از استعفای مدیران شبکه ها تا کپی‌برداری نعل به نعل از برنامه‌ای هندی/ «سرافراز»ی در ۱۸ ماه؟!

پس از گمانه‌زنی‌های بسیار بالاخره در ۱۷ آبان ۹۳ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ششمین رییس خود را شناخت و پس از صادق قطب‌زاده، سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها، محمد هاشمی، علی لاریجانی و عزت‌اله‌ ضرغامی، محمد سرافراز سکاندار رسانه ملی کشور شد. دوران مدیریتی که ظاهرا قرار است با ۱۸ ماه کوتاهتر از حد تصورات باشد.
به گزارش سینماسینما،تقریبا از سه ماه آخر ریاست عزت‌اله ضرغامی بود که زمزمه‌های گزینه‌های جدی مطرح شد و طی آن نام‌هایی مثل سید محمد حسینی، محمد حسین صفارهرندی، محمد سرافراز، علی دارابی و غلامعلی حداد عادل به عنوان گزینه‌های تصدی ریاست سازمان صداوسیما نامشان رسانه‌ای شد.
در این میان گزینه‌هایی مثل صفارهرندی و علی دارابی حذف شد چراکه به نظر می‌رسید مطرح شدن نامشان بیشتر شبیه بازار گرمی برای این افراد بود و نظر جدی روی آنها برای سپردن این مسئولیت نبود.
پس از گمانه‌زنی‌های بسیار بالاخره در ۱۷ آبان ۹۳ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ششمین رییس خود را شناخت و پس از صادق قطب‌زاده، سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها، محمد هاشمی، علی لاریجانی و عزت‌اله‌ ضرغامی، محمد سرافراز سکاندار رسانه ملی کشور شد.

از چندروز پیش دوباره شایعاتی مبنی‌بر رفتن و استعفای دکتر محمد سرافراز از سازمان صداوسیما مطرح شد که این‌بار جدی‌تر از هربار بود و همان‌طور که روز گذشته در گزارشی منتشر کردیم دکتر علی عسگری گزینه جدی دریافت این منصب از سرافراز است. به همین خاطر و در روزهای پایانی مدیریت دکتر سرافراز بر آن شدیم تا اقدامات، انتصابات،حاشیه‌ها و موارد مهمی را که در زمان مدیریت ۱۸ ماهه او در سازمان صداوسیما رخ داد مرور کنیم.
حاشیه‌های مهم درونی و بیرونی سازمان

۱- نیمه آبان در یکی از بخش‌های سری جدید «فیتیله‌ای‌ها» به آذری‌زبان‌ها توهین شد و بازتاب عجیب و غریبی در شبکه‌های مجازی داشت. این اتفاق سبب ممنوع‌الکاری این گروه در تلویزیون شد و هم‌چنین تظاهرات گسترده‌ای علیه آنها در اردبیل و تبریز انجام شد. آذری‌زبان‌ها خواهان برخورد قاطع با این گروه شدند و از اقدام آنها به عنوان «توهین شنیع علیه ملت ترک!» یاد کردند.

۲- حضور یک مدلینگ عروس در برنامه «ماه‌عسل» و روبه‌روی احسان علیخانی یکی دیگر از حاشیه‌های زمان سرافراز بود که باعث جنجال‌های فراوانی شد. در پی این اتفاق علی‌اصغر پورمحمدی در نامه‌ای به شبکه سه تذکر داد و خواستار توبیخ عوامل انتخاب مهمان‌های دو برنامه حاشیه‌ساز شد.

۳- پخش سری اول «درحاشیه» با اعتراض پزشکان و نامه رییس کل سازمان نظام پزشکی به دکتر محمد سرافراز همراه شد که نسبت به تخریب رابطه پزشک و بیمار و عواقب هرگونه واکنش احتمالی جامعه پزشکی به نهادهای امنیتی و قضایی هشدار داد. این واکنش‌ها باعث شد که در فیلمنامه درحاشیه تغییرات عمده‌ای به وجود بیاید.

۴- یکی دیگر از حاشیه‌ها برمی‌گشت به یکی از برنامه‌هایی که با دستور شخص سرافراز ساخته شد و آن هم برنامه پرطرفدار «دورهمی» است. سایت «کافه سینما» این برنامه را یک کپی‌برداری نعل به نعل از برنامه‌ای هندی دانست و همین باعث ایجاد حاشیه‌های فراوان در شبکه‌های مجازی شد. پس از آن اقداماتی نظیر سر تراشیدن توسط مهران مدیری و رفتار متکبرانه او در برنامه‌های ابتدایی سبب تذکر جدی به این برنامه و عوامل آن شد.
۵- یکی از اتفاقات حاشیه‌ای دوران سرافراز همین اواخر رخ داد و آن هم نامه امیرتاجیک بود که به ضرغامی و در واکنش به انتقاداتی که به سرافراز شد نوشت. او در بخشی از نامه‌اش این‌طور افشاگری کرد: بر تشریح این ادعا عرض می‌کنم شبکه کوچکی چون شبکه مستند، با بیش از پانزده و نیم میلیارد تومان بدهی و تعهد معوق به بنده و همکارانم تحویل داده شد. معاونت سیما با حدود ۲۶۰ میلیارد تومان بدهی به دکتر پورمحمدی تحویل شد و در نهایت رسانه ملی در آغاز مدیریت جدید صدها میلیارد تومان بدهی داشت. این میراث در شرایطی برای تیم همکاران مدیریت برجا ماند که املاک و زمین‌های مرغوب رسانه ملی توسط شما به فروش رفت تا بخشی از بدهی‌های تهیه‌کنندگان و کارگردانان پرداخته شود. به عبارتی مدیریت قبلی علاوه‌بر هزینه‌های بی مورد، راه‌حلی منطقی برای جبران آن هزینه‌ها نداشت!

۶- یکی از پررنگ‌ترین حاشیه‌های زمان ریاست سرافراز به رفتن شهرزاد میرقلی‌خان به خارج از کشور برمی‌گردد. او که با انتصاب محمد سرافراز به ریاست صداوسیما به همراه وی از امور بین‌الملل شبکه پرس تی‌وی به جام جم رفت و عهده‌دار مسئولیت کلیدی بازرس ویژه رییس صداوسیما بود نیمه دی ماه به صورت ناگهانی از کشور خارج و به مسقط پایتخت عمان رفت. پس از حاشیه‌های فراوانی که درباره این فرد در فضای مجازی به‌وجود آمد سرانجام سرافراز سکوتش را در این‌باره شکست و در گفت‌وگویی عنوان کرد: خانم میرقلی‌خان که سابقه پنج سال زندان در آمریکا، به علت قصد خرید دوربین دید در شب را داشت، به توصیه نهادهای امنیتی و سابقه کار رسانه‌ای همکاری خود را با شبکه پرس‌تی‌وی آغاز کرد.

عوامل یک دستگاه امنیتی با فراخواندن وی و بیان این‌که چرا کتاب چاپ کرده یا چرا با رسانه‌ها مصاحبه کرده است، از خانم میرقلی‌خان خواستند کشور را ترک کند. چنین برخوردی با ایشان غیرمنطقی بود چون کتاب نوشته شده سند محکومیت آمریکاست، وی به توصیه‌ ما کتاب نوشت. اتهامات و برچسب‌هایی که در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در مورد وی مطرح شده مانند جاسوسی، اختلاس، نفوذی و داشتن روابط نامشروع ناشی از بداخلاقی است، دیگر اتهامی نبود که به ایشان نچسبانده باشند چنین برخورد و برجسته‌سازی آن در سطح برخی رسانه‌ها نشان می‌دهد طراحان عملیات روانی علیه رسانه ملی پروژه ویژه‌ای را در دست اقدام دارند.
۷- از دیگر حاشیه‌های دوران مدیریت سرافراز اختلافات با برخی از مدیران بود. یکی از این مدیران محمد احسانی است. او آذرماه سال گذشته مدیر شبکه یک سیما درحالی‌که تنها یک سال از دوران مدیریتش می‌گذشت برگه استعفایش را به رییس سازمان صدا و سیما داد. فضل‌اله شریعت‌پناهی که به‌عنوان سرپرست شبکه یک سیما منصوب شده بود همان زمان درباره رفتن محمد احسانی؛ مدیر سابق شبکه یک گفت: محمد احسانی مدیر بسیار خوبی بود و من به امید او به گروه اجتماعی شبکه یک آمدم و حالا با این اتفاق بسیار ناراحت شدم. برخی می‌گویند او از مقامش عزل شد و برخی دیگر اختلافات بین مدیران ارشد را دلیل اصلی رفتن او از شبکه یک می‌دانند.

۸- یکی دیگر از حاشیه‌ها مربوط شد به شادی پس از گل علی ضیاء ؛ مجری تلویزیون در کافه‌اش و در حضور بازیگران و مردم که فیلم این اتفاق و توهین و کری او نسبت به مربی استقلال برایش دردسرساز شد. او به خاطر این اتفاق توسط مدیران مدتی ممنوع‌التصویر شد و چندین بار به خاطر این اتفاق عذرخواهی کرد.

۹- در طول این ۱۸ ماه به طور مکرر چندین بار اعلام شد که پورمحمدی و سرافراز با هم اختلاف دارند و همین یکی از حاشیه‌های مهم مدیریتی او در این دوران بود اما بالاخره پورمحمدی در گفت‌وگویی درباره مطالبی که درباره اختلاف وی با رییس سازمان صداوسیما مطرح می‌شود، گفت: ما هیچ اختلافی با یکدیگر نداریم. شاید از سال ۷۰ و قبل از آن با هم دوست بوده‌ایم اما به هر حال ایشان رییس بنده و من معاون ایشان هستم و هر کسی هم در سیستمی کار می‌کند جزئی از آن سیستم است و باید با آن نظام و سیستم هماهنگ باشد، حتی اگر نقطه نظر و اختلاف دیدگاه داشته باشد. باید اجزای سیستم با کل سیستم هماهنگ باشد و ما هم در این خصوص با هم اختلافی نداریم.
۱۰- حالا و در آخرین روزهای مدیریت سرافراز انتشار فیلمی از نحوه‌ برخورد فرزاد حسنی با مهمان برنامه «اکسیر»، سیل انتقادهای مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت تا جایی که مدیر روابط عمومی سیما را وادار به پاسخگویی و هم‌چنین عذرخواهی تهیه‌کننده این برنامه از مردم شد. فرزاد حسنی نیز یکشنبه شب به برنامه «مردم چی میگن‌؟» رفت و در این‌باره توضیحاتی ارائه داد.
ادغام‌ و انحلال‌های مهم

۱-ادغام معاونت امور استان ها و اداره کل امور مجلس رسانه ملی

۲-یکی دیگر از ادغام‌ها این بود که مرکز سیمافیلم که یکی از نهادهای حمایتی در حوزه تولید سریال‌های تلویزیونی بود با اداره کل نمایش سیما ادغام شد و تقریبا اهدافش گم و کمرنگ شد.

۳- از دیگر ادغام‌ها ترکیب شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سحر باهم بود که در روند کلی هم تغییر عجیب‌وغریبی به وجود نیاورد.

۴-یکی دیگر از حذفیات شاخه‌ها و زیرشاخه‌های مدیریتی این بود که گروه فیلم و سریال از شبکه چهارسیما حذف و علیرضا اسحاقی مدیر آن بازنشسته شد.

۵- گروه فرهنگ و معارف و گروه کودک و نوجوان از شبکه پنج سیما حذف شد ، گروه فیلم‌های تلویزیونی و گروه سریال‌های تلویزیونی در شبکه دو باهم ادغام شدند و عنوان گروه فیلم و سریال به آنها الصاق شد. گروه اجتماعی از شبکه پنج حذف و گروه اقتصاد و توسعه- جامعه جایگزین آن شد.

۶- اواخر سال گذشته نیز شبکه بازار در شبکه اقتصاد سیما یا (شبکه پنج) و شبکه شما در شبکه آموزش ادغام شد و دلیل این اقدام از طرف معاون سیما این‌طور عنوان شد:«علت حذف و ادغام شبکه‌ها به این برمی‌گردد که شبکه‌ها از لحاظ کیفیت ارتقا پیدا کنند و اگر شبکه‌ای بیننده کم دارد یا هزینه‌های زیادی برای سازمان صداوسیما دارد، این شبکه‌ها در شبکه‌های دیگر ادغام بشوند.»

۷- شبکه افق و نسیم روی دستگاه‌های گیرنده دیجیتال جایگزین شبکه‌های تماشا و العالم شد و ۲۷آذر مخاطبان تلویزیون با روشن کردن گیرنده‌های خود برنامه‌های یکسانی را در شبکه‌های «نمایش» و «تماشا» مشاهده کردند. پس از آن شبکه «تماشا» با شبکه «نمایش» اقدام شد و دیگر از آن زمان به بعد معلوم نشد که شبکه نمایش می‌خواهد به چه چیزی دست پیدا کند چراکه دیگر پخش فیلم‌های متفاوت در آن متوقف شد و برنامه‌های تخصصی سینمایی هم دیگر پخش نشد.

۸- همان ماه‌های ابتدایی ریاست سرافراز در سازمان اعلام شد دیگر معاونت سیاسی وجود نخواهد داشت و عنوان این بخش به معاونت خبر تغییر پیدا کرد. درنتیجه واحد مرکزی خبر که وظیفه تهیه و تولید اخبار صداوسیما را عهده‌دار بود، منحل شد و «عبدالرضا بوالی» مدیر واحد مرکزی خبر به عنوان مدیر «شبکه تلویزیونی خبر» جایگزین «اردشیر زابلی‌زاده» شد. هم‌چنین در زیرمجموعه معاونت خبر، سه اداره کل پخش خبر سیما، پخش خبر صدا و پخش خبر جام‌جم منحل و با انحلال واحد مرکزی خبر به عنوان تولید اخبار، دو اداره کل «تولید و پخش اخبار سیما» و «تولید و پخش اخبار صدا» تشکیل شد.

۹- اواخر دی‌ماه ۹۳ نیز یک حذف دیگر در شبکه‌ها تلویزیون رخ داد و اعلام شد با توجه به تغییرات جدید در جدول پخش برنامه‌های شبکه جهانی جام جم از این پس برنامه‌های خود را روی کانال یک برای مخاطبان مقیم هر سه قاره پخش خواهد کرد.

۱۰- سراسری شدن شبکه افق و نسیم یکی دیگر از اتفاقاتی بود که در ۲۶ آذر خبرش رسانه‌ای شد. شبکه نسیم تنها شبکه‌ای بود که در میان این دگرگونی‌ها کاربری خودش را به درستی حفظ کرد و توانست مخاطبان خود را هم در کوتاه مدت پیدا کند و موفق ظاهر شود. پخش «خندوانه» ، «دورهمی» ، «شکرآباد» ، «بی‌سیم» و… از موفق‌ترین برنامه‌های این شبکه تا این‌جا محسوب می‌شود.

۱۱- مهم‌ترین تغییر در ساختار معاونت سیما، ادغام تمام بخش‌های نمایشی سیما در اداره کل تازه‌تاسیسی به نام «اداره کل نمایش سیما» به مدیریت «محمودرضا تخشید» است. در حکم «پورمحمدی» به «تخشید»، تمام ماموریت‌های نمایشی سیما از «دریافت ایده‌ها، طرح‌ها و متون نمایشی از شبکه‌ها برای بررسی و تصویب» گرفته تا «بازنویسی روند تولید آثار نمایشی از ایده تا پخش» و «تشکیل شوراهای طرح و برنامه برای بررسی و تصویب متون نمایشی» به این اداره کل محول شد ؛ وظایفی که تا پیش از این، کم و بیش بر عهده‌ اداره کل «طرح و برنامه و نظارت سیما» بود.
مرور اقدامات و مهم‌ترین انتصاب‌های سرافراز در ۱۸ ماه

۱- دکترمحمد سرافراز با سابقه معاونت رادیوهای برون و مدیریت شبکه‌های سحر و الکوثر و شبکه‌های برون‌مرزی آی فیلم ، پرس تی وی ، العالم و هیسپان تی وی به ریاست دوره ششم رسید.

۲- او به عنوان اولین انتصاب، جایگزین خودش در معاونت برون‌مرزی را معرفی کرد و محمد اخگری را روی صندلی این معاونت نشاند. پس از آن شاکر طاهری؛ مدیرکل اداری مالی معاونت برون‌مرزی را به سمت ذی‌حساب سازمان منصوب کرد و محمدمهدی طائب را نیز به عنوان رییس دفتر خود انتخاب کرد.
۳- پس از آن در گام بعدی، ۲۵آبانطی حکمی امین صدیقی را مشاور فرهنگی خود کرد. صدیقی پیش از این در حوزه رسانه مسئولیت داشته و در شبکه آی فیلم نیز صاحب مسئولیت بود .در نخستین روزهای حضور سرافراز در صداوسیما، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر بازگشت نیروهای قدیمی رسانه ملی به تلویزیون شنیده می‌شد.

۴- تغییر مدیران شبکه‌ها از مهم‌ترین اقداماتی بود که مورد توجه رسانه‌ها بود و اغلب افراد دوست داشتند به سرعت به نام‌های جدی برسند. او به افرادی که در حوزه سینما در سال‌های اخیر فعال‌تر شده بودند اعتماد کرد و محمد احسانی و محمدرضا جعفری جلوه از گزینه‌های اصلی مدیریت شبکه یک و دو شدند.

۵- اما سه‌شنبه ۲۷ آبان بود که سرافراز مهم‌ترین انتصاب خود را انجام داد و علی اصغر پورمحمدی را به سمت معاون سیما منصوب کرد .در همان روز رییس رسانه ملی در حکم دیگری مهدی اخوان بهابادی را به عنوان قائم مقام خود در امور فناوری و رسانه‌های نوین انتخاب کرد. روز ۲۸ آبان یکی از حساس‌ترین انتخاب‌ها انجام شد و سردار سرتیپ محمد باقر زهرایی به ریاست حراست سازمان صدا و سیما منصوب شد.

۶-حکم مشاور برای معاون سابق ضرغامی یکی دیگر از اقدامات او بود و پس از آن سه‌شنبه ۱۱ آذر، رییس رسانه ملی علی دارابی را به سمت مشاور خود منصوب کرد. در حالی که پیش از این گمانه‌زنی‌هایی از حضور دارابی در معاونت های مهم سازمان شنیده می‌شد، تنها یک سمت فرمالیته مشاوره به او رسید.

۷-او در همان روزهای ابتدایی ریاستش با ایوبی ملاقات کرد و در این نشست صمیمانه پیشنهاد تشکیل یک کمیته کاری مشترک را به منظور حل خواسته‌ها و مطالبات اهالی سینما با بررسی دقیق و نگاه کارشناسانه مطرح کرد که مورد موافقت رییس سازمان صدا و سیما قرار گرفت. سرافراز هم‌چنین علی اصغر پورمحمدی را به عنوان نماینده تام الاختیار خود در رابطه با تعاملات میان دو سازمان معرفی و بر تسریع روند این همکاری تاکید کرد.

۸- یکی دیگر از اقدامات او به حداقل رساندن برنامه‌های زنده و تبدیل آنها به تولیدی و ضبط هم‌زمان چند قسمت در یک روز رساند تا هزینه‌زایی جلوگیری کند. اتفاقی که بعد از مدت کوتاهی باعث پشیمانی شد چراکه کیفیت برنامه‌ها با تولیدی شدن آن به شدت افت پیدا کرد و مخاطبان خود را از دست داد درنتیجه برنامه نتوانست اسپانسرهای خوب جذب کند و پس از مدتی پخشش متوقف شد.

۹- سرافراز در ماه‌های بعد در روزهای بعد رییس رسانه ملی طی حکمی سعید انبارلویی را به سمت «مدیر کل آرشیوها» منصوب کرد تا به ۱۱ انتصاب جدید برسد. روز ۲۵ آذر نام این ۱۱ مدیر و انتصاب جدید رسانه‌ای شد و رضا پورحسین؛ مدیر شبکه مستند در آن به عنوان قائم مقام سیما معرفی شد، محمد احسانی جایگزین مهدی فرجی در شبکه یک به عنوان شبکه ملی شد.هرچند دوران مدیریت احسانی نیز در شبکه اول سیما کوتاه بود و به فاصله کوتاهی با استعفای او فضل‌الله شریعت پناه سرپرست شبکه یک شد.

۱۰- مهدی فرجی در هیچ کجای سازمان میزی نصیبش نشد و همین باعث ایجاد حاشیه و حمایت تعدادی از هنرمندان از فرجی شد گرچه خود وی در مراسم تودیع و معارفه اعلام کرد که برای ادامه تحصیل و گرفتن مدرک دکترا از سازمان می‌رود.
۱۱- سومین انتصاب این خبر به محمدرضا جعفری جلوه مربوط می‌شد که به عنوان مدیر جدید شبکه دو سیما منصوب شد و سعید مقیسه با سازمان صداوسیما خداحافظی کرد و مجید زین‌العابدین؛ مدیر سابق شبکه سه جایگزین او در شبکه پنج شد.

۱۲- شبکه تهران تبدیل به شبکه پنج و به صورت سراسری روی آنتن رفت. شبکه پنج تبدیل به شبکه اقتصادمحور شد.

۱۳- شبکه‌ای به نام HD تاسیس شد و مسابقات لیگ جهانی والیبال و بعد برخی مسابقات فوتبال در آن با کیفیت اچ‌دی پخش شد و پس از آن برخی از سریال‌ها از این شبکه روی آنتن رفت و چند ماه پیش به یک‌باره این شبکه تبدیل به شبکه تهران شد. کاربری آن هم هنوز مشخص و معلوم نیست که قرار است چه اتفاقی برای آن بیفتد و با چه هدفی در میان گیرنده‌های دیجیتال قرار گرفته است.

۱۴- یکی از اقدامات سرافراز خداحافظی با تمام بازنشستگان شاغل در سازمان صداوسیما بود. از آنجا که بیش از هزار نیروی بازنشسته در صداوسیما مشغول به کار بودند و این موضوع باعث جلوگیری از روی کار آمدن نیروهای جوان و صرف هزینه‌های زیاد در این نهاد شده بود، یکی از اولین دستورات سرافراز خداحافظی تمامی بازنشستگان با مجموعه صداوسیما بود.

۱۵- یکی از دستوراتی که به صورت غیررسمی رسانه‌ای شد این بود که کارمندان سازمان که مقیم خارج از کشور شده‌اند مثل فلاح؛ خبرنگار واحد مرکزی خبر در لندن یا خامنه؛ مسئول دفتر خبر در عراق به کشور برگردند و جلوی پرداخت حقوق به دلار به آنها را بگیرند. سرافراز گفت که شبکه‌هایی مثل پرس تی وی و العالم، باید از خبرنگاران بومی استفاده کنند تا هم پول کمتری بگیرند و هم مسلط به زبان، فرهنگ و محیط کشور مقصد باشند.

۱۶- گفته می‌شد که سرافراز در ابتدای مدیریتش به بخش مالی و اداری دستور داده تا تمام پرونده‌های کسانی را که در چند وقت اخیر به استخدام رسمی سازمان درآمده‌اند برایش بیاورند تا افرادی که به وسیله آشنایی و ارتباط استخدام شده‌اند، روانه کارگزینی کند.

منبع: خبرگزاری صبا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 15736 و در روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۷:۴۴
2024 copyright.