همه ما جنبههای سادو مازوخسیتی (آزارگری و آزارخواهی) داریم که اگر کنترل شود و در قالب هنر در بیاید، نتیجه درخشانی خواهد داشت مانند آثار ادگار آلن پو ولی اگر کنترل نشود، ماحصل آن میشود هیتلر.
این باورِ بخشی از هنرمندان از جمله پیام فروتن است که قصد دارد با همین نگاه، پرفورمنسی را با نام «کتاب بزرگ درد» آماده اجرا کند.
فروتن که بیشتر در حوزه طراحی صحنه و همینطور تدریس تئاتر فعال است، مدتی است که تصمیم گرفته به دلیل برخی از مناسبات غیر حرفهای در تئاتر، بیشتر با هنرجویان و دانشجویان خود کار کند.
او درباره تازهترین فعالیتهایش میگوید: تصمیم دارم از این پس هر سه ماه یک بار با هنرجویانم یک رویداد اجرایی (ایونت اجرا) برگزار کنم.
این استاد دانشگاه درباره پرفورمنس تازه خود که به زودی دوره آموزشی آن را آغاز میکند، توضیح میدهد: این دوره یک دوره از ایده تا اجراست که سه بخش پژوهشی، اجرایی و پرفورمنس دارد.
فروتن ادامه میدهد: این دوره آموزشی ۱۱ هنرجو خواهد داشت که در آغاز دوره هر یک از آنان یک فصل از کتاب «تاریخ وسایل شکنجه» نوشته مایکل کریگان را ترجمه خواهند کرد که این کتاب از ابتدای تاریخ آغاز میشود و تا دوره زندان گوانتاناما ادامه خواهد داشت.
او میافزاید: تمام فصلهای ترجمه شده کتاب، توسط هنرجویان به اشتراک گذاشته میشود و کتاب به نام خود آنان از سوی نشر «فرگام» منتشر خواهد شد.
فروتن اضافه میکند: بعد از ترجمه کتاب، دوره کارگاهیمان آغاز میشود که طی آن هر یک از دانشجویان یکی از ادوات شکنجه را طراحی میکند و بعد همان را به شکل واقعی خواهد ساخت. بعد از این دوره، هنرجویان مدرکی عجیب و غریب دریافت خواهند کرد و در ادامه اجرای پرفورمنس را در فاز سوم پروژه خواهیم داشت.
به گفته او، این پرفورمنس «کتاب بزرگ درد» نام دارد که طی آن تمام وسایل ساخته شده توسط هنرجویان این کارگاه در یک گالری به نمایش در میآیند و هر یک از هنرجویان، با استفاده از وسیله شکنجهای که خود ساخته است، به اجرای پرفورمنس خواهد پرداخت.
فروتن ادامه میدهد: اگر تماشاگری تمایل داشت وسیلهای را امتحان کند، ابتدا اجراگر اطلاعاتی درباره آن وسیله شکنجه به او میدهد و در مرحله بعد و البته به خواست خود آن تماشاگر، او را با همان وسیله تا آستانه تحملش، شکنجه خواهد داد.
این مدرس تئاتر با بیان اینکه کتاب منتشر شده هم همزمان با همین پرفورمنس رونمایی خواهد شد، درباره اهداف خود از برگزاری این دوره آموزشی توضیح میدهد: همه ما جنبههای سادومازوخیستی (آزارخواهی و آزارگری) داریم و باید به این بخش از وجود تاریک انسان هم بپردازیم زیرا قرار نیست هنر فقط بر جنبههای درخشان انسان متمرکز شود بلکه باید بخش تاریک وجود خود را نیز بشناسیم و به آن رسمیت بدهیم و از آن بهرهمند شویم. به این ترتیب جلوی بسیاری از فجایع انسانی گرفته خواهد شد.
او که این دوره آموزشی را در موسسه هنری «خانه هنر کاج» برگزار میکند، درباره زمان احتمالی اجرای پرفورمنس «کتاب بزرگ درد» میگوید: اجرا بستگی به کرونا دارد. اگر همه چیز مطابق برنامهریزی ما پیش برود، اواخر پاییز اجرایمان را آغاز میکنیم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
آخرین ها
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است