاوش طهمورث به شبنشینی زمستانی «دست در دست» میرود
- نامزدهای اسکار سینمای اسپانیا معرفی شدند
- روایت منطقی از اخلاق گریزی/ نگاه جامعه شناختی به «دزد دوچرخه» به بهانه پیدایش گونههای نوپدید فاشیسم در دنیا
- در آستانه زادروز بهمن فرمانآرا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «یک بوس کوچولو» با صدای علیرضا آرا + تیزر
- رونمایی از لوگوی «لیپار»
- واکنش عیاری به مقایسه حجاب در فیلم کاناپه با حجاب در سریال شمقدری
- برپایی مردمی جشنواره با اعمال محدودیتها/ جهانپور: مخاطبان با رعایت توصیهها در جشنواره شرکت کنند
- روزی روزگاری تئاتر/ گزارش تصویری از کنسرت-نمایش «سی»
- کاناپه در کمد، روزهای ابدی روی آنتن
- کجا بروم با اسبی که جایی نمی رود؟!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- پوستر فیلم خانه ماهرخ منتشر شد/ ماجرای سوختن یک بازیگر
- گزارش تصویری از فیلم «روزی روزگاری آبادان»
- اکبر عبدی در «نون خ۳» حضور ندارد/ حضور یک کاراکتر کرونایی در سریال
- گزارش فروش گیشههای آمریکا/ لیام نیسن گیشه را از «زن شگفت انگیز» گرفت
- «لاکپشت و حلزون» به جشنواره فیلم فجر نرسید
- روایت تصویری از روز خونین تاریخ آمریکا در «به اضافه مستند»
- «روزی روزگاری آبادان» آماده نمایش در جشنواره فیلم فجر شد
- ولگردی که رستگار میشود/ نگاهی به فیلم «بارانداز»
- نایب رئیس مجلس: رئیس صداوسیما در اسرع وقت اهانت به قوم کرد را مورد رسیدگی قرار دهد
- آقازادهها و حافظه جمعی/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- پوستر «سه روز و سه قتل» رونمایی شد
- سینماسینما/ ژاک برال کارگردان ایرانی-فرانسوی درگذشت
- سکانس طلایی/ ابله
- برشهای کوتاه/ چگونه استانیسلاوسکی حرفه بازیگری را دگرگون کرد
- معرفی برندگان جوایز فیلم مستند «ایدا»/ جایزه بهترین مستند برای فیلمی به تهیهکنندگی اوباما
- سیری در «روح»/ Soul به روایت تصویر
- «سیاه باز» برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده میشود